Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MIW
|

"Inwestycje w drogi trzeba hamować". Zaskakujące słowa wiceministra

83
Podziel się:

– Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska.

"Inwestycje w drogi trzeba hamować". Zaskakujące słowa wiceministra
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak (EAST_NEWS, Jacek Dominski/REPORTER)

Podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska Przyszłości wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wskazał na konieczność wyhamowania inwestycji drogowych i skoncentrowania się na rozwoju infrastruktury kolejowej.

Wiceminister Malepszak: Priorytetem rozwój kolei, a nie dróg

– Inwestycje w drogi trzeba hamować. Idziemy siłą inercji i już są pomysły, żeby dublować ekspresówki bez zważania na bardzo silne tendencje, które pojawiły się w ostatnich latach, które są związane z demografią. Zaczyna brakować kierowców, więc nie ma potrzeby budowy dróg wysokiej przepustowości – powiedział Piotr Malepszak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obajtek "poniesie konsekwencje". Straty idą w "nie w miliony, a miliardy"

Wiceminister podkreślił znaczenie dostosowania inwestycji do rzeczywistych potrzeb i opierania się na szczegółowych analizach. Malepszak przypomniał, że w ostatnich 30 latach w Polsce powstało 5,3 tys. km dróg ekspresowych i autostrad oraz 12 tys. km innych tras. W tym samym okresie na kolei wybudowano tylko 50 km nowych torów, z czego 38 km to gdańska PKM.

Zgodnie z opinią wiceministra infrastruktury Polska powinna teraz inwestować w rozwój dróg kolejowych. – Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny – powiedział Malepszak.

Nowe projekty kolejowe

Malepszak nie spodziewa się, że uda się zrealizować nowe projekty torowe do końca obecnej kadencji Sejmu. – To nie jest tak krótki proces, żeby zdążyć do 2027 roku. Do 2027 roku rozpoczniemy budowę „Y”, będziemy również przywracać utracone połączenia po istniejących liniach kolejowych i to jest pierwszy element układanki – powiedział Malepszak w PAP.

Malepszak zwrócił uwagę na konieczność rozbudowy połączeń kolejowych. – Będziemy stawiać na rozwój połączeń, bo ich jest za mało. W wielu miejscach są dwa, czasem cztery pociągi na dobę, to bardzo marna oferta – dodał.

Prywatni przewoźnicy na polskich torach

Budowa „Y” jest planowana do 2035 roku, a wiceminister pragnie rozpocząć temat Centralnej Magistrali Kolejowej – Północ w tej samej perspektywie czasowej. – Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że CMK Północ i „Y” to 800 km, a patrząc na jeszcze inne łączniki sieci, to jesteśmy w okolicach 1 tys. km linii, które powinniśmy zbudować, jako element wydajnego systemu transportu kolejowego – dodał.

Malepszak poinformował, że kolejne prywatne firmy chcą wejść na polskie tory kolejowe. – Zgłaszają się przewoźnicy prywatni: RegioJet, Leo Express, Flix ma też się pojawić na polskich torach. W zeszłym tygodniu podpisywałem dokumenty z tym związane. RegioJest i Flix chcą wjechać na najlepsze trasy, bo tam jest największy biznes – na trasę Warszawa-Poznań-Berlin – powiedział. – RegioJet ma też przyznany dostęp do trasy Kraków-Warszawa-Trójmiasto – dodał.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(83)
WYRÓŻNIONE
Nicky
miesiąc temu
Lepszym rozwiazaniem bedzie zmniejszenie ilosci wiceminstrow lacznie ze wspominanym w artykule geniuszem watachy pustych, niespelnionych obietnic.
MO.
miesiąc temu
Co powiedział Lepper wszystko się sprawdza stracone lata dla przeciętnego Kowalskiego .
Apis
miesiąc temu
Skąd oni ich wszystkich biorą,,,, chętnie bym się wypowiedział niecenzuralnie ,,,, ale nie chcę robić roboty medytowi tej strony ,,,,,,, żeby mnie usunął,,,,
NAJNOWSZE KOMENTARZE (83)
tom
miesiąc temu
lobbysta kolejowy i wszystko jasne hehehe
Tomasz Roman ...
miesiąc temu
Likwidator inwestycji drogowych i kolejowych w Polsce 45 letni wiceminister Piotr Malepszak do dymisji i to natychmiast ! Jego fanaberie ujawnia horyzontalna mapa kolejowa Polski na ktorej wykasował znaczną część lini kolejowych w Polsce ! Na takim stanowisku powinien zasiadać człowiek odpowiedzialny, bynajmniej z doktoratem w tych dziedzinach, a nie magister likwidator polskiego kolejnictwa i drogownictwa ! Polska jest własnością wszystkich Polaków w której nie ma miejsca na te utopijne i destrukcyjne wizję oraz działania wątpliwej jakości ministra Malepszaka ! Dodam, że na budżet Polski i pensje Malepszaka składają się wszyscy Polacy, zatem przestań pan gwiazdorzyć i już dziś podaj się pan do honorowej dymisji ! Starczy tego pudru intelektualnego w pańskim wykonaniu. Polacy chcą nowych dróg i nowych linii kolejowych również na prowincji, gdzie mieszka większość Polaków i podatników, którzy pana i wszystkie władze III RP utrzymują ! Tomasz Roman Bracka
Trx
miesiąc temu
No przecież masę wiosek niema kolei to co będą budować nowe tory?Nie będą bo mają zamysł żebyście jak za komuny siedzieli na tyłku w jednej wichurze całe życie.Smiejecie się i wielce demokracja,kiedyś można było mówić co się chce nie było pełno nakazów zakazow.Terqs dyrektywa budyniową ,smogowa itp itd i taka to wolność.
Kris
miesiąc temu
Kolej trzeba rozwijać! Motoryzacja to ślepa uliczka. Zalewamy ziemię asfaltem i betonujemy miasta pod parkingi. Kolejne trawniki stopniowo zamieniają się w parkingi a miejsc dla samochodów ciągle brakuje.
Chłop pańszcz...
miesiąc temu
Chcieliśta demokracji to mata. W demokracji jest tak że 3 głupich przegłosuje 2 mądrych. PO i koalicja zatrzymuje rozwój Polski. Znowu będziemy mieli kilka lat straconych. Za to możemy się uśmiechać.
...
Następna strona