Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rozpoczęto wyburzanie hali katowickiego dworca kolejowego

0
Podziel się:

#
(dochodzą informacje przekazane przez przedstawicieli inwestora)
#

# (dochodzą informacje przekazane przez przedstawicieli inwestora) #

22.12. Katowice (PAP) - Rozbiórkę dotychczasowej głównej hali katowickiego dworca kolejowego rozpoczęli w środę po południu robotnicy pracujący przy przebudowie tego obiektu. Nowy dworzec ma być gotowy do maja 2012 r.; będąca jego częścią galeria handlowa - w drugim kwartale 2013 r.

Kruszenie konstrukcji dachu tworzonego przez kilkanaście charakterystycznych "kielichów" rozpoczęto od północno-zachodniego narożnika obiektu. Prace prowadzone są przy użyciu specjalistycznych koparek z nożycami tnąco-kruszącymi. Wokół rozbieranej hali zbierali się po południu przechodnie. Wielu robiło zdjęcia i kręciło filmiki telefonami.

W ostatnich miesiącach niektóre regionalne środowiska i media włączyły się w obronę dotychczasowej hali dworca, argumentując to wartością architektoniczną jej unikalnej konstrukcji. Ostateczny projekt zakłada częściowe odtworzenie jej założenia - odbudowę bronionych kielichów, jednak w nowym obiekcie mają one mieć wyższe podstawy.

Jak poinformowała PAP Patrycja Siekierska z firmy reprezentującej inwestora, kielichy dworcowej hali przed rozpoczęciem rozbiórki przeskanowano urządzeniem laserowym, dzięki czemu utrwalono wszystkie ich parametry. Dane te - zaznaczyła Siekierska - mają zostać wykorzystane w procesie rekonstrukcji.

Rozbiórka dotychczasowego dworca ma potrwać niespełna dwa miesiące. Potem, jeszcze w lutym, mają ruszyć główne prace budowlane. Wtedy też ostatecznie wyłączone z ruchu zostanie drożne na razie tymczasowe połączenie ulic Słowackiego, Dworcowej i Młyńskiej przed frontem dotychczasowego dworca.

Budowę nowego dworca kolejowego i autobusowego w Katowicach prowadzi spółka Galeria Katowicka, z większościowym udziałem hiszpańskiej firmy Neinver i mniejszościowym - PKP.

Spółka Galeria Katowicka jeszcze w listopadzie podpisała warty 240 mln euro kontrakt z jej głównym wykonawcą - firmą Strabag. Według aktualnych planów, dworzec kolejowy ma być gotowy do maja 2012 r., dworzec autobusowy kilka tygodni później, a powstająca na placu Szewczyka galeria handlowa w drugim kwartale 2013 r.

W ostatnich dniach regionalne media doniosły o podpisaniu przez Neinver porozumienia o partnerstwie ze spółką inwestycyjną Meyer Bergman w związku z katowicką inwestycją. Według przedstawicieli inwestora, porozumienie nic nie zmienia w dotychczasowej organizacji przedsięwzięcia - za jego finansowanie odpowiada firma Neinver.

Podczas przedpołudniowej konferencji prasowej przedstawiciele firmy Neinver poinformowali, że przygotowują - razem z regionalnym oddziałem Telewizji Polskiej - kilkunasto- lub kilkudziesięciominutowy film. Ma on obrazować 40-letnią historię dotychczasowego dworca - widzianą oczami mieszkańca Katowic.

To nie jedyne przedsięwzięcie inwestora odwołujące się do przeszłości tego miejsca. W ostatnich dniach ekipy rozbiórkowe zdjęły z dachu hali charakterystyczne neonowe litery nazwy "KATOWICE". Nieuszkodzony napis zostanie złożony w magazynie, a za kilkanaście miesięcy "odtworzony" w nowym obiekcie. (PAP)

mtb/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)