Transparentność wynagrodzeń w Polsce – czas przełamać tabu?

W Polsce tylko nieliczne firmy decydują się na jawność wynagrodzeń. Transparentność płac to ciągle trudny temat, do tego stopnia, że pracodawcy bardzo rzadko decydują się na podanie informacji o wynagrodzeniu w ogłoszeniach o pracę. Czy jesteśmy gotowi na informację, ile zarabia kolega z sąsiedniego biurka, a może już dawno wiemy, kto w naszej firmie zarabia mniej a kto więcej?

Transparentność wynagrodzeń w Polsce – czas przełamać tabu?
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Dlaczego pracodawcy dbają o poufność wynagrodzeń?

Wiele firm decyduje się na wpisanie kwestii poufności wynagrodzeń do regulaminu pracy. Dlaczego? Pracodawcom zależy na tym, aby zatrudnione osoby nie wymieniały się takimi informacjami, ponieważ może prowadzić to do konfliktów oraz niezadowolenia osób, które zarabiają mniej. Wysokość wynagrodzenia zależy od wielu czynników – doświadczenia na danym stanowisku, wykształcenia czy sukcesów zawodowych, dlatego firmy cenią sobie możliwość różnicowania zarobków. Kolejnym powodem, dla którego pracodawcy nie chcą ujawniać wynagrodzeń, jest problem podkupywania pracowników. Taka wiedza ułatwiłaby pracę konkurencji, ponieważ umożliwiłaby składanie lepszych ofert cennym specjalistom.

Czy wiemy, ile zarabia kolega z sąsiedniego biurka?

Według badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl, wśród osób pracujących aż 66% mężczyzn oraz ponad 70% kobiet deklaruje, że w ich firmie nie ma transparentności wynagrodzeń. Jednocześnie, bardzo duży odsetek Polaków (45%) uważa, że w firmach mówi się o poziomie wynagrodzeń w prywatnych rozmowach. Z badania wynika również, że częściej na ten temat dyskutują mężczyźni, przy czym, im wyższe wynagrodzenie, tym mniejsza skłonność do tego typu rozmów.

Pozytywne strony jawności wynagrodzeń

W Polsce tylko nieliczne firmy decydują się na opublikowanie listy wynagrodzeń albo podanie orientacyjnej pensji, którą pobiera osoba na danym stanowisku (managera, dyrektora czy recepcjonisty). Jakie są plusy takiego rozwiązania? Jawność w kwestii wypłat wpływa pozytywnie na postrzeganie firmy przez pracowników – każdy wie, ile zarabia i co musi zrobić, aby awansować. Ponadto, zatrudnione osoby są chronione przed dość powszechnym w naszym kraju i bardzo negatywnie odbieranym zjawiskiem, jakim jest dyskryminacja płacowa ze względu na płeć. Pracownicy nie muszą martwić się o nierówność płac, ponieważ zarobki na tym samym stanowisku są równe dla wszystkich. Kolejnym plusem są szybsze i bardziej efektywne rekrutacje, ponieważ firma od razu podaje poziom wynagrodzenia, co znacząco skraca etap negocjacji płac.

Zdania na temat transparentności wynagrodzeń są wyraźnie podzielone, a temat ten nieustannie budzi kontrowersje. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat jawności płac? Weź udział w panelu dyskusyjnym ekspertów podczas VIII Forum Dyrektorów HR. W trakcie debaty z udziałem publiczności szefowie działów kadrowych z największych polskich firm podzielą się swoimi doświadczeniami oraz wspólnie wypracują odpowiedzi na takie pytania jak:

• czy jesteśmy gotowi na jawność wynagrodzeń,
• kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy nie,
• jakie pozytywne i jakie negatywne skutki niesie za sobą opublikowania siatki płac,
• czy transparentność wynagrodzeń faktycznie pomaga w rekrutacji, motywuje do działania i może niwelować takie zjawiska jak wysoka rotacja czy absencja pracowników.

Więcej na stronie wydarzenia: https://hr-forum.pl/

Obraz
© Materiały prasowe
Źródło artykułu:Informacja prasowa

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.