Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Budzanowski: oczekujemy od PERN strategii rozwoju spółki

0
Podziel się:

#
dochodzi wypowiedź prezesa PERN
#

# dochodzi wypowiedź prezesa PERN #

07.10.Warszawa (PAP) - Resort skarbu oczekuje od zarządu grupy kapitałowej Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" przygotowania do końca roku strategii rozwoju spółki, po połączeniu z Operatorem Logistycznym Paliw Płynnych - powiedział w środę podczas sejmowej komisji skarbu wiceminister skarbu Mikołaj Budzanowski.

Prezes zarządu PERN "Przyjaźń" Robert Soszyński poinformował w środę, że spółka od kilku miesięcy wspólnie z OLPP pracuje nad strategią do 2013 roku. Zapewnił, że będzie ona gotowa do końca tego roku.

W połowie września rząd zgodził się na konsolidację należących do Skarbu Państwa spółek paliwowych: OLPP i PERN "Przyjaźń".

Budzanowski podkreślił, że celem połączenia tych firm jest m.in. "efektywniejsze zarządzanie całym segmentem logistyki paliwowej oraz zwiększenie zdolności operacyjnej tego sektora".

Dodał, że dzięki połączeniu zwiększa się również zdolność kredytowa grupy, choć - jak zaznaczył - obie spółki corocznie osiągają zyski. Poinformował, że zysk netto PERN-u w pierwszym półroczu br. wyniósł 96 mln zł; rok wcześniej było to 57 mln zł. OLPP uzyskał od stycznia do czerwca br. 32 mln zysku netto.

Soszyński powiedział w środę dziennikarzom, że PERN rozważa możliwość przebudowy pierwszej nitki rurociągu "Przyjaźń", aby można nią było transportować paliwa, a nie jak obecnie ropę naftową. "Rozważamy koncepcję - która na razie jest dość swobodna - przystosowania pierwszej nitki rurociągu +Przyjaźń+ do transportu produktów paliwowych" - powiedział. Dodał, że ostateczna decyzja w tej sprawie powinna zapaść w pierwszym kwartale przyszłego roku, a same prace przystosowujące tę nitkę do transportu paliw, mogłyby rozpocząć się najwcześniej w 2012 roku.

Soszyński poinformował też, że PERN "Przyjaźń" jest bliskie zakończenia negocjacji z inwestorem, z którym planuje wspólnie zbudować magazyny ropy naftowej i paliw w Gdańsku. "Mamy jednego partnera zagranicznego, którym jest koncern specjalizujący się w tego typu działalności. Spodziewam się, że na początku przyszłego roku powołamy wspólną spółkę" - powiedział. Ocenił, że koszt budowy nowych magazynów sięgnie 200 mln euro, a nowe zbiorniki mieściłyby 400 tys. ton ropy naftowej i 200 tys. ton paliw. Soszyński szacuje, że zwrot z tej inwestycji nastąpi w ciągu 10-15 lat.

Zatrudniający 850 osób PERN jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa; zajmuje się transportem rurociągowym i magazynowaniem głównie ropy naftowej oraz paliw płynnych. PERN tłoczy ropę z Rosji (około 50 mln ton rocznie) do polskich rafinerii PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau, a także paliwa do baz magazynowych na terenie kraju. PERN przesyła również surowiec tranzytem do gdańskiego Naftoportu, w którym posiada udziały.

Z kolei OLPP to największa na polskim rynku firma oferująca usługi magazynowania zapasów i rezerw produktów ropopochodnych; zajmuje się przechowywaniem paliw płynnych oraz ich przeładunkiem w bazach lądowych. Spółka posiada 22 bazy paliw rozmieszczone na terenie całej Polski.(PAP)

dol/ pif/ je/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)