Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Dworzec Łódź Fabryczna znika z kolejowej mapy; zmiany w ruchu

0
Podziel się:

Setki łodzian przychodziły w sobotę z aparatami fotograficznymi na dworzec
kolejowy Łódź Fabryczna, by zrobić sobie zdjęcia na tle odchodzącego do historii obiektu. W nocy
zostanie on zamknięty, a nowy, podziemny dworzec w tym miejscu ma zostać oddany do użytku w 2015
roku.

*Setki łodzian przychodziły w sobotę z aparatami fotograficznymi na dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, by zrobić sobie zdjęcia na tle odchodzącego do historii obiektu. W nocy zostanie on zamknięty, a nowy, podziemny dworzec w tym miejscu ma zostać oddany do użytku w 2015 roku. *

Ciężar obsługi kolejowego ruchu pasażerskiego w mieście przejmą na niemal cztery lata dworce: Kaliska, Widzew i Chojny. Część pasażerów, z którymi rozmawiała PAP, narzekała w sobotę na brak informacji o zmianach w ruchu pociągów i komunikacji miejskiej; inni mówili, że są przygotowani na to, a o obowiązujących od niedzieli zmianach dowiedzieli się z mediów.

W sobotę po południu wielu łodzian przyszło też, żeby zrobić sobie wspólną, pamiątkową fotografię pod dworcowym neonem. Akcję zorganizowała łódzka redakcja "Gazety Wyborczej". Pojawili się też m.in. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, prezydent Łodzi Hanna Zdanowska i marszałek województwa Witold Stępień.

Grabarczyk powiedział PAP, że to inwestycja, która ma wprowadzić Łódź w zupełnie nową rzeczywistość i nową epokę. "To inwestycja, która daje nową szansę, powstanie przestrzeń nowego centrum miasta, na to łodzianie czekają. Musimy pomagać, żeby ta inwestycja ruszyła bez opóźnień, i żeby została zakończona w terminie" - dodał.

Ostatni pociąg na pochodzący z 1868 roku dworzec Łódź Fabryczna ma przyjechać ok. godz. 23.10. W niedzielę zorganizowany zostanie na nim tzw. Foto Day. Kilkaset osób będzie mogło zajrzeć w niemal każdy dworcowy zakamarek i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia.

W poniedziałek władze Łodzi i PKP SA dokonają notarialnej wymiany gruntów, a kilka dni później mają rozpocząć się prace związane z ogrodzeniem 20 ha terenów i przygotowaniem do budowy podziemnego dworca, który w przyszłości stanie się główną częścią tzw. Nowego Centrum Łodzi.

Według władz miasta, to jedna z największych inwestycji kolejowych w UE. Osiem torów i cztery perony dworcowe znajdą się 16,5 m pod ziemią, zaś 10,5 m nad nimi ma przebiegać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Projekt przewiduje także w przyszłości powstanie dwóch tuneli - jednego dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego oraz drugiego dla kolei dużych prędkości na trasie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław. Tunel prowadzący na nowe perony rozpoczynać się będzie za obecną stacją Łódź Widzew.

Zbudowany zostanie również system parkingów dla samochodów "Parkuj i Jedź" oraz parking dla rowerów. Powstaną również nowe przystanki i trasy tramwajowe, a w północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

Jak poinformował PAP rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Maciej Dutkiewicz, po ogrodzeniu terenu ruszą prace przygotowawcze, tj. wyburzanie obiektów, rozbiórka peronów, demontaż wiat, torów i innych urządzeń ruchu kolejowego.

Zostaną także wykonane badania geologiczne oraz zinwentaryzowane będą wszystkie kolizje podziemnych instalacji. Od listopada do kwietnia przyszłego roku wykonawca musi również przeprowadzić wycinkę drzew, co jest uwarunkowane przepisami o ochronie środowiska.

Zgodnie z harmonogramem budowy, w przyszłym roku odbędzie się demontaż linii kolejowych, przeniesienie sieci podziemnych, a także prace ziemne przy wykopie pod stację i tunel oraz umacnianie ścian wykopu. Na 2013 rok zaplanowano prace konstrukcyjne podziemnej stacji i tunelu oraz prace drogowe, a rok później - budowę samej stacji kolejowej i dworca oraz węzła komunikacji miejskiej. Na 2015 rok zaplanowano prace wykończeniowe i otwarcie dworca.

Nie wiadomo, czy w jakiś sposób wykorzystane zostaną w przyszłości elementy samego budynku dworca. Prezydent miasta zapowiedziała, iż będzie chciała, by dworcowy neon został zagospodarowany w planach tworzenie Nowego Centrum Łodzi. "Uważam, że ten element naszej historii powinien przetrwać " - powiedziała PAP Zdanowska.

Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Budowa ma potrwać do końca 2014 roku. Inwestycja współfinansowana przez UE ma kosztować ponad 1,75 mld zł.

W związku z rozpoczęciem budowy nowego dworca zmianie od niedzieli ulega organizacja ruchu pociągów do i z Łodzi oraz przez miasto. Zmiany dotyczą m.in. najbardziej obleganej przez pasażerów "Fabrycznej" trasy Warszawa-Łódź. Według informacji PKP, pociągi kursujące na tej trasie w dni robocze w godzinach porannego szczytu będą odjeżdżały lub dojeżdżały na stację Łódź Kaliska, z postojami na stacjach Łódź Chojny i Łódź Widzew.

W dni robocze poza godzinami porannego szczytu oraz w dni świąteczne i wolne od pracy, pociągi będą rozpoczynały lub kończyły kurs na stacji Łódź Widzew. Nowe rozkłady jazdy pociągów będą obowiązywały do 10 grudnia. Aktualne informacje dotyczące organizacji ruchu pociągów znaleźć można m.in. na stronie www.intercity.pl.

Zlikwidowany zostanie też istniejący obok Łodzi Fabrycznej centralny dworzec PKS. Połączenia lokalne PKS i przystanki komunikacji miejskiej zostaną przeniesione na pobliski plac postojowy przy ul. Węglowej, a autobusy pospiesznie i przyspieszone na pętlę autobusową przy dworcu Łódź Kaliska. Od niedzieli nastąpią też liczne zmiany w komunikacji miejskiej w Łodzi. Informacje o nich można uzyskać m.in. na stronie: www.mpk.lodz.pl.

Władze Łodzi zapewniają, że do mieszkań łodzian trafi 320 tys. informatorów o zmianach w ruchu pociągów i komunikacji miejskiej. Ulotki są także rozdawane na dworcach. W telewizji i w rozgłośniach radiowych emitowane są specjalne spoty informacyjne, w lokalnej prasie pojawiły się dodatki poświęcone inwestycji. Informacje można uzyskać na stronie www.lodz.pl/dworzec.

Obecnie w Łodzi trwają prace remontowe PKP PLK na tzw. linii objazdowej łączącej Łódź Widzew ze stacją Łódź Kaliska; zakończenie robót planowane jest na grudzień. Remontowany jest także zamknięty od kilkunastu lat dworzec Łódź Chojny. Projekt zakłada też m.in. powstanie nowego przystanku osobowego Łódź Niciarniana wraz z wiaduktem drogowym nad ulicą Niciarnianą oraz Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Łódź Widzew. Całkowita wartość tego projektu to 300 mln zł. (PAP)

szu/ woj/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)