Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Przekop Mierzei Wiślanej. Budowa drogi wodnej zgodnie z planem

140
Podziel się:

Budowa nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańska jest niezbędna, by port morski w Elblągu mógł wykorzystać swój potencjał, przekonuje wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Przekop Mierzei Wiślanej. Budowa drogi wodnej zgodnie z planem
Przekop Mierzei Wiślanej (Grupa NDI)

- Kuriozalna jest sytuacja, gdy port morski w Elblągu, który przez wieki był wykorzystywany przez władze Rzeczypospolitej, nie ma dostępu swobodnego do morza - ocenił wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej argumentował, że u podstaw realizacji nowej drogi wodnej była wieloletnia obserwacja i praktyka związana z potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa swobodnej żeglugi między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym, z dostępnością portu w Elblągu, ze względu na trudne i skomplikowane relacje z niektórymi sąsiadami Polski, jak również z potrzebą ożywienia gospodarczego tego regionu Polski zarówno pod względem turystycznym, jak i gospodarczym.

Zapewnił jednocześnie, że budowa przekopu przez Mierzeję jest realizowana bez zarzutu, nie ma opóźnień.

Zobacz także: Przekop Mierzei Wiślanej jednak bez bursztynu. "Zostawiamy dla przyszłych pokoleń"

Przedstawiciel inwestora - dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski zapewnił, że prace postępują na falochronach - zarówno wschodnim, jak i zachodnim - gdzie wbijane są ścianki szczelne i układany kamień narzutowy..

Piotrzkowski wyjaśnił, że prace postępują również na dwóch mostach (północnym i południowym), gdzie jeszcze w czerwcu przed wakacjami planowana jest zmiana organizacji ruchu i przełożenie ruchu samochodów z drogi wojewódzkiej przez Mierzeję Wiślaną.

Wykonywane są także prace budowlane na kanale żeglugowym oraz na śluzie, gdzie przeprawiane będę jednostki między akwenami. Budowa postępuje też w kapitanacie portu Nowy Świat oraz na sztucznej wyspie.

Zdaniem opozycji inwestycja ta jednak nie broni się w kategoriach ekonomicznych i militarnych. - Wątek militarny jest przedstawiany jako główny powód inwestycji, podczas gdy w przyjętej w maju 2020 roku Strategii Bezpieczeństwa Narodowego o przekopie nie ma ani słowa - zaznaczał poseł Tadeusz Aziewicz.

Jak podkreślał, podczas prezentacji świadomie zawarto niepełne informacje, by przedstawić komisji nieprawdziwy obraz inwestycji.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(140)
WYRÓŻNIONE
szczecin
3 lata temu
Widzę ,że wypowiadają się sami znawcy morza i gospodarki morskiej, ale morze widzieli na wczasach. Sam przekop to mały Pikuś, ale tor wodny ,to już wyzwanie, a zwłaszcza ,że idzie przez tereny które mają dzisiaj do 2 metrów głębokości i są mocno zamulone(wystarczy spojrzeć na mapę morską.) I najważniejsza rzecz- żeby port prosperował na jako takim poziomie ,to same nabrzeża dzisiaj już nie wystarczą, a zwłaszcza ,że długość ich to raptem 196m(na dwa statki po 80 m). Zanurzenie w porcie to 2.30m - to o jakim statku tu mowa, bo takiego to nie znam -chyba ,że barka rzeczna. Pojemność magazynu to 3200 ton , rzeczywiście potęga na dwie barki Taka jest rzeczywistość i głoszenie ,że 2 miliardy wystarcza na uruchomienie całej inwestycji ,to można między bajki włożyć ,podobnie jak budowa promów w Szczecinie przez naszego kłamczuszka i ministra od śledzi
obyw
3 lata temu
każde usprawnienie żeglugi będzie w przyszłości pozytywne, każde dosłownie czy to na rzekach czy zatokach...to jest drogie ale pokolenia to ocenią nie przeciwnicy polityczni, tak samo z centralnym portem, drogi ale konieczny , czy elektrownie atomowe , najpilniejsze , ale drogie..., nawet okręty podwodne , też potrzebne też drogie to jest strategia gospodarki..., mniej potrzebne są wydatki na fundacje polityczne, kościoły , dziwne rady nadzorcze gdzie ciotki wujowie i znajomkowie polityczni czy nie się zatrudniają a fachowców brak...,..ale nie nasze, więcej racjonalności , nie polityki
Kcin
3 lata temu
"Gdyby natura chciała to by sama ten przekop zrobiła" i tyle w temacie. Tylko nie wiem czy się śmiać czy płakać ale na głupotę nie ma lekarstwa.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (140)
Dario
3 lata temu
prorosyjskie Po i Merkel oraz ich wyborcy niby inteligencja dziś nikt ! to żenada!,brawo PIS !!!
Suweren
3 lata temu
Brawo rząd
zibi
3 lata temu
Efektem są zaśmiecone plaże od przekopu w kierunku Krynicy leżą ogromne ilości brudnego piachu łącznie z ostrym gruzem. Dlaczego o tym się nie mówi. Dewastacja ta ciągnie się kilometrami.
ETO
3 lata temu
inwestycja po PiSowsku 2 x droższa miała kosztować 800mln a teraz już ponad 1,6mld, .....miało być 1700kg bursztynu ...a jest 17kg no nic dodać ... SUKCES !!!
CZKAMY!
3 lata temu
Podobno po obu stronach przekopu ustawiły się wielokilometrowe kolejki kajaków i pontonów w oczekiwaniu na otwarcie. Opłata przeprawy promocyjna, 200 zł od jednostki.
...
Następna strona