Niemiecka firma Tchibo GmbH opuściła rosyjski biznes - informuje rosyjski dziennik "Kommiersant". Podjęła decyzję o sprzedaży swojej rosyjskiej spółki zależnej Tchibo-Cis. To oznacza, że Rosjanie już tylko do końca roku będą mogli kupować produkty Tchibo i Davidoff, a następnie na rynku pojawi się nowa marka.
Tchibo-Cis zachowa bowiem przez pewien czas prawo do marek, ale od 2023 r. musi rozwinąć własną. Będzie nią najprawdopodobniej marka Gold. Według doniesień, prace nad domeną gold-coffee już ruszyły. "Kommiersant" zaznacza, że wprowadzenie produktu na rynek będzie wymagało znacznych inwestycji i rozwiązania problemów logistycznych.
"Niemiecki producent kawy Tchibo GmbH przestał być właścicielem LLC 'Chibo CIS' w lipcu - wynika z danych Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych. Nowym właścicielem przedsiębiorstwa został dyrektor generalny Chibo CIS Michaił Kowalewski" - podała gazeta.
Tchibo już wcześniej opublikowało na swojej stronie internetowej oświadczenie związane z inwazją Rosji na Ukrainę.
Tchibo sprzedało swoją rosyjską spółkę zależną i tym samym kończy swoje zaangażowanie w Rosji. Firma oferowała w Rosji wyłącznie produkty kawowe. Natychmiast po rozpoczęciu wojny dostawy kawy zostały przerwane. Zaprzestano palenia kawy Tchibo u producenta kontraktowego w Rosji, a wszystkie działania marketingowe i obecność w Internecie zostały zakończone. Jesteśmy oszołomieni i zbulwersowani wojną w Ukrainie i tragedią, jaką ona spowodowała. Myślami jesteśmy ze wszystkimi ofiarami w tym regionie i milionami ludzi, których wojna zmusiła do opuszczenia swoich domów - napisano.
Bez Tchibo w Rosji
Tchibo jest czwartym producentem kawy na świecie i największym dostawcą kawy palonej w Niemczech, Austrii, Czechach i na Węgrzech. Spółka zajmuje się również sprzedażą produktów spoza segmentu spożywczego np. ubrań i bielizny. Obroty Tchibo w 2020 r. wyniosły 3,13 mld euro.
Rosyjskie media dodają, że firma "Chibo CIS" produkowała kawę na podstawie umowy w zakładach w rejonie Niżnego Nowogrodu i importowała część produktów z zagranicznych zakładów Tchibo GmbH.
Jak wynika z raportu rosyjskiego koncernu, ponad 70 proc. biznesu w 2020 r. stanowiła sprzedaż lokalnie wytwarzanych produktów. W 2021 r. przychody Cibo CIS wzrosły o 7 proc., do 3,18 mld rubli. Sprzedaż produktów Tchibo ma odpowiadać za 2,6 proc. rosyjskiego rynku kawy.