Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

1200 dzieci chodzi do ośrodków przedszkolnych finansowanych ze środków z UE

0
Podziel się:

Ponad 1200 dzieci w wieku 3-5 lat uczęszcza
na zajęcia przedszkolne w 85 ośrodkach przedszkolnych
zorganizowanych w ramach projektu "Ośrodki Przedszkolne - szansa
na dobry start". Projekt został opracowany przez Fundację Rozwoju
Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.

Ponad 1200 dzieci w wieku 3-5 lat uczęszcza na zajęcia przedszkolne w 85 ośrodkach przedszkolnych zorganizowanych w ramach projektu "Ośrodki Przedszkolne - szansa na dobry start". Projekt został opracowany przez Fundację Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.

W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich (SPO RZL) na realizację projektu przeznaczono około 5,4 mln zł.

Jak powiedziała w czwartek na konferencji poświęconej wsparciu sektora edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Teresa Ogrodzińska z Fundacji Komeńskiego, we wrześniu uruchomione zostaną kolejne dwa ośrodki przedszkolne.

Celem projektu jest przygotowanie rozwiązań organizacyjnych i programowych, które pozwolą na upowszechnienie alternatywnych form edukacji przedszkolnej. Realizowany jest on od czerwca ubiegłego roku w sześciu województwach: podlaskim, warmińsko-mazurskim, mazowieckim, lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim. W projekcie uczestniczy 36 gmin.

Ośrodki przedszkolne tworzone są w szkołach, bibliotekach, świetlicach. Chodzi do nich 10-15 dzieci w wieku 3-5 lat. Zajęcia są bezpłatne. Odbywają się w mniejszym wymiarze godzin niż w przedszkolach tradycyjnych - najczęściej są to trzy godziny dziennie przez cztery dni w tygodniu lub cztery godziny przez trzy dni. Prowadzi je tylko jeden nauczyciel; musi on mieć przegotowanie pedagogiczne. Na każdych zajęciach musi być co najmniej jeden rodzic.

Według Ogrodzińskiej, rodzice bardzo angażują się w pracę ośrodków, widzą ich wpływ na rozwój dzieci. Jak mówiła, chcą przedłużyć czas zajęć i pozyskują na to środki, w niektórych gminach udało im się namówić samorządowców do otwarcia kolejnych ośrodków.

Projekt Fundacji Komeńskiego nie jest jedynym projektem upowszechnienia alternatywnych form edukacji przedszkolnej realizowanym w ramach SPO RZL. W pięciu województwach (zachodniopomorskim, dolnośląskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim) działają 32 tzw. małe przedszkola. Utworzone zostały one w ramach projektu Federacji Inicjatyw Oświatowych "Małe Przedszkole w każdej wsi". Docelowo w ramach projektu ma powstać 65 małych przedszkoli.

W Polsce jedynie ok. 30 proc. dzieci w wieku 3-5 lat jest zapisanych do przedszkoli. Odsetek ten należy do najniższych w Europie. Wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego wynosi 100 proc. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii; ponad 90 proc. w Czechach, Włoszech i Szwajcarii.

Według danych GUS, w ubiegłym roku działało w Polsce 7 tys. 746 przedszkoli, z tego na wsi tylko 2 tys. 595. Najmniej dzieci w wieku 3-5 lat korzysta z przedszkoli w woj. podlaskim (na wsiach tylko nieco ponad 6 proc.). W woj. opolskim, gdzie do przedszkoli chodzi największy odsetek dzieci w Polsce, wskaźnik ten na wsiach wynosi prawie 50 proc. W Polsce jest 869 gmin, w których w ogóle nie ma przedszkoli.

W ramach SPO RZL w ramach działania "Zwiększenie dostępu do edukacji - promocji kształcenia przez całe życie" realizowane są 22 projekty o łącznej wartości 782,85 mln zł, co stanowi około 72 proc. zobowiązań na lata 2004-2006. Wśród nich, obok propagowania alternatywnych form edukacji przedszkolnej, znalazło się doposażenie w sprzęt szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych. Ponad tysiąc bibliotek szkolnych otrzymało sprzęt komputerowy. 10 uczelni przygotowuje programy nauczania do kształcenia na odległość na 5 kierunkach: ekonomia, informatyka, ochrona środowiska, rolnictwo, turystyka i rekreacja.

W ramach działania "Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy" realizowanych jest 25 projektów o łącznej wartości 1,726 mld zł, co stanowi ok. 97,6 proc. zobowiązań na lata 2004-2006. Zakończono realizację czterech projektów o łącznej wartości 6 mln zł. Dotyczą one akredytacji placówek oświatowych, a także modernizacji wyposażenia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych w sprzęt komputerowy i oprogramowanie. (PAP)

dsr/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)