Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Branża motoryzacyjna w dołku, a prognozy są złe

18
Podziel się:

Blisko 70 proc. europejskich dostawców części motoryzacyjnych prognozuje utrzymanie w tym roku niskiej rentowności, a niemal 40 proc. przewiduje, że będzie balansować na jej granicy - poinformował prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM Tomasz Bęben.

Branża motoryzacyjna w dołku, a prognozy są złe
Ekspert: ten rok będzie dla branży motoryzacyjnej wyjątkowo trudny (Adobe Stock, ©HERRNDORFF_ images - stock.adobe.com)

- Według najnowszego badania CLEPA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych - przyp. red.) i firmy McKinsey, 68 proc. europejskich dostawców części i komponentów prognozuje w tym roku utrzymanie niskiej rentowności, a 38 proc. spodziewa się balansowania na jej granicy - powiedział Bęben. Dodał, że te wyniki są "zatrważające" i pokazują, że producenci części "stają w obliczu bezprecedensowych trudności".

"Wyniki są zatrważające"

W ocenie Bębna problemy branży spowodowane są przez transformację związaną z realizacją europejskiej polityki klimatycznej, która doprowadziła do redukcji popytu na pojazdy, a przez to również na części przeznaczone na pierwszy montaż.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ważne różnice w polityce UE na tle USA czy Chin. "Działamy jako jedność"

- Ich producenci zmagają się z rosnącymi kosztami operacyjnymi i coraz trudniejszymi negocjacjami z producentami pojazdów, którzy wywierają presję na dostawców komponentów, by ci obniżali ceny swoich produktów i w ten sposób wzięli na swoje barki ciężar redukcji kosztów produkcji pojazdów - wskazał prezes SDCM i członek zarządu CLEPA.

Branża obawia się w 2025 r. napięć politycznych i rosnącej presji konkurencyjnej ze strony Stanów Zjednoczonych i Chin. Bęben przypomniał, że Donald Trump zapowiedział radykalne kroki w polityce handlowej nie tylko wobec Chin, ale również Europy, co zaniepokoiło Komisję Europejską. Ursula von der Leyen zapowiedziała pod koniec listopada strategiczny dialog na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w Europie. Ma on być zainicjowany w styczniu, a udział w nim mają wziąć kluczowi interesariusze z całego sektora, w tym europejskie firmy motoryzacyjne, związki zawodowe, stowarzyszenia biznesowe. Celem dialogu jest pilne wdrożenie potrzebnych branży rozwiązań.

UE reaguje. "Musztarda po obiedzie"

"Skoncentruje się w szczególności na wspieraniu innowacji opartych na danych i cyfryzacji, bazując na przyszłościowych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja i autonomiczne pojazdy, wspieraniu dekarbonizacji sektora w ramach otwartego podejścia technologicznego" - wskazano w komunikacie Komisji Europejskiej.

W opinii prezesa SDCM zaproponowany przez KE dialog będzie ostatnią okazją, by podjąć działania ratujące europejski sektor motoryzacyjny. '

- Niestety wiele wskazuje, że Europa serwuje sobie, wydawałoby się - polską specjalność - czyli musztardę po obiedzie. Unia może się chwalić, że ma najlepiej na świecie uregulowaną branżę motoryzacyjną, tyle że jej pozycja w globalnej grze jest coraz bardziej zmarginalizowana. Podobnie jest w przypadku sztucznej inteligencji, o której wspomniano w komunikacie KE. Unia dumnie deklaruje, że jako pierwsza wprowadziła regulacje dotyczące AI, tyle że w wyścigu technologicznym w ogóle się w tej dziedzinie nie liczy - podkreślił Bęben.

Prezes SDCM zwrócił uwagę, że z przykładami nadregulacji dotyczących najnowszych technologii mamy do czynienia również w Polsce. - Mam tu na myśli przepisy utrudniające testowanie pojazdów z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowców. W wielu miejscach na świecie jeżdżą już w pełni autonomiczne taksówki, a tymczasem u nas projektuje się rozwiązania legislacyjne, które komplikują sprawdzanie w warunkach drogowych pojazdów, w których za kierownicą siedzą zawodowi kierowcy - zauważył.

Zdaniem Bębna, choć założenia unijnej polityki klimatycznej są słuszne, ich realizacja sprawiła, że europejski przemysł motoryzacyjny jest dziś w niezwykle trudnej sytuacji.

- Znaleźliśmy się pod ścianą. Brak elastyczności Komisji Europejskiej i wsparcia dla przemysłu w tym kluczowym momencie grozi jego całkowitą marginalizacją. Jeśli nie chcemy, aby Europa stała się wyłącznie konsumentem technologii tworzonych na innych kontynentach, musimy działać natychmiast. Obecna kadencja KE będzie więc kluczowa dla konkurencyjności motoryzacji i całej europejskiej gospodarki - zaznaczył.

Niemcy najważniejszym partnerem Polski

Wg danych GUS w ciągu trzech pierwszych kwartałów ub.r. z Polski wyeksportowano produkty przemysłu motoryzacyjnego warte 37,56 mld euro. To wynik o 19,44 proc. niższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Niezmiennie od lat najważniejszym zagranicznym partnerem przemysłu motoryzacyjnego są odbiorcy z Niemiec. Po trzech kwartałach 2024 r. wartość eksportu do tego kraju wyniosła 11,76 mld euro, czyli 34,49 proc. całości. To o 9,84 proc. mniej niż w takim samym okresie roku poprzedniego. Kolejnymi rynkami zbytu są: Francja (9,0 proc. całości, 3,07 mld euro, -4,62 proc.), Włochy (6,81 proc. całości, 2,32 mld euro, -0,75 proc.) i Czechy (6,75 proc. całości, 2,3 mld euro, -5,17 proc.).

W okresie styczeń-wrzesień ub.r. eksport części i akcesoriów osiągnął 13,20 mld euro - o 0,46 mld więcej (+3,66 proc.) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. To jednocześnie nowy rekord dla trzech pierwszych kwartałów roku. Części i akcesoria odpowiadają za 38,72 proc. całości eksportu branży wobec 30,09 proc. rok wcześniej

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
kesut
2 godz. temu
Teraz dzięki moim pięciu łbom i wspaniałym prorodzinnym programom społecznym PiS mam cztery tysiące plus i codziennie na chlanie. Dodatkowo jeszcze rodzinny kapitał libacyjny na najmłodszego osimset plusa. Dzięki PiS skończyły się zakupy jaboli na zeszyt i zostałem wielkim Panem. Wielkim jabolowym Panem, PiS fanem;-)
january z.
3 godz. temu
Tomasz Bęben będzie bębnił na alarm.Ważne aby prezesi dobrze zarabiali.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Polo
3 godz. temu
To dopiero poczatek problemow Europy i Polski ...brawo UE.. Z oderwanymi kompletne od rzeczywistosci urzednikami i ekoterorystami
Darson
3 godz. temu
Ursula,skończysz w takiej samej niesławie jak twoja koleżanka Angela.Ta ostatnia też do końca broniła i broni swojej chorej polityki która doprowadziła wszyscy wiemy do czego.....
eeetam
2 godz. temu
Największym problemem są sami europejczycy którzy wybierają do zarządzania wariatów i łajdaków a później dziwią się że jest źle
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
Adler
43 min. temu
Kolejne zdobycze ekosocjalizmu i zielony cud gospodarczy 🤣
I tyle
49 min. temu
W sumie to dobra wiadomość - mniej złomu na ulicach.
PRAWDA
1 godz. temu
Fabryki powinny powstawać w Polsce wschodniej tam gdzie jest duży wskaźnik poziomu bezrobocia na przykład województwo warmińsko mazurskie, świętokrzyskie, Podkarpackie,Podlaskie,Lubelskie w mieście Suwałki znajdują się złoża želaza,tytanu, wolframu, molibdenu, vanadu, pierwiastki ziem rzadkich, možna zbudować fabryki zakład przetwórstwa przetwarzania tych złóż na gotowe produkty w Polsce wschodniej i czerpać energie elektryczną z węgla brunatnego z elektrowni z Legnicy przesyłać prunda elektryczność z zachodu na wschód do fabryk znajdujących się na wschodzie
PRAWDA
1 godz. temu
Odpady z całego świata powinny jechać do Afganistanu tam powinny być składowane,przerabiane,sortowane,spalane Afganistan powinien zostać najwiekszom sortowniom,spalarniom na świecie to jest szansa na rozwój gospodarczy społeczny Afganistanu zmniejszymy w ten sposób wzkaźnik poziomu bezrobocia w Afganistanie oraz przyczynimy się do rozwoju tego kraju, Afganistan zyska darmową odnawialną energię elektryczną oraz cieplną z odpadów
PRAWDA
1 godz. temu
Powinniśmy przenieść produkcję stali huty z Niemiec do,krainy U,Polski wschodniej,Bośni i Hercegowiny,Serbi,Kosowo, cementownie przenieść z Niemiec do krainy U,Polski wschodniej,Serbi Kosowo,produkcję pojazdów mechanicznych przenieść z Niemiec do Turcji,Polski wschodnie,Serbi Kosowo, Macedoni, Rumuni,Bułgari,Bośni i Hercegowiny ,produkcję statków wodnych stocznie zbudować w Grecji,Albani, uprawy szklarniowe typu 🍅 🍅 🍅 pomidory kwiaty 🌷 🌷 🌷 🌺 🌺 🌺 🥀🥀🥀 🌹🌹🌹, truskawki 🍓 🍓 🍓 powinny być przeniesione z Niderlandów do Albani, Czarnogóry, Macedoni, powinniśmy wybudować huty niklu cynku aluminium w Kosowie oraz Serbii