O ułatwieniach w zakładaniu działalności gospodarczych mówi się od czasu podpisania przez prezydenta 9 stycznia 2009 r. ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie z dniem 31 marca 2009 r.
Od 31 marca br. można rozpocząć działalność gospodarczą przed zarejestrowaniem firmy, tzn. natychmiast po złożeniu w dowolnym urzędzie gminy wniosku rejestrującego działalność gospodarczą. Oznacza to możliwość podjęcia natychmiastowej działalności bez oczekiwania na rejestrację i wypis z rejestru. Dotyczy to każdej działalności nie objętej koncesjami, zezwoleniami lub innymi formami reglamentacji.
W ten sam sposób można również zgłaszać zmiany w działalności firmy. Nowelizacja ustawy znosi opłaty za zarejestrowanie firm, a także za zmiany w rejestrach.
Po zmianach proces rejestracji wygląda następująco:
-przedsiębiorca wypełnia jeden wniosek, tzw. wniosek zintegrowany. W gminie wypełnia się wniosek zawierający podstawowe dane niezbędne do rejestracji m.in. takie jak adres zamieszkania, zameldowania, adres siedziby firmy oraz zakładów głównych, nazwę przedsiębiorcy, rodzaje działalności według PKD 2004 i 2007, adres do korespondencji, właściwe organy, czyli urząd skarbowy oraz ZUS, informację o rachunku bankowym.
-składa go przez Internet podpisany swoim podpisem elektronicznym lub jeśli go niema w dowolnym urzędzie gminy (jeszcze nie we wszystkich urzędach można składać wniosek on-line)
-rejestracja odbywa się natychmiast, bez zbędnej zwłoki (dzięki wykorzystaniu systemu elektronicznego).
-system informatyczny przekazuje dane urzędom zajmującym się rejestracją działalności gospodarczej.
Urzędy gmin samodzielnie dokonują wszystkich formalności dotyczących pełnej rejestracji działalności gospodarczej osoby fizycznej, związanych z wpisem lub zmianą w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacją NIP oraz zgłoszeniem do ZUS.
Niestety jedno okienko nie wystarczy aby dokonać pełnej rejestracji firmy. Formalności związane z założeniem firmowego konta bankowego oraz wyrobieniem pieczątki wymagają mimo wszystko samodzielnego udziału przedsiębiorcy. Nie obędzie się też bez dodatkowej wizyty w ZUS, celem zgłoszenia siebie jako płatnika składek oraz wówczas, gdy przedsiębiorca będzie chciał zatrudniać pracownika lub zgłosić do ubezpieczenia członków rodziny. Podobnie jest z urzędem skarbowym. Przyjęty wzór wniosku nie zawiera wszystkich informacji, których do tej pory wymagał Urząd Skarbowy, takich jak wybór formy opodatkowania, podjęcie decyzji o skorzystania ze zwolnienia z podatku
VAT. Z tego wynika, że pewne dane i tak wymagają uzupełnienia przez przedsiębiorcę.
Urząd gminy jedynie samodzielnie zgłosi przedsiębiorcę w urzędzie statystycznym, występując o nadanie numeru REGON, następnie urząd przesyła osobie zainteresowanej zaświadczenie pocztą. Na razie nie ma możliwości odbioru osobistego tego dokumentu, co znaczenie skróciłoby czas oczekiwania tudzież czas pełnej rejestracji działalności.
Osoby, które nie będą chciały sprawdzić osobiście jak działa zasada „jednego okienka”, mogą umocować do tego pełnomocnika. Jeżeli wniosek będzie składany przez pełnomocnika, należy dołączyć do niego pełnomocnictwo ogólne, które zostanie wysłane wraz z dokumentami do wszystkich urzędów.
Katarzyna Popławska, doradca klienta
SOHOfinance
Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców.