Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja
Płatna współpraca z Centralny Port Komunikacyjny

Tak będzie wyglądał terminal CPK. Brama do Europy i świata

Podziel się:

250 projektantów i ekspertów pracowało nad koncepcją architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. To ważne, bo mówimy o węźle komunikacyjnym, który zintegruje przestrzeń przesiadkową dla milionów pasażerów: lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. – To niezwykły projekt – przyznają wspólnie architekci z CPK oraz brytyjskiej firmy Foster + Partners odpowiedzialnej za szczegółowe opracowanie wyglądu terminala.

Tak będzie wyglądał terminal CPK. Brama do Europy i świata
(materiały partnera)

Twórcy projektu podkreślają, że przygotowując cały projekt koncentrowali się na pasażerach. Chcieli, by podróż milionów osób przebiegała prosto, sprawnie i przyjemnie. Stąd zaproponowana minimalna liczba zmian poziomów, liczne dwukierunkowe ruchome chodniki czy samoobsługowe stanowiska nadawania bagażu (Self–Service Bag Drop). Do tego dużo zieleni i szkła, które poza wpuszczeniem naturalnego światła pozwoli obserwować startujące i lądujące samoloty.

Okęcie małe i mocno ograniczone

- Nasza firma realizuje jednocześnie projekty na wielu rynkach w wielu krajach. Te rzadkie momenty pracy w Polsce są wyjątkowo ekscytujące, bo są bliższe mojemu sercu – mówi Krzysztof Górnicki, Senior Partner i Architekt w Foster + Partners.

Podkreśla, że jego brytyjskie biuro projektowało już lotniska w Anglii, Chinach, Katarze czy Jordanii, a niedawno odpowiadało za rozbudowę sieci kolejowej w Arabii Saudyjskiej. Bazując na swoim doświadczeniu przekonuje, że polska gospodarka i Polacy skorzystają na budowie CPK.

- Wystarczy spojrzeć na skalę naszego kraju i to, jakie lotniska posiadają Niemcy, Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania. Ich główne lotniska są zdecydowanie większe i mają większe możliwości, niż Okęcie, które jest lotniskiem małym i mocno ograniczonym. Aby zwiększyć potencjał rozwojowy kraju inwestycje w infrastrukturę są niezbędne - zaznacza.

Polska pod względem liczby ludności jest siódmym krajem w Europie, a Lotnisko Chopina to dopiero 30-35 lotnisko na naszym kontynencie. Dziś większe porty niż my mają dużo mniejsze kraje tj. Finlandia (5 mln mieszkańców) czy Austria (9 mln). Stąd pomysł budowy CPK.

Dach w kształcie "diamentu"

Na początku lipca spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała publicznie koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego.

Centralnym elementem węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie "diamentu" połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium to swoisty przestronny "przedpokój portu lotniczego". Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.

Szymon Kachniarz (Senior Project Manager z Biura Projektowania i Inżynierii Podprogramu Lotniskowego w CPK) podkreśla, że będzie to wizytówka Polski. CPK będzie pierwszą rzeczą, którą zobaczą pasażerowie przylatujących do naszego kraju, ale również jedyną, z jaką zetkną się miliony turystów i biznesmenów, którzy będą się tu tylko przesiadać.

- Projektowaliśmy tę przestrzeń tak, by zachęcała do przebywania w tym miejscu. Myślimy o programie funkcjonalnym, który sprawi, że hub transportowy będzie żył własnym życiem. Chcemy, by ludzie spotykali się tam na kawę, robili zakupy i załatwiali interesy. Powierzchnia ogólnodostępnego atrium będzie porównywalna do wielkości Rynku Starego Miasta w Warszawie. Pojawi się dużo naturalnego światła i zieleni. Architektura będzie nowoczesna, ale ponadczasowa i nienarzucająca się. Mówimy o projekcie na wiele, wiele lat, więc nie możemy zastosować rozwiązań, które za dekadę uznano by za niemodne – wyjaśnia Kachniarz.

Koleje Dużych Prędkości. Powstaną tysiące kilometrów nowych linii

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów rocznie, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Jak dotąd prace idą zgodnie z harmonogramem. W pierwszej połowie lipca Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego CPK. Teraz spółka ma otwartą drogę do wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę.

W tym samym czasie co komercyjne loty z nowego lotniska, ruszą pierwsze odcinki Kolei Dużych Prędkości (jako pierwsza trasa Warszawa – CPK – Łódź), których w sumie spółka wybuduje w najbliższych latach prawie 2000 km. Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe dużych miast. Ma się składać z 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne.

Projekty kolejowe CPK – podobnie jak ten lotniskowy – są na coraz bardziej zaawansowanym etapie. Spółka ma już wybrane warianty inwestorskie dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, dla 200 km między Łodzią i Wrocławiem oraz 40 km w rejonie Rzeszowa. W marcu tego roku CPK przedstawił preferowany przebieg 70-kilometrowego transgranicznego odcinka Katowice – Ostrawa, a w maju dla ponad 155-kilometrowej trasy z Poznania do Sieradza.

Płatna współpraca z Centralnym Portem Komunikacyjnym

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.