Grupa Żabka, która szacuje potencjał polskiego rynku na ok. 19,5 tys. sklepów tej sieci, chce w latach 2024-28 otworzyć w Polsce ok. 4,5 tys. kolejnych sklepów. Przekonuje, że efekt kanibalizacji jest niewysoki – poinformowali przedstawiciele grupy podczas telekonferencji.
Przez najbliższe pięć lat otworzymy w Polsce ok. 4,5 tysięcy sklepów, mamy już podpisanych 1 tys. umów. Będziemy się rozwijać wszędzie. Nie ma większych miast, gdzie nasycenie jest pełne naszą siecią, nawet w takich miastach jak Poznań, czy Wrocław - powiedział Tomasz Blicharski, Chief Strategy & Development Officer.
Kanibalizacja w Polsce
Grupa szacuje potencjał dla sieci Żabka na polskim rynku na ok. 19,5 tys. placówek. Według przedstawicieli grupy, kanibalizacja sieci jest na bardzo niskim poziomie.
- Powyżej 500 metrów kanibalizacja jest mniejsza niż 2 proc. Nie ma wpływu na kluczowy parametr, czyli wzrost sprzedaży LFL. Wpływ wynosi 0,2 proc. i ten element uwzględniamy w naszej prognozie. Widać, że nie ma to istotnego wpływu na naszą dynamikę sprzedaży - powiedziała CFO grupy Marta Wrochna-Łastowska.
Grupa poinformowała w prospekcie, że jej celem jest uruchomienie ok. 1.100 sklepów w samym 2024 r. oraz uruchamianie ponad 1.000 placówek rocznie w perspektywie średnioterminowej w Polsce i Rumunii.
Obecnie w Polsce sieć Żabka ma ponad 10,5 tys. sklepów.
Liczba zamykanych sklepów
Jak poinformowano, łączna liczba zamykanych sklepów rocznie wynosi poniżej 100. W ubiegłym roku zamknięto ok. 80 placówek.
Grupa jest w trakcie testowania rozwoju sieci sklepów w Rumunii. Jak dotąd otwarto ponad 20 placówek.
Zamierzamy otworzyć ok. 50 sklepów w Rumunii do końca roku. To nam pozwoli, by dokładnie przetestować format na rynku rumuńskim. Dziś dokonujemy testów, jesteśmy zadowoleni z wyników - powiedział prezes Tomasz Suchański.
Dodał, że decyzje dotyczące tempa rozwoju na rynku rumuńskim będą podejmowane po I półroczu 2025 roku.
Dywidenda
Marta Wrochna-Łastowska, CFO grupy, pytana o perspektywę wypłaty dywidendy, odpowiedziała: "Chcemy się koncentrować na rozwoju. (…) W perspektywie kilku lat zarząd, rada dyrektorów będzie brała pod uwagę różne możliwości zwrotu, w tym dywidendę dla inwestorów".
Poinformowała, że grupa nie ma obecnie planów emisji akcji.
Prezes grupy Tomasz Suchański, pytany, czy spółka planuje program lojalnościowy dla akcjonariuszy, poinformował, że spółka o tym pomyśli i jeśli on będzie, to w ramach aplikacji.
Grupa Żabka rozpoczęła ofertę publiczną. Oferta będzie obejmować sprzedaż nie więcej niż 300 mln istniejących akcji (z wyłączeniem akcji dodatkowego przydziału). Przedział cenowy oferty, wyznaczony na potrzeby procedury budowy księgi popytu, został ustalony na poziomie 20,00–21,50 zł za akcję. Na podstawie ustalonego przedziału cenowego, potencjalna wartość oferty wyniesie około 6-6,45 mld zł.
Lock-up wynosi 180 dni dla spółki i akcjonariuszy instytucjonalnych, a 1-3 lata dla pozostałych akcjonariuszy, w tym kluczowych menedżerów.