Jak poinformował Gaz-System, przygotowując się do budowy pływającego terminala FSRU, spółka przeprowadziła szczegółowe badania środowiska naturalnego, obejmujące Zatokę Gdańską w rejonie planowanej inwestycji oraz strefę przybrzeżną wyspy Stogi. Dodatkowo na lądzie obszar badań obejmował wydmy nadmorskie i tereny leśne, obszary chronione oraz tereny przemysłowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przeprowadzono inwentaryzację licznych gatunków roślin i zwierząt na lądzie i morzu: porostów, mchów, grzybów, roślin, bezkręgowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków, w tym nietoperzy. Warunki meteorologiczne wód Zatoki były mierzone w sposób ciągły za pomocą urządzeń umieszczonych na boi pomiarowej oraz na trzech urządzeniach akustycznych, które dostarczyły informacji o takich parametrach jak: temperatura, hałas podwodny, prądy morskie i fale, zasolenie, zawartość tlenu i właściwości optyczne wody. Prace badawcze trwały od czerwca 2022 r. do lutego 2024 r., aby uwzględnić wszystkie pory roku.
Badania ujawniły ciekawe odkrycia
Jak podkreślił prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc, kampania badawcza związana z projektem FSRU była pierwszym kompleksowym działaniem tego typu przeprowadzonym w Zatoce Gdańskiej.
Dokładne poznanie warunków falowania i przepływu prądów morskich posłuży do optymalnego ustalenia lokalizacji i zaprojektowania infrastruktury przyszłego Terminala FSRU i falochronu. Natomiast całoroczna inwentaryzacja przyrodnicza pozwoli na zaplanowanie prac przy budowie FSRU tak, aby zminimalizować wpływ inwestycji na otoczenie i zapewnić ochronę cennych gatunków zwierząt morskich i lądowych, w tym ptaków – zaznaczył Hinc, cytowany w komunikacie spółki.
Gaz-System przypomniał, że badania środowiskowe były elementem procedury prowadzącej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji i zostały przeprowadzone zgodnie z dyrektywą UE ws. oceny oddziaływania na środowisko.
Spółka poinformowała, że w badaniach środowiska morskiego uczestniczyło dziewięć jednostek pływających, które sprawdzały warunki geologiczne, fizyczne i chemiczne wody morskiej, a także warunki bytowania roślin i zwierząt. Statki te wykorzystały różnorodne metody i zaawansowany sprzęt pomiarowy. Dzięki badaniom monitoringu akustycznego zanotowano m.in. występowanie morświnów w Zatoce Puckiej. Szczegółowo zbadane na tym obszarze zostały również zachowania nietoperzy, które zwłaszcza wiosną i jesienią mogą migrować nad wodami otwartymi. Statki badawcze używały specjalnego detektora ultradźwięków, emitowanych przez poszczególne gatunki nietoperzy.
W całym okresie badań prowadzonych na lądzie odnotowano występowanie 20 gatunków ssaków. Obserwacje ptaków prowadzone były z pokładu statku oraz z lądu. Łącznie w ciągu roku przeprowadzono 12 wizyt monitoringowych. Obejmowały one 54 dni, w tym 12 dni rejsów i 40 dni zliczania ptaków na lądzie - zaznaczył Gaz-System.
Spółka zapewnia, że podczas prowadzenia prac związanych z FSRU zostanie zachowana szczególna ostrożność, zarówno na lądzie, jak i na wodach Zatoki. Uwzględnione zostaną okresy lęgowe i miejsca rozrodu cennych gatunków, a Gaz-System zapewni bieżący nadzór środowiskowy podczas budowy oraz eksploatacji terminala.
Projekt FSRU (Floating Storage Regasification Unit) zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej jednej jednostki tego typu, umożliwiającej wyładunek LNG, składowanie i regazyfikację. Jednostka przystosowana zostanie do świadczenia usług dodatkowych. Terminal ma ruszyć w 2028 r.
Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa Gaz-System to operator systemu przesyłowego gazu. Odpowiada za przesył, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu.