Minister Jerzy Polaczek poinformował, że nie będzie przetargu na wyłonienie koncesjonariuszy autostrad A2 i A4. Fragmenty autostrad Konin - Stryków oraz Wrocław - Katowice będą zarządzane bezpośrednio przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad.
Właśnie dlatego - podkreśla minister - opłaty dla kierowców na tych odcinkach dróg będą dużo niższe niż gdyby zarządzały nimi prywatne firmy.
Jerzy Polaczek argumentował, że za przejazd 150-kilometrowego odcinka eksploatowanego przez Autostradę Wielkopolską trzeba zapłacić 33 złote; w nowym systemie za przejazd 100 kilometrów zapłacimy około 10 złotych.
Szef GDDKIA Zbigniew Kotlarek podkreślił, że rezygancja z wyboru koncesjonariusza pozwoli uniknąć płacenia wysokich rekompensat zarządcy autostrady za bezpłatne przejazdy samochodów ciężarowych. Kotarek tłumaczył, że wpływy z winiet od samochodów ciężarowych na poziomie około 300 milionów złotych praktycznie w całości są konsumowane przez dwóch koncjesjonariuszy: Autostradę Wielkopolską i Stalexport i gdyby dalej kontynuować ten system to praktycznie Krajowy Fundusz Drogowy przestałby istnieć.
Pobór opłat na tych dwóch odcinakch autostrad ma rozpocząć się w połowie przyszłego roku.