Forum Prawo - porady i tematy

Żądanie od pracownika informacji o dodatkowych dochodach

Żądanie od pracownika informacji o dodatkowych dochodach

P.Orawski / 195.150.77.* / 2007-02-11 22:27
W poradach prawnych opublikowana została 2007-01-25 15:44:50 porada pod powyższym tytułem.
W treści czytam: ... Podsumowując, pracodawca nie ma podstawy aby żądać od pracownika takich informacji....

Miom zdaniem takie stwierdzenie jest błędne. Dotyczy to przypadku, gdy wynagrodzenie pracownika jest mniejsze od minimalnego, np pracownik zatrudniony na 1/4 etatu z wynagrodzeniem 900 zł / m-c. Przed pracodawcą stoi dylemat: obliczać od tego wynagrodzenia składki na Fundusz Pracy czy nie obliczać? Aby to stwierdzić musi zażądać od pracownika informacji czy posiada inne żródło przychodów które jest podstawą obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, oraz informacji czy łączna suma przychodów przekracza płacę minimalną.
Oczywiście nie jest pracodawcy potrzebna informacja co to jest za inny zakład (zakłady) pracy, ile tam zarabia, na jakim stanowisku jest zatrudniony itp. Ale oświadczenie pracownika że łącznie osiąga przychody powyżej płacy minimalnej - lub nie jest nigdzie więcej zatrudniony i nie osiąga takich przychodów jest niezbędne!
Kodeks Pracy to (niestety) nie jedyne źródło prawa. Obowiązki pracowników i pracodawców zawierają także przepisy podatkowe i ubezpieczeniowe

Najnowsze wpisy