Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Michał Rosiak
|
Płatna współpraca z marką OLX

Młodzi liderzy zmian na rynku pracy

Podziel się:

Rynek pracy w Polsce przechodzi intensywne zmiany, w których istotną rolę odgrywa pokolenie Z – osoby urodzone po 1995 roku. Ta młoda generacja wnosi nowe wartości, oczekiwania i podejście do kariery. Dlatego warto wsłuchać się w to, co mają do powiedzenia, bo w efekcie ewolucja rynku pracy będzie dotyczyła każdej pracującej osoby. Głos Zetek doskonale wybrzmiewa w kampanii OLX Praca, realizowanej pod hasłem "Praca z korzyścią dla wszystkich".

Młodzi liderzy zmian na rynku pracy
(Getty Images)

Wymiana pokoleń – liczby nie kłamią

Według danych Eurostatu do 2029 roku liczba aktywnych zawodowo Polaków uszczupli się nawet o milion osób. W rezultacie, jak wynika z szacunków, pokolenie Z już od 2025 roku stanowić będzie 20 proc. wszystkich zatrudnionych nad Wisłą, a z roku na rok ten odsetek będzie tylko wzrastać.

W efekcie coraz więcej firm zmienia dostosowuje swoje strategie zarządzania tak, aby odpowiadały one na ich potrzeby i oczekiwania. Zetki wprowadzają bowiem nowe spojrzenie na organizację pracy, oczekując większej elastyczności, transparentności oraz dbałości o dobrostan pracowników.

Żadnych niedopowiedzeń

Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie OLX Praca wśród przedstawicieli pokolenia Z oraz ankieta zrealizowana wśród pracodawców pokazują, że wynagrodzenie i perspektywy finansowe są istotnym elementem satysfakcji zawodowej młodych pracowników, choć nie najważniejszym.

Jak podchodzą do pieniędzy? Aż 57 proc. przedstawicieli generacji Z uważa, że ich pensja jest adekwatna do posiadanego doświadczenia. Ponad połowa respondentów jest zdania, że wypłaty umożliwiają im regularne oszczędzanie, a tylko 30 proc. nie może sobie na to pozwolić.

Problemem jest jednak często niejasny system wzrostu płac – tylko 43 proc. badanych zna konkretną ścieżkę awansu finansowego w swojej firmie, podczas gdy jedna trzecia młodych pracowników w ogóle nie otrzymała jasnych informacji na ten temat od przełożonych.

Z kolei co trzeci pracodawca, który brał udział w badaniu OLX, potwierdza, że obecność Zetek w firmie wpłynęła na potrzebę opracowania bardziej przejrzystych perspektyw awansu.

To pokazuje, że generacja Z wymaga od pracodawców większej przejrzystości i uczciwości w dziedzinie finansów. Świadomi swojej wartości na rynku pracy, oczekują jasno określonych zasad, które zapewnią im stabilność finansową oraz możliwość rozwoju zawodowego.

 Partnerskie relacje i komunikacja

Pokolenie Z dokonuje także istotnych roszad w obszarze komunikacji w miejscu pracy. Oczekują szczerości, otwartości i podmiotowego traktowania. Oznacza to, że młodzi pracownicy domagają się, aby ich głos był słyszany i brany pod uwagę w procesie podejmowania decyzji.

W odpowiedzi na te potrzeby pracodawcy starają się dostosować swoje podejście do zarządzania, koncentrując się na budowaniu bardziej partnerskich relacji z młodymi pracownikami. Liczby to potwierdzają.

67 proc. młodych pracowników deklaruje, że ich przełożeni jasno wytyczają cele do realizacji, co jest dla nich kluczowym elementem efektywnej współpracy.

Ponadto prawie 60 proc. Zetek wskazuje, że szefowie traktują ich po partnersku, starając się zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania.

Co trzeci pracodawca uczestniczący w ankiecie OLX przyznaje zresztą, że to właśnie obecność pokolenia Z wpłynęła na sposób organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów firmy.

Taki sam odsetek przedstawicieli firm potwierdził, że współpraca z Zetkami miała znaczący wpływ na powstanie bardziej partnerskich relacji na linii przełożony-pracownik w ich organizacjach.

Warto wspomnieć, że dla pracowników spod znaku Z istotne jest także szanowanie przez pracodawców ich wartości ogólnospołecznych. Czy mogą na to liczyć? 55 proc. respondentów uważa, że tak - ich poglądy spotykają się ze zrozumieniem i akceptacją.

Elastyczność w pracy

Jednym z kluczowych elementów, które definiują oczekiwania pokolenia Z, jest potrzeba elastyczności w miejscu pracy. Zetki chcą mieć wybór, jak i gdzie wykonują swoje obowiązki. I coraz częściej mają.

Ponad połowa młodych pracowników przyznaje, że ich preferencje dotyczące formy pracy – czy to zdalnej, hybrydowej, czy stacjonarnej – są uwzględniane przez pracodawców.

Dla wielu firm obecność przedstawicieli generacji Z stała się impulsem do wprowadzenia bardziej elastycznych rozwiązań, takich jak home office, workation (połączenie pracy z podróżowaniem) czy summer hours (skrócone godziny pracy w okresie letnim).

Blisko połowa pracodawców uczestniczących w ankiecie OLX przyznaje, że to młodzi pracownicy wpłynęli na wprowadzenie w firmach bardziej elastycznego podejścia na tym polu.

Zetki cenią sobie również sprawiedliwe ustalenia w kwestii nadgodzin. Mogą pracować dłużej lub przejąć dodatkowe obowiązki, jeśli sytuacja tego wymaga, ale na z góry określonych zasadach.

Badania pokazują, że młodzi pracownicy oczekują większej swobody, ale jednocześnie stawiają na jasne reguły i uczciwe podejście do obowiązków zawodowych.

Wielopokoleniowe przedsiębiorstwa? Tak!

Badanie OLX Praca czarno na białym udowadnia, że pokolenie Z docenia, kiedy w przedsiębiorstwie może liczyć na wsparcie bardziej doświadczonych pracowników. 57 proc. Zetek dostrzega i szanuje inicjatywy sprzyjające transferowi wiedzy i umiejętności między przedstawicielami różnych generacji. Tylko 6 proc. ankietowanych wśród gen Z twierdzi, że pracodawcy nie stwarzają im takiej szansy.

Dla najmłodszych pracowników istotne jest po prostu, aby firma, w której pracują, oferowała im możliwości rozwoju zawodowego także poprzez wymianę wiedzy pomiędzy pracownikami o różnym stażu i zróżnicowanych kompetencjach.

Ponadto generacja Z oczekuje od pracodawców nie tylko możliwości doskonalenia się w ramach wykonywania obowiązków służbowych, lecz także dodatkowych propozycji poszerzania kompetencji.

Niestety tylko 25 proc. pracodawców przyznało, że pracownicy z pokolenia Zet wpłynęli na rozbudowę oferty szkoleń, kursów i praktyk dla pracowników w domenach, w których chcieliby rozwijać swoje umiejętności. Jest tu duże pole do poprawy.

Work-life balance

Ten popularny frazes w przypadku pokolenia Z ma priorytetowe znaczenie. Dla wielu Zetek aktywność zawodowa nie jest jedynie źródłem zarobków, ale również środkiem do osiągania celów życiowych.

Praca nie powinna kolidować z życiem osobistym, a wręcz wspierać pasje i zainteresowania. Przedstawiciele tej generacji pragną angażować się zawodowo w sposób, który nie wymusza rezygnacji z prywatnych aspiracji.

Dlatego też pracodawcy, chcąc przyciągnąć i zatrzymać młodych pracowników, coraz częściej inwestują w działania sprzyjające utrzymaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Jakie konkretnie działania? Często są to inicjatywy wspierające zdrowie psychiczne.

Mimo to 33 proc. zetek przyznało, że w ich przedsiębiorstwach brakuje programów pomocowych w tym obszarze. Tylko 44 proc. młodych pracowników odnotowało, że ich firmy prowadzą projekty dbające o dobrostan mentalny osób zatrudnionych.

Dialog – klucz do sukcesu

Badania przeprowadzone przez OLX Praca wyraźnie pokazują, że pokolenie Z ma ściśle sprecyzowane oczekiwania wobec rynku pracy – od przejrzystości wynagrodzeń, przez elastyczność form pracy, po partnerskie relacje z przełożonymi.

Młodzi ludzie pragną, aby ich głos był słyszany, a potrzeby zrozumiane i respektowane. Wymusza to na pracodawcach nierzadko fundamentalne zmiany – żeby były to zmiany satysfakcjonujące dla każdej ze stron, konieczna jest otwarta i szczera komunikacja.

Końcowy wniosek może być zatem tylko jeden – dialog między pracodawcami a pracownikami jest kluczem do budowania nowoczesnego, zrównoważonego rynku pracy, który spełnia oczekiwania zarówno młodej generacji, jak i pracodawców.

Wielu pracodawców obawia się Zetek, ponieważ wyobrażenia o ich pracy opierają o funkcjonujące w opinii społecznej stereotypy. My zaś chcemy pokazać, że to kreatywne, świadome swojej wartości pokolenie, któremu będziemy zawdzięczali wiele pozytywnych zmian na rynku pracy. Zachęcamy do tego, żeby zacząć rozmawiać z Zetkami, dać im przestrzeń do wypowiedzi, bo tylko w ten sposób możemy poznać tę generację i zbudować z nią cenne i potrzebne nam wszystkim porozumienie – komentuje Artur Kołpowski, jobs and services director w OLX.

Płatna współpraca z marką OLX

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.