Każdy z zamówionych promów ro-pax ma mieć 195,6 m długości oraz 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej, określającej możliwości przewozowe danej jednostki, ma wynieść 4,1 tys. m. Maksymalna prędkość promów natomiast - 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów plus 50-osobowa załoga.
Umowę na budowę jednostek dla polskich państwowych armatorów podpisano w listopadzie 2021 r. Dotyczy trzech promów z możliwością zamówienia dodatkowego. Odbiorcą pierwszego i trzeciego ma być Polska Żegluga Morska, drugiego - Polska Żegluga Bałtycka. Stworzy je Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax.
- Pierwszy transport blach do budowy statku przybył do gdańskiej Stoczni Remontowej, więc realizacja jest już w toku - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. - Według zapewnień stoczni prace spawalnicze mają na pewno rozpocząć się jeszcze w tym roku, z kolei pierwsza dostawa promu to przełom 2024-2025 r. - dodał wiceszef resortu.
Gróbarczyk podkreślił, że inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem. TVN24 Biznes zaznacza jednak, że zgodnie z zapowiedzią rządu pierwszy prom dla PŻB miał być gotowy w 2019 r.