Regionalność w ogólnopolskiej oprawie - tak ma wyglądać "Polska", czyli nowy ogólnokrajowy dziennik, którego premierowe wydanie ukaże się w kioskach w poniedziałek.
"W "Polsce" mniej ma być polityki, a więcej tematyki społecznej, finansowej, codziennie też gazeta zostanie wsparta kolorowym dodatkiem - zapowiada wydawca tytułu grupa Polskapresse.
"Jesteśmy totalną gazetą lokalną" - powiedział na piątkowej konferencji prasowej wiceprezes Polskapresse Tomasz Wróblewski. "Wiele z ogólnopolskich gazet to tak naprawdę gazety warszawskie, rozwożone po Polsce" - uważa Wróblewski. Dlatego - jak dodał - pomysł Polskapresse opierał się na tym, żeby zbudować gazetę, która będzie ogólnopolska, ale jednocześnie pozwoli redaktorom naczelnym w każdym mieście "budować własną optykę i własne widzenie świata".
"Świat nie kręci się tylko wokół Pałacu Kultury i wokół Sejmu" - podkreśla redaktor naczelny "Polski" Paweł Fąfara i zapowiada, że kierowany przez niego tytuł ma być przede wszystkim "użyteczny" dla czytelnika. "Uważamy, że polskie gazety są przepolitycznione. Przepolitycznione z tego powodu, że robione są w Warszawie i my dziennikarze często ulegamy tej magii, że tu i tylko tu dzieje się coś ważnego" - powiedział Fąfara.
Fąfara podkreśla, że "Polska" chce też stać w "mocnej kontrze" wobec wszystkich polityków. "Nie zamierzamy kochać rządu, nie zamierzamy kochać opozycji, zamierzamy się przyglądać temu, co rząd, opozycja, wszyscy politycy robią i twardo w imieniu naszych czytelników ich z tego rozliczać" - zapewnił Fąfara.
Nowy projekt Polskapresse ma być nowatorskim rozwiązaniem, które połączy sześć już istniejących regionalnych dzienników Polskapresse (np. "Dziennik Bałtycki" czy "Głos Wielkopolski"), nowo utworzone lokalne dzienniki Polskapresse (od poniedziałku zacznie się ukazywać m.in. "Gazeta Opolska"), a także regionalne tytuły niezależnych wydawnictw (jak dotąd taką umowę zawarto jedynie z "Kurierem Lubelskim") w jedną ogólnopolską gazetę.
Tytuł "Polska" ma stanowić "markę parasol" dla wszystkich tych tytułów, a logo ogólnopolskiego dziennika pojawi się obok podstawowego tytułu gazet regionalnych. W regionach, gdzie Polskapresse nie wydawała dotąd dziennika, jak np. w Warszawie, gazeta będzie zatytułowana po prostu "Polska" z dopiskiem "Gazeta powstaje we współpracy z +The Times" (współpraca z brytyjskim dziennikiem oprócz wykorzystania logo ma też polegać na korzystaniu z tekstów "The Times").
Ta unikalna formuła ma pozwolić na dużą elastyczność tzn. przy pełnym serwisie krajowym i zagranicznym regionalne tytuły mają mieć możliwość dowolnego układania hierarchii tematów w numerze, a jednego dnia jedynka "Polski" może być w każdym regionie inna.
Polskapresse zapowiada, że nie chce walczyć z konkurencją za pomocą ceny. Od poniedziałku do soboty "Polska" będzie się ukazywać w cenie 1.50 gr (tyle samo co "Gazeta Wyborcza" i "Dziennik"), z wyjątkiem niektórych regionów, gdzie gazeta będzie kosztować 1.40 lub 1.30, a w piątki - 1.70 zł.
"Polska" zmierzy się z konkurencją poprzez codzienne, kolorowe dodatki tematyczne. Główny grzbiet gazety ma liczyć od 40 do 56 stron plus wkładka np. "Męska rzecz", "Twój dom" czy piątkowy "Magazyn" - dodatek reporterski o podobnej formule do poniedziałkowego "Dużego Formatu" w "Gazecie Wyborczej". Po 21 października podobnie jak konkurencja "Polska" wprowadzi też dodawane do dziennika kolekcje.
Nakład "Polski" - jak powiedział Wróblewski - ma wynosić między 600 a 700 tys. egzemplarzy w tygodniu, natomiast w piątki - ponad milion. Prezes Polskapresse Dorota Stanek sprecyzowała, że w piątki nie tylko sam nakład, ale sprzedaż dziennika ma wynieść milion egzemplarzy.
Średnia sprzedaż wszystkich dzienników lokalnych wydawanych przez grupę Polskapresse wynosi obecnie 360-370 tys. egzemplarzy. Dla porównania w sierpniu 2007 r. średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej", wydawanej przez Agorę, wyniosła 438.805 sztuki, zaś średnia sprzedaż od stycznia do sierpnia 2007 wyniosła 451.469 egzemplarzy.
Grupa Wydawnicza Polskapresse wchodzi w skład międzynarodowego koncernu Verlagsgruppe Passau. (PAP)
js/ bno/ mhr/