UOKiK nałożył prawie 40 mln zł kary na Polkomtel. Pobieranie opłat wykraczających poza abonament

UOKiK nałożył w czwartek na Polkomtel, operatora sieci Plus, 39,4 mln zł kary. Urząd uznał, że firma bezprawnie pobierała opłaty wykraczające poza kwotę abonamentu za dziewięć automatycznie aktywowanych usług, m.in. "Czasoumilacz", nie mając wyraźnej zgody abonentów na takie płatności.

UOKiK nałożył prawie 40 mln zł kary na Polkomtel. Pobieranie opłat wykraczających poza abonament
Źródło zdjęć: © East News | Eastway/Reporter

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Polkomtel, operator sieci Plus, stosował dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów - informuje PAP.

W czwartkowym komunikacie UOKiK wyjaśnił, że dotyczyły one dziewięciu usług niewliczanych do kwoty abonamentu, które Polkomtel automatycznie uruchamiał przy podpisaniu umowy.

- Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług - czytamy.

Przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem, podano.

Zobacz: UOKiK. Walka z nieuczciwymi firmami trwa. Wcisną ci wszystko

- Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.

UOKiK nałożył na Polkomtel karę za każdą z praktyk . W sumie spółka musi zapłacić 39 457 264 zł.

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy biuro prasowe Polkomtela. - Zapoznaliśmy się już z decyzją i jej uzasadnieniem i po ich analizie możemy z całą pewnością stwierdzić, że decyzja jest niesłuszna, niezrozumiała i w związku z tym na 100% odwołamy się do sądu - stwierdził w rozmowie z money.pl Arkadiusz Majewski.

To nie pierwsza decyzja urzędu w tego typu sprawie. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska. Decyzja ta jest jednak nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (119)