Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Rynek motoryzacyjny w USA staje na głowie. Ceny elektryków biją rekordy

71
Podziel się:

Ceny samochodów elektrycznych Tesli w Stanach Zjednoczonych spadły do rekordowo niskiego poziomu - informuje Bloomberg. Agencja zwraca uwagę, że w USA obecnie można taniej kupić "elektryka" niż auto spalinowe. Pojazdy z tradycyjnym napędem drożeją coraz bardziej.

Rynek motoryzacyjny w USA staje na głowie. Ceny elektryków biją rekordy
Tesla Elona Muska zwiększa produkcję m.in. w nowej fabryce pod Berlinem (Getty, 2022 Getty Images)

Samochody elektryczne w USA wyraźnie tanieją. Prym w tym trendzie wiedzie Tesla Elona Muska. W ciągu ostatniego tygodnia cena Modelu 3 spadła o blisko 5 tys. dol. (ponad 22 tys. zł). Zaczynają się obecnie od prawie 43 tys. dol. (przeszło 191 tys. zł).

Producent obniżył również cen sportowo-użytkowego Modelu Y Tesli. Ten pojazd z kolei staniał o 13 tys. dol. (blisko 58 tys. zł). W 2022 r. był trzecim najlepiej sprzedającym się SUV-em w Ameryce, ustępując jedynie Toyocie RAV4 oraz Hondzie CR-V.

Na decyzję Tesli reaguje konkurencja. Ford obniżył ceny elektrycznego Mustanga Mach-E. Amerykański producent aut elektrycznych Lucid Motors wprowadził natomiast zniżki w wysokości 7,5 tys. dol. (blisko 34 tys. zł).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Złotówka różnicy w cenie diesla i benzyny. "Im bliżej wakacji, tym benzyna będzie droższa"

Samochody Tesli tańsze od nowych aut spalinowych

Ceny elektryków spadają, ale za to nowych samochodów spalinowych idą w przeciwnym kierunku - zauważa Bloomberg. Średni koszt nieużywanego auta na benzynę wzrósł od początku pandemii o 10 tys. dol. (około 44,5 tys. zł) do prawie 48 tys. dol. (ponad 213,8 tys. zł) w styczniu 2023 r.

Eksperci podają, że spalinówki drożeją m.in. w wyniku niedoboru chipów, czy wzrostem cen materiałów. Producenci, mając ograniczone zasoby w magazynach, wolą rozwijać samochody elektryczne. W efekcie te stały się bardziej opłacalne podczas zakupu.

Cena wspomnianego Modelu 3 Tesli jest o około 5 tys. dol. niższa od średniej ceny nowego auta spalinowego. Po zastosowaniu ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne, która zaczęła obowiązywać od stycznia, różnica w cenach wyniesie już blisko 12,5 tys. dol.

Bloomberg zaznacza przy tym, że Tesla Elona Muska zwiększa produkcję w nowych fabrykach w Austin (Teksas), pod Berlinem oraz w Szanghaju. Jeśli popyt nie wzrośnie, konieczne mogą być kolejne obniżki cen - informuje agencja.

Kiedy sprzedaż elektryków i spalinówek się wyrówna?

Eksperci Goldman Sachs Research spodziewają się wzrostu popularności elektrycznych aut pomimo m.in. rosnących cen energii elektrycznej czy materiałów niezbędnych do budowy akumulatorów. Zdaniem analityków postęp technologiczny będzie miał większy wpływ na rozwój branży niż wymienione czynniki.

- Spodziewamy się, że w latach 2020-2030 przemysł motoryzacyjny przejdzie poważną transformację, napędzaną przez elektryfikację samochodów i rozwój autonomicznych pojazdów - ocenia strateg ds. badań kapitałowych GS Kota Yuzawa.

Zgodnie z prognozami GS sprzedaż pojazdów elektrycznych w tej dekadzie będzie rosła o 32 proc. rocznie. Jak przekazano, zyski operacyjne całego przemysłu samochodowego wzrosną z 315 mld dolarów w 2020 r. do 418 mld dolarów w 2030 r., podczas gdy pula zysków branży pojazdów elektrycznych ma wzrosnąć w analogicznym okresie z 1 mld dolarów do 110 mld dolarów.

Do wyrównania sprzedaży elektryków i aut spalinowych ma dojść globalnie w 2035 r.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(71)
Zbytni.
rok temu
A niech to.....
Mat
rok temu
przeciez tu chodzi o business na przymus!!! Producenci, ich lobby kupuje ustawy od parlamentarzystow, ktore zmuszaja masy do zakupu produktow-ekogadzetow!!!! I tak producenci tluka kasiore! A politycy biora od nich w lape!! Taki typ businessu, przez przymus! |Nie jak kiedys zdrowa konkurencja! Chca na sile wydoic masy! Jak nie na szczypawkach to na elektrozie... potem przyjdzie czas na jedzenie! Ogranicza produkcje zywnosci bo "slad weglowy" a sami zmonopolizuja produkcje robali i bedziesz musial je kupic i zrec! Business ponad wszytko! Chore padalce na wladze!!!! Takich trzeba trzymac w Tworkach!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mat
rok temu
przeciez tu chodzi o business na przymus!!! Producenci, ich lobby kupuje ustawy od parlamentarzystow, ktore zmuszaja masy do zakupu produktow-ekogadzetow!!!! I tak producenci tluka kasiore! A politycy biora od nich w lape!! Taki typ businessu, przez przymus! |Nie jak kiedys zdrowa konkurencja! Chca na sile wydoic masy! Jak nie na szczypawkach to na elektrozie... potem przyjdzie czas na jedzenie! Ogranicza produkcje zywnosci bo "slad weglowy" a sami zmonopolizuja produkcje robali i bedziesz musial je kupic i zrec! Business ponad wszytko! Chore padalce na wladze!!!! Takich trzeba trzymac w Tworkach!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mat
rok temu
przeciez tu chodzi o business na przymus!!! Producenci, ich lobby kupuje ustawy od parlamentarzystow, ktore zmuszaja masy do zakupu produktow-ekogadzetow!!!! I tak producenci tluka kasiore! A politycy biora od nich w lape!! Taki typ businessu, przez przymus! |Nie jak kiedys zdrowa konkurencja! Chca na sile wydoic masy! Jak nie na szczypawkach to na elektrozie... potem przyjdzie czas na jedzenie! Ogranicza produkcje zywnosci bo "slad weglowy" a sami zmonopolizuja produkcje robali i bedziesz musial je kupic i zrec! Business ponad wszytko! Chore padalce na wladze!!!! Takich trzeba trzymac w Tworkach!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hihihihi
rok temu
mieszkam w stanach, moj kolega ma tesla, nigdy nie widzialam bardziej paskudnego wnetrza, paka bez serca, poza tym jedziesz 300 mil/on uwaza ze moze jechac tylko 250/ i trzeba zjezdzac aby naladowac. co za glupota. !!!
...
Następna strona