Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Notowania
Przejdź na
Grzegorz Siemionczyk
Grzegorz Siemionczyk
|
aktualizacja

Na co Polacy wydają pieniądze? Te zmiany mogą cieszyć [ANALIZA]

154
Podziel się:

Na kulturę i rekreację Polacy przeznaczyli w 2024 roku największą część swoich domowych budżetów od 12 lat. Radykalnie zwiększyli też wydatki na transport: i to nie na paliwa, tylko na auta. Najmniej od co najmniej piętnastu lat wydali z kolei na napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – mimo, że te drugie mocno podrożały.

Na co Polacy wydają pieniądze? Te zmiany mogą cieszyć [ANALIZA]
W 2024 r. znacząco wzrósł udział wydatków na samochody w strukturze całkowitych wydatków przeciętnego polskiego gospodarstwa domowego (Adobe Stock, GUS, scharfsinn86)

Powrót do normalności – tak można najkrócej podsumować zmiany w zwyczajach konsumpcyjnych polskich gospodarstw domowych. W strukturze ich wydatków niemal nie widać już śladów szoku inflacyjnego z ostatnich lat. Widać natomiast oznaki bogacenia się Polaków, którzy zamiast na jedzenie i inne podstawowe dobra i usługi, coraz więcej wydają na rozrywkę i samochody.

Dane o strukturze wydatków konsumpcyjnych w 2024 r., pochodzące ze szczegółowych badań budżetów gospodarstw domowych, GUS opublikował w piątek. Wyznaczają one skład wskaźnika cen konsumpcyjnych (CPI), który z kolei jest podstawową miarą inflacji w Polsce. Stąd CPI bywa potocznie określany mianem "koszyka inflacyjnego".

O tym, że zmiany w strukturze wydatków gospodarstw domowych były w 2024 r. wyjątkowo duże, świadczy to, jak mocno wpłynęły na wskaźnik inflacji. W styczniu, jak informował GUS w lutym, inflacja w Polsce wyniosła 5,3 proc. rok do roku. Był to wynik bazujący jeszcze na starym składzie CPI, który obowiązywał w 2024 r. (i odzwierciedlał strukturę wydatków z 2023 r.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak wykorzystywać okazje w biznesie? Zbigniew Jakubas w Biznes Klasie

Inflacja w styczniu mierzona na podstawie zaktualizowanego składu CPI (odzwierciedlającego strukturę wydatków z 2024 r.) wyniosła 4,9 proc. W ostatnich kilkunastu latach tylko raz – w 2023 r. – aktualizacja składu "koszyka inflacyjnego" spowodowała większą rewizję danych o inflacji w styczniu.

Skokowy wzrost popytu na samochody

To, jak ewoluuje udział poszczególnych kategorii towarów i usług w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych jest wypadkową kilku sił. Największe znaczenie mają zmiany: relatywnych cen (tzn. to, które towary i usługi drożeją bardziej a które mniej niż inne), dochodów do dyspozycji, wydatków realnych oraz zwyczajów konsumentów. Te ostatnie są z kolei pod wpływem mody, ale też zmieniającej się oferty produktów i usług.

Te siły często działają w przeciwnych kierunkach. Przykładowo, jeśli ceny pieczywa spadają relatywnie do innych cen, to efektem może być zarówno spadek jego udziału w strukturze wydatków przeciętnego konsumenta, jak i wzrost, w zależności od tego, co dzieje się z dochodami gospodarstw domowych i jakie są trendy w dietetyce. Z tego powodu nie zawsze łatwo jest ocenić, z czego wynikają zmiany w strukturze wydatków. Bywają jednak przypadki oczywiste. Dotyczy to na przykład wzrostu udziału wydatków na transport w 2024 r.

Przeciętnego gospodarstwo domowe w ubiegłym roku przeznaczyło na towary i usługi z kategorii transport ponad 11 proc. ogółu swoich wydatków, w porównaniu do 9,2 proc. w 2023 r. Dotychczasowy rekord, z 2019 r., został tym samym przebity o 0,7 pkt proc. Przy tym udział paliw do prywatnych środków transportu zmalał z 6,1 do 5,5 proc. (to najmniej od 2021 r.), co częściowo wynikało ze spadku cen tych paliw (o 2,4 proc. przy wzroście CPI o 3,6 proc.).

Jednocześnie niemal trzykrotnie, z 1,2 do 3,4 proc., zwiększył się udział wydatków na środki transportu, czyli głównie samochody, mimo że te w 2024 r. wyraźnie potaniały – o 5,1 proc. Z tego wniosek, że Polacy radykalnie zwiększyli liczbę kupowanych aut. Realna (liczona w cenach stałych) sprzedaż detaliczna w kategorii "pojazdy samochodowe, motocykle i części) podskoczyła w ubiegłym roku o ponad 23 proc. Dane te obejmują zaś jedynie sprzedaż realizowaną przez przedsiębiorstwa z co najmniej 10 pracownikami. Nie uwzględniają więc w większości zakupów aut na rynku wtórnym.

Skokowy wzrost popytu na samochody miał kilka źródeł, m.in. wzrost ich dostępności, a także obawy, coraz trudniej będzie o auta spalinowe, które w Polsce cieszą się wciąż największą popularnością. Istotne były też oczekiwania, że w 2025 r. ceny mocno wzrosną. Niewątpliwie jednak był to też przejaw wzrostu zamożności polskich gospodarstw domowych. Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej zwiększyło się w 2024 r. realnie o 9,8 proc., najbardziej od co najmniej początku stulecia. A do tego z początkiem minionego roku z 500 do 800 zł zwiększyło się świadczenie na dzieci.

Cukier i mleko przestają być towarami podstawowymi

Inną istotną zmianą w strukturze konsumpcji, która świadczy o rosnących dochodach Polaków, jest spadek udziału żywności i napojów bezalkoholowych w całkowitych wydatkach. W 2024 r. wyniósł on 25,9 proc. w porównaniu do 27,6 proc. w 2023 r. Mniej na żywność gospodarstwa domowe wydawały poprzednio w 2019 r. W kolejnym roku, ze względu na pandemię COVID-19 i okresową niedostępność usług gastronomicznych, waga żywności w strukturze wydatków wzrosła. Później zaś ceny towarów z tej kategorii gwałtownie wzrosły – o 33 proc. w ciągu dwóch lat, podczas gdy całkowity poziom cen towarów i usług konsumpcyjnych wzrósł o 27 proc.

Spadek wagi żywności w "koszyku inflacyjnym" w 2024 r. był spójny z tzw. prawem Engla, zgodnie z którym konsumenci wraz ze wzrostem dochodów coraz mniejszą ich część przeznaczają na podstawowe dobra, takie jak żywność. W Polsce tę prawidłowość w ostatnich latach zaburzał nie tylko szybki wzrost cen żywności, ale też zmiany wzorców konsumpcyjnych, np. upowszechnianie się droższej żywności ekologicznej, funkcjonalnej (dla sportowców) oraz gotowych dań.

W szczegółowych danych GUS widać, że Polacy znacznie ograniczyli popyt na mleko (udział wydatków na ten cel po raz pierwszy od co najmniej 2010 r. spadł poniżej 0,5 proc.), a także na margarynę i tłuszcze roślinne. Najbardziej, z 0,23 do 0,15 proc., zmalał udział cukru w wydatkach przeciętnego gospodarstwa domowego. To odzwierciedlenie spadku jego cen (o 25 proc. w 2024 r.), ale też trendów w żywieniu.

Trzecią zauważalną zmianą w strukturze wydatków konsumpcyjnych jest wyraźny wzrost udziału kategorii "kultura i rekreacja": z 6,3 proc. w 2023 r. do 7,1 proc. w 2024 r. Poprzednio udział ten wyższy był w 2013 r. Tej zwyżki nie tłumaczy w pełni wzrost cen usług i towarów z tej kategorii (o 4,7 proc. w 2024 r.). Wygląda na to, że także realne wydatki Polaków na ten cel wzrosły, m.in. za sprawą większego popytu na zorganizowaną turystykę. To także świadczy o poprawie ich sytuacji materialnej.

Miniony rok był kolejnym z rzędu, gdy rósł udział wydatków gospodarstw domowych na zdrowie. W rezultacie znalazł się na najwyższym od co najmniej 2010 r. poziomie 5,8 proc. Równolegle maleją wydatki na napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe. W 2024 r. te używki odpowiadały za zaledwie 5,2 proc. całkowitych wydatków Polaków, mniej niż kiedykolwiek wcześniej w historii danych. Miniony rok był trzecim z rzędu, gdy wydatki na ten cel były mniejsze niż na kulturę i rekreację.

Grzegorz Siemionczyk, główny analityk money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(154)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
HydraCorpoEco...
17 godz. temu
Ależ 5 milionowa korpohydra polityczno-urzędniczo-biurowo-rolniczo-górniczo-związkowo-nauczycielsko-wojskowo-eskpercko-klero-doradcza i zaprzyjaźnieni z budżetem przedsiębiorcy, szeroko korzysta z setek miliardów złotych pożyczanych beztrosko przez budżet oraz zbieranych w coraz wyższych kwotach podatków.
Prezydent2030
17 godz. temu
Tak to jest jak budżet rozdaje pożyczane miliardy i coraz wyższe podatki. Jedni na tym korzystają inni na to muszą ciężko pracować. Średnia wychodzi jak w artykule.
Jarek B.
15 godz. temu
Właśnie uświadomiłem sobie,po przeczytaniu tego wspaniałego artykułu,że jutro zamiast do Lidla ,udam się do jakiegoś salonu samochodowego.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Anonim
16 godz. temu
Co za bzdury. Ludzie oszczędzają na czym się da, często siedząc w niedogrzanym domu. A tu ktoś pisze, że wydają na rozrywkę i kulturę. Ale papier ( klawiatura) wszystko przyjmie.
Stop
3 godz. temu
Chyba mieszkam w innym kraju. Ja wydaję na polityków, księży, rolników, górników, lekarzy pensje, babciowe, 800+, tatusiowe, pomostowe, kompensacyjne, paznokciowe i wakacjowe uprzywilejowanych. Na siebie to ogrzewanie i prawo do egzystencji.
tak tak
16 godz. temu
najwięcej polacy wydali na ciepłą wodę w kranie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (154)
Hahaha
7 min. temu
Ci co piszą ta propagandę sukcesu żyją w jakimś równoległym świecie chyba
burak cukrowy
8 min. temu
towarem POdstawowym jest w tym kraju wycieczka do Egiptu i tani chiński samochód
Smog
11 min. temu
W Łodzi wygląda to tak jak by rozdawali samochody za darmo. To efekt 800 plusów i innych dodatków dla młodych co finansują pozostali, którzy budowali ten kraj absurdów sami, bez plusów. To trwa od dwóch, trzech lat. Podwyżki w budżetówce i zmiany minimalnej dopełniły reszty. I tak trasę 15 km z punktu a do b zdarza się pokonać autem w 2,5 godziny.
Ola
19 min. temu
Faktycznie jest się z czego cieszyć i komentarze włączyłeś, a nie tak jak pod artykułami na temat kainy U.
A ja
19 min. temu
widzę zanik klasy średniej i coraz większy podział na biednych i bogatych jak u ruskich albo w Ameryce południowej. Średnia się zgadza podskoczyła ale przeciętnemu Kowalskiemu to na pewno się nie polepszyło.
...
Następna strona