Dla polskich firm główną motywacją do korzystania z portali społecznościowych jest fakt, że narzędzia tego używa konkurencja - twierdzi tak aż 62 proc. przedstawicieli przedsiębiorstw. To wnioski z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.
Media społecznościowe są narzędziem coraz powszechniej wykorzystywanym przez polskich przedsiębiorców - aż 86 proc. firm przepytanych przez Deloitte ma swój profil na Facebooku. Jednak kierownicy odpowiedzialni za marketing i komunikację nie mają jasnej strategii wykorzystania serwisów społecznościowych do wspierania biznesu, zwłaszcza w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi.
_ - Menedżerowie polskich przedsiębiorstw jeszcze nie do końca zdają sobie sprawę, jak wiele mogą osiągnąć przez aktywną obecność w sieci i odpowiednio zaplanowaną strategię wykorzystania mediów społecznościowych. Niska jest także świadomość możliwości stosowania tych narzędzi w różnych obszarach funkcjonowania firmy i konkretnych efektów, które można dzięki nim osiągnąć - nie tylko w obszarze marketingu czy PR, ale także sprzedaży oraz HR _ - mówi menedżer w dziale konsultingu Deloitte Konrad Jar.
Z badania wynika, że połowa polskich firm (49 proc.) nie posiada w swoich strukturach osoby oddelegowanej wyłącznie do komunikacji w mediach społecznościowych. Zazwyczaj zajmuje się tym pracownik, który zarządza tym obszarem w ramach innych obowiązków. 37 proc. deklaruje, że ich firma posiada osobę zatrudniona specjalnie do tego celu.
_ - Z naszych rozmów z dyrektorami marketingu wynika, że podnoszenie wiedzy i umiejętności pracowników, którzy zajmują się prowadzeniem komunikacji w mediach społecznościowych, jest jednym z największych wyzwań. Poszukiwani są utalentowani ludzie, którzy doskonale rozumieją, jak funkcjonują nowe media, ale przede wszystkim potrafią tworzyć komunikaty, które będą angażować odbiorców i tworzyć aktywne społeczności _ - uważa Daniel Martyniuk z Deloitte.
Eksperci podkreślają, że dzięki mediom społecznościowym można np. analizować rynek i konkurencję poprzez przeglądanie recenzji i opinii użytkowników. Może to również pomóc firmie w pozyskiwaniu nowych kontrahentów.
Tylko 17 proc. przebadanych przez Deloitte polskich menadżerów i kierowników posiada szczegółową strategię działania w mediach społecznościowych. 43 proc. badanych deklaruje, że ich działania w tym segmencie są częścią strategii marketingowej i wspierają tradycyjne działania promocyjne i PR, natomiast aż 15 proc. nie posiada takiej strategii w ogóle.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od grudnia 2011 do lutego 2012 w formie elektronicznej. Wzięło w nim udział 71 firm.
Czytaj więcej o polskich firmach | |
---|---|
Miliard do wzięcia. Zobacz, dla kogo dotacje Pieniądze mają być skierowane m.in. na wspieranie firm, które po raz pierwszy wykorzystują nowe wynalazki lub wdrażają technologie objęte ochroną patentową. | |
Poręczenia pozwoliły firmom na 52 mln zł kredytów Ponad połowa firm jest z branży usługowej, w tym transportowej. Rzadziej niż dotychczas korzystały z tej formy wsparcia firmy z branży budowlanej. | |
Eksporterzy mogą liczyć na ćwierć miliarda złotych wsparcia Piętnaście polskich specjalności eksportowych będzie za państwowe pieniądze reklamowanych za granicą. Właśnie rusza specjalny program promocji. |