Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Rusza proces wytoczony przez Newag. Istotna zmiana zarzutów

24
Podziel się:

Ruszył proces w sprawie, którą polski producent pociągów, firma Newag założyła grupie hakerów z grupy Dragon Sector oraz firmie Serwis Pojazdów Szynowych. Chodzi o głośną sprawę zainstalowania oprogramowania wywołującego rzekomo blokowanie pociągów Impuls.

Rusza proces wytoczony przez Newag. Istotna zmiana zarzutów
pociąg impuls newag (Materiały prasowe)

28 sierpnia rozpoczął się proces, w którym Newag pozywa firmę Serwis Pojazdów Szynowych oraz hakerów z grupy Dragon Sector. Eksperci ujawnili, że w pociągach Impuls występowały podejrzane awarie, często po serwisie wykonanym przez niezależne warsztaty. Analiza oprogramowania wykazała - zdaniem SPS - że blokady były celowo zaimplementowane i włączały się przy spełnieniu określonych warunków.

Newag początkowo zaprzeczał istnieniu blokad i sugerował, że to hakerzy mogli je wprowadzić. Jednak w złożonym pozwie spółka przyznała, że "w ramach podjętych (przez ekspertów z Dragon Sector) działań nie doszło do zainstalowania zmienionego Oprogramowania". To znacząca zmiana stanowiska producenta - podkreśla Oko.press, które opisuje sprawę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nawet 50 proc. marży brutto na sprzedaży farb - Piotr Mikrut, prezes Grupy Śnieżka w Biznes Klasie

Kontrowersje wokół praw autorskich

Newag twierdzi, że eksperci naruszyli prawa autorskie do oprogramowania zainstalowanego w pociągach. Jednak prawo autorskie dopuszcza inżynierię wsteczną oprogramowania w określonych sytuacjach, co potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Top System przeciwko État belge.

Producent argumentuje, że działania hakerów nie były "naprawą" oprogramowania, a jedynie zmianą parametrów w pamięci sterowników. Taka interpretacja budzi wątpliwości, gdyż z punktu widzenia przewoźników uruchomienie zablokowanych pociągów było de facto naprawą awarii.

Pytania bez odpowiedzi

Kluczowe pytanie pozostaje bez jednoznacznej odpowiedzi ze strony Newagu - dlaczego Impulsy się blokowały? Eksperci z Dragon Sector przedstawili spójne wyjaśnienie, wskazując na funkcje blokujące w oprogramowaniu, które załączały się przy spełnieniu konkretnych warunków.

Zdaniem Oko.press producent pociągów lawiruje w swoich wyjaśnieniach. Z jednej strony twierdzi, że nie wie nic o blokadach, z drugiej insynuuje, że mogli je zaimplementować sami hakerzy. Takie niespójne stanowisko budzi wątpliwości co do rzeczywistych przyczyn awarii Impulsów - twierdzi serwis.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(24)
Jolka
1 tyg. temu
W przemyśle w różnych urządzeniach można zakodować pojawienie się awarii, do której przyjedzie serwis, naprawi i skasuje pieniądze za usługę. Myślę, że sporo jest tak zaprogramowanych awarii.
Eko pociąg
1 tyg. temu
Czas powrócić do parowozów?
Garfield
1 tyg. temu
Może ktoś się zreflektował, co grozi za składanie fałszywych zeznań.
Wolne oprogra...
1 tyg. temu
To dlaczego nie ruszyły po naprawie? Wada oprogramowania?
tak sobie myś...
1 tyg. temu
W WKD pojazd en 95- 01 ( jedyny taki w Polsce )już z 5 lat stoi po naprawie głównej za ponad 8 miljonów zł i rdzewieje w zajezdni , nikogo z dyrekcji nierusza i hakerów nietrzeba ,wystarczy że prezes i dyrektory mają się dobrze, przecież kolega marszałek i wojewoda da na nowe.
...
Następna strona