Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Mateusz Madejski
Mateusz Madejski
|

Coraz większe szanse na polsko-niemiecki port. "Szczecin będzie bliżej Berlina"

81
Podziel się:

Niewielki port w niemieckim Schwedt od dawna chciał nawiązać ścisłą współpracę z portem w Szczecinie. - Wygląda na to, że Polacy przestali się opierać - mówią Niemcy. Niebawem mają ruszyć rozmowy o konkretach. A eksperci komentują: to krok w stronę polsko-niemieckiej aglomeracji.

Szczecin-Świnoujście to drugi największy port w Polsce. Teraz ma mieć zaskakującego partnera.
Szczecin-Świnoujście to drugi największy port w Polsce. Teraz ma mieć zaskakującego partnera. (FORUM, Agencja Forum)

Choć o połączeniu portów w Szczecinie i niemieckim Schwedt na razie nie ma mowy, to obu stronom zależy na zdecydowanie ściślejszej współpracy. - Chęć jest, będą spotkania na poziomie szefów portów - słyszymy w szczecińskim magistracie.

Prezydent Szczecina Piotr Krzystek rozmawiał niedawno na ten temat z burmistrzem Schwedt Jürgenem Polzehlem. Komentarze po spotkaniu są niemal entuzjastyczne, przynajmniej po niemieckiej stronie.

- Propozycje [polskiej strony] były wręcz świetne - komentował dla gazety MOZ członek Budnestagu ze Schwedt Jens Koeppen. I dodał, że "bardzo się cieszy z takiego obrotu spraw".

Węgiel z Rosji. "Albo import, albo droższy prąd". Obejrzyj wideo:

Niemieckie media i lokalni politycy podkreślają bowiem, że do tej pory polska strona raczej bez wielkiego entuzjazmu pochodziła do ewentualnej współpracy obu portów. I nietrudno to zrozumieć - przy niemieckim porcie Szczecin to prawdziwy gigant. Podczas, gdy w Schwedt przeładowywanych jest ok. 300 tys. ton towarów rocznie, to w porcie Szczecin-Świnoujście jest to ponad 32 mln ton.

Jednak MOZ podkreśla, że to właśnie prezydent Krzystek przyjechał do Niemców i zaproponował konkretne rozwiązania. Jednak póki co nie zostały one upublicznione.

Skąd więc ta zmiana? Zapytaliśmy eksperta.

- Przede wszystkim duże porty, takie jak Szczecin, potrzebują mniejszych portów satelickich. Chociażby po to, aby łatwo przewozić mniejsze partie towarów. Porty generalnie nie lubią transportu drogowego - preferują raczej kolejowy czy śródlądowy - mówi money.pl Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej.

Ekspert przypomina, że port Szczecin-Świnoujście jest pogłębiany i za kilka lat powinien być przygotowany do przyjmowania dwa razy większych statków niż teraz. Jednak w rozwoju może przeszkadzać ograniczona infrastruktura drogowo-kolejowa. Zatem, jak uważa Zahorski, część towarów będzie można dostarczać czy odbierać właśnie w Schwedt. Takie towary będą mogły być transportowane pomiędzy portami na barkach. - Zresztą w PRL większość towarów do szczecińskiego portu trafiała właśnie na barkach - przypomina ekspert.

- Przy wsparciu mniejszych portów w Szczecinie mogłoby powstać wielkie centrum logistyczne. Wydaje mi się, że to właśnie jest przyszłość - dodaje Zahorski.

Port w Schwedt jest oddalony od centrum Szczecina o ok. 60 kilometrów

Szczecin bliżej Berlina

Szczecin może dzięki współpracy ze Schwedt zyskać łatwiejszy dostęp do niemieckich kanałów rzecznych. Te prowadzą ze Schwedt do Berlina, i dalej - w stronę Europy zachodniej. A w te kanały Niemcy ciągle mocno inwestują. Niebawem oddana ma być na przykład największa na świecie podnośnia dla statków, która znacznie ułatwi żeglugę na trasie Szczecin-Berlin. Na usprawnienie kanałów na rzekach Odra i Hawela Niemcy przeznaczyli w ostatnich latach pół miliarda euro.

A co na współpracy ze Szczecinem zyska Schwedt? Port w niemieckim mieście nie jest duży, ale bardzo szybko się rozwija. Jeszcze dziesięć lat temu przeładowywano tam ok. 130 tys. ton rocznie. Teraz - dwa razy tyle. Za te dynamiczne wzrosty odpowiedzialna jest przede wszystkim rosnąca polska gospodarka. Prawdopodobnie więc Niemcy chcą dalej korzystać z polskiej koniunktury. Nawet jak ceną będzie fuzja z polskim gigantem.

Są też inne potencjalne korzyści dla Niemców. Port w Schwedt promuje się hasłem "Brama do Bałtyku". Z tym, że droga do morza wiedzie właśnie przez porty w Szczecinie i Świnoujściu. Zatem współpraca z polskimi portami może bardzo ułatwić życie klientom portu w Schwedt.

Ale jak zauważa Rafał Zahorski, współpraca obu portów może mieć też wymiar polityczny. Od wielu miesięcy w końcu mówi się o zacieśnianiu współpracy Szczecina z przygranicznymi niemieckimi miastami. Niektórzy mówią nawet o polsko-niemieckiej aglomeracji w tym miejscu.

- Na Pomorzu Zachodnim mamy po prostu Europę - nie patrzymy, co jest po której stronie praktycznie zapomnianej granicy, tylko na to, co jest dla nas najlepsze - uważa ekspert.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(81)
WYRÓŻNIONE
jak??
5 lata temu
Brak szczegółów z czego się cieszyć? Może Krzystek załatwił portowi w Swedt przejęcie portu w Szczecinie za 1 EUR? Coś za bardzo się Niemcy cieszą jak na normalną biznesową umowę.
Jo
5 lata temu
No nareszcie....
Gość
5 lata temu
Znowu Krzystek robi coś za plecami Szczecinian. Port i tak się rozwija, a tworzenie dziwnego układu polsko-niemieckiego nie ma sensu. To nie lepiej rozwijać mniejsze polskie porty? Współpraca tak, ale bliskie zacieśnianie więzi "nie", chociażby dlatego, że Niemcy w podświadomości wciąż uważają Szczecin za swoje miasto.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (81)
histeryk
5 lata temu
Następny krok to plebiscyt ?
bob
5 lata temu
I już rura nord streamu nie przeszkadza w pływaniu?
Gustlik
5 lata temu
Niemcy małymi kroczkami wykorzystując siłę swojej gospodarki realizują plan Bismarcka MittelEuropa z 1914 roku. W/g tego planu gospodarki państw środkowoeuropejskich mają być uzupełnieniem dla gospodarki Niemiec co oznacza że mamy dostarczać pyry i ludzi do pracy a wysokie technologie i zyski będą niemieckie.
MittelEuropa
5 lata temu
Przestańcie chrzanić, Interio.
POlityk
5 lata temu
Dla dobra Polski Stettin POwinien stopniowo i POkojowo POwrócić do Niemiec
...
Następna strona