Forum Forum dla firmKadry

zatrudnienie obcokrajowca

zatrudnienie obcokrajowca

katarina86 / 2012-06-05 10:14
Mamy zatrudnić pracownika, który jest obywatelem jednego z krajów Unii Europejskiej, czy w związku z tym pracodawca ma jakies obowiązki inne niż te, przy zatrudnianiu Polaków? czy tylko umowa i pracę i zgłoszenie do ZUS?
Wyświetlaj:
beaciunia / 2012-06-05 10:27 / Bywalec forum
jeśli to obywatel UE, to zatrudnia się go na identycznych warunkach i stosując identyczną procedurę jak przy zatrudnianiu Polaka
szklarek / 2012-06-06 10:02
Dodałbym jednak niuans

dotyczący ustalenia właściwego US dla takiego pracownika (zaliczki, raport IFT-1/IFT-1R, PIT 11).
Ustalenie właściwego urzędu skarbowego zależy od tego, czy cudzoziemiec jest polskim rezydentem. Jeżeli tak, to urząd skarbowy zostanie określony według jego miejsca zamieszkania w Polsce. Natomiast jeżeli cudzoziemiec nie będzie posiadał polskiej rezydencji, właściwy będzie urząd w danym województwie dla nierezydentów.


Według art. 3 updof za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP uważa się osobę fizyczną, która:

posiada na terytorium RP centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych koncentruje się w miejscu, w którym przebywa najbliższa rodzina danej osoby, w którym osoba ta jest zameldowana, ubezpieczona, posiada rachunek bankowy, rozpoczęła kursy, szkołę, posiada kartę stałego pobytu itp.) lub
przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Spełnienie jednego z powyższych warunków oznacza, iż dana osoba ma miejsce zamieszkania w Polsce.

Najnowsze wpisy