Zwracamy uwagę na to co i gdzie kupujemy. Przy zakupie sprawdzamy czy dany produkt posiada branżowe certyfikaty jakości. Niestety wokół produktów certyfikowanych powstało bardzo wiele szkodliwych mitów - przedstawiamy najważniejsze z nich.
- produkty certyfikowane to tylko produkty naturalne,
Oczywiście, duża część produktów certyfikowanych dotyczy naturalnych produktów (w tym przede wszystkim żywności, czy też coraz popularniejszych naturalnych kosmetyków), ale nie tylko. Certyfikowane są też inne materiały np. przemysłowe. Certyfikacja to długi skomplikowany proces. Firmy przyznające certyfikat muszą sprawdzić wszystko dokładnie - cały proces produkcji, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo użytkownika i przydatność produktu.
- certyfikacja to tylko czysty marketing,
Obawiasz się, że firmy oferujące produkty z certyfikatem atestami zawyżają ceny produktu, chcąc przekonać do siebie więcej klientów? Nie ma obawy. W dzisiejszych czasach certyfikacja to podstawa. Standardy produkcyjne są ściśle przestrzegane, a ich konieczność ustala Unia Europejska. Firmy muszą dbać o bezpieczeństwo w czasie produkcji - każdy produkt wadliwej jakości wprowadzony na rynek może skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami - dla przedsiębiorcy i zdrowia konsumenta.
- certyfikowane produkty tylko dla wybranych,
Może na początku tak było - teraz już nie. Należy pamiętać, że produkcja między innymi żywności certyfikowanej jest związana z większym nakładem pracy, większymi kosztami. To długotrwały proces, w który jest zaangażowanych wiele osób. Wysokie koszty produkcji wpływają na cenę końcową w sklepie. Warto jednak zaznaczyć, że produkty certyfikowane to lepsza jakość, a wydatek bardzo szybko się zwraca.Podczas certyfikacji kładzie się nacisk przede wszystkim na bezpieczeństwo konsumenta. Zasady certyfikowania są bardzo wymagające - każda firma, która chce wprowadzić na rynek certyfikowany produkt musi przejść szereg testów i analiz. Musi też przestrzegać ustalonych zasad np. nie dodawać wybranych szkodliwych składników do mięsa czy produktów mlecznych.
Czym jest certyfikat jakości?
Certyfikat jakości używając potocznego języka to gwarancja, że produkt wprowadzony na rynek jest w pełni bezpieczny dla naszego zdrowia, bezpieczeństwa, życia - dla dobra środowiska. Normy certyfikacji są różne w zależności od charakteru produktu. Certyfikat jakości daje pewność, że dany materiał, produkt, żywność była produkowana we właściwy sposób - przy poszanowaniu wszelkich norm i standardów branżowych. To także gwarancja, że produkt powstawał efektywnie i że może być przeznaczony do sprzedaży na szeroką skalę. Każda branża ma swoje tzw. prestiżowe certyfikacje. Firmy starają się zdobywać najlepsze certyfikaty - podkreśla to wiarygodność ich produktów. W oczach klientów takie firmy zyskują, są postrzegane jako te godne zaufania.
Kto ustala normy certyfikatu
Bardzo wiele obecnych atestów i certyfikatów ma swoje źródło w prawie międzynarodowym i UE. Jeśli chodzi natomiast o polskie produkty ustalaniem norm certyfikatów zajmuje się przede wszystkim PKN - Polski Komitet Normalizacyjny. Czuwa on przede wszystkim nad prawidłowością wszystkich działań i obowiązujących norm. Polski Komitet Normalizacyjny działa w oparciu o Ustawę z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji. Organizacja ta ma bardzo wiele zadań, począwszy od tworzenia nowych zapisów, sprawdzania ich przydatności i prawidłowości, aż po kontrolę pomniejszych jednostek certyfikujących.
Najpopularniejsze certyfikaty
Każda branża ma swój własny system certyfikacji. Dla przykładu w branży spożywczej najistotniejsze są między innymi - Program Certyfikacji MSC, Znak Jakości Q, GDA. Każdy dotyczy nieco innej dziedziny - wpływu na środowisko, przydatności do spożycia, składu żywności. Bardzo ważne jest również certyfikowanie kosmetyków naturalnych i organicznych. Podstawą takiej certyfikacji jest między innymi:
1 - Określenie zawartości składników pochodzenia naturalnego i syntetycznych w kosmetyku,
2 - Procesy, których można używać podczas przetwarzania surowców i półproduktów,
3 - Określenie zasad użytku wody podczas całego procesu produkcji kosmetyku.
Certyfikat certyfikatowi nie równy?
Chcąc uzyskać certyfikację należy pamiętać, że certyfikat certyfikatowi nierówny. Każda firma certyfikująca jest odpowiedzialna za dany przedział tematyczny lub też zajmuje się wybranym kosmetykiem. Dla przykładu jedna firma może certyfikować tylko produkty naturalne, druga sprawdzać obecność składników pochodzenia roślinnego w kosmetyku. Jeszcze inna zwracać uwagę na wpływ kosmetyku na środowisko.
Jednostki certyfikujące
W Polsce istnieje wiele jednostek certyfikujących - są to małe i duże firmy odpowiedzialne za dane obszary. Szukając jednostki certyfikującej warto wybierać te, które specjalizują się w danym obszarze. Zwracać uwagę na ich doświadczenie i to czy wprowadzają na rynek rzeczywiście produkty jedynie najwyższej jakości - bez najmniejszych zastrzeżeń, taką jednostką certyfikującą jest Intertek. Przed podpisaniem umowy dobrze jest sprawdzić jak pracuje dana firma, poznać jej wymagania, norm których przestrzega i zasady współpracy. Dobrze jest sprawdzić o jakie certyfikaty starają się podobne firmy w wybranej branży - dobrze jest też oszacować swoje możliwości finansowe. Certyfikacja to długotrwały - często wielotygodniowy, wielomiesięczny proces. Warto o tym pamiętać.
Czy warto wdrażać certyfikaty potwierdzające jakość
Oczywiście, że tak. W dzisiejszych czasach certyfikacja jest bardzo ważna. Daje poczucie bezpieczeństwa konsumentom - samej firmie podwyższa też prestiż i sprawia, że jest ona szanowana i lubiana przez klientów. Certyfikując swój produkt dajesz jasny znak, że jesteś świadomym producentem, który pragnie dbać o dobro klientów i środowiska. Inwestycja w certyfikacje zwraca się już nawet po kilku miesiącach. Dzisiejszy klient jest coraz bardziej świadomy. Wybiera najwyższą jakość - nie wspiera bylejakości. Podziękuje nam za wkład i zaangażowanie - wybierając właśnie nasz produkt z półki.
Artykuł sponsorowany