Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ranking kont firmowych 2011

0
Podziel się:

Pod lupę wzięliśmy 81 kont firmowych oferowanych przez 34 banki. Zobacz, czyja oferta okazała się najbardziej atrakcyjna.

Ranking kont firmowych 2011

Pod lupę wzięliśmy 81 kont firmowych, oferowanych przez 34 banki. Szukaliśmy najlepszego konta dla osoby prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą, która osiąga przychód do 10 tysięcy złotych miesięcznie. Do zdobycia było 100 punktów, co jednak nie udało się żadnemu.

To unikalny, pierwszy w Polsce ranking kont firmowych, przeprowadzony na tak szeroką skalę. Ofertę banków szczegółowo przeanalizowaliśmy pod kątem 40 kryteriów, podzielonych na trzy grupy.

  • *Koszty prowadzenia i obsługi konta (maksymalnie 70 punktów) *
    • Dostęp do konta i środków (maksymalnie 20 punktów)
    • Obsługa klienta (maksymalnie 10 punktów)

Konta firmowe to żyła złota dla banków. Nie rozpieszczają klientów, tak jak w przypadku kont osobistych, gdzie np. gdy klient posiada odpowiedni debet, bank doładowuje jego konto gotówką. Tego typu propozycje dla drobnych przedsiębiorców są rzadkością (np. Alior)
. Prześcigają się za to w oferowaniu rachunków walutowych, dodatkowych kart debetowych, kredytów na nowe inwestycje, ubezpieczenia oraz lokaty. Niektóre proponują też opiekę prawniczą, dozór mienia w siedzibie firmy lub porady gospodarcze oferowane za pośrednictwem infolinii (FM Bank)
.

Banki, które każą płacić za przelewy internetowe są w mniejszości. Rzadkością jest też pobieranie opłat za płacenie online podatków i ZUS-u. Niejednokrotnie przedsiębiorca musi słono zapłacić za możliwość korzystania z bankowości internetowej, np. za wydanie tokena. Dużo tańsze są sms-y autoryzujące transakcję.

Najlepsze konta firmowe 2011 ocena koszty dostęp obsługa
źródło: Badanie Money.pl
1. Konto Firma to Zysk Idea Bank 75,5 65,5 8,5 1,5
2. Konto Firma i Emerytura Idea Bank 73,5 62,5 9,5 1,5
3. Konto Firmowe Inteligo Inteligo (grupa PKO BP) 73 59 10 4
4. Konto Firma to Ja Idea Bank 72,5 62,5 8,5 1,5
5. MultiKonto e-Business Class Mulitibank 71,5 57 8,5 6
6. Pakiet Citikonto Citibank Handlowy 70 53 10,5 6,5
7. MultiKonto Business Class Multibank 68,5 54 8,5 6
8. Konto Biznes Lider BGŻ 68 56,5 5,5 6
8. Konto z Lwem Direct ING Bank Śląski 68 45,5 13,5 9
8. Symfonia Biznes Lukas Bank 68 52,5 9,5 6

*Pobierz cały Ranking Kont Firmowych 2011 Money.pl *PDF 250 KBJednym z najwyższych wydatków są wpłaty i wypłaty gotówki w oddziałach banków. Wyjściem z sytuacji mogą być dużo tańsze wpłatomaty. Często niemało trzeba płacić za zlecenia stałe i polecenia zapłaty oraz za przelewy zagraniczne.

Banki niechętnie udzielają informacji o oprocentowaniu debetu lub linii kredytowej, uruchamianych w rachunku firmowym. Regułą było podawanie widełek oprocentowania lub informowanie tylko o minimalnych opłatach. Częsta była próba pozyskania danych potencjalnego klienta i dążenie do zgody na kontakt ze strony doradcy biznesowego. Na zachętę dodawano, że wszystkie proponowane warunki można negocjować.

Bank najbardziej przyjazny firmie

Wiele do życzenia pozostawia obsługa na infolinii. Generalnie konsultanci nie rozróżniali debetu od linii kredytowej, czasem mieli problemy z definicją polecenia zapłaty i zlecenia stałego. Niejednokrotnie mylili też dane z taryfy opłat i prowizji, nie znali strony internetowej banku, np. nie potrafili szybko wskazać kursów walut banku. Zdarzały się sytuacje, że pracownicy infolinii podawali sprzeczne informacje. Nie brakowało też męczących reklam, poprzedzających połączenie lub natarczywego sugerowania klientowi odpowiedniego produktu.

Zdarzyły się jednak pozytywne wyjątki, gdzie konsultant był dobrze przygotowany, sprawnie i prosto tłumaczył zawiłe informacje (BPH, mBank, PKO BP, Raiffeisen Bank)
. Na plus niemal wszystkim bankom trzeba też zaliczyć krótki czas oczekiwania na połączenie. Rzadkością było podnoszenie słuchawki po ponad 2 minutach. Do niechlubnej awangardy trzeba zaliczyć banki, które nie posiadają infolinii (Mazowiecki Bank Regionalny) lub szerzej o ofercie informują przez telefon tylko klientów indywidualnych (np. Bank BnD Nord, DZ Bank). Przedsiębiorca, który chce się dowiedzieć czegoś więcej niż na stronie internetowej banku, musi skontaktować się z doradcą biznesowym lub dzwonić do oddziału banku.

Bank najbardziej przyjazny firmie ocena obsługi klienta
źródło: Badanie Money.pl
1. ING Bank Śląski 9
2. mBank 8
3. Citibank Handlowy 6,5
3. Alior Bank 6,5
3. BOŚ 6,5
3. Volkswagen Bank 6,5
4. Mulitibank 6
4. BGŻ 6
4. Lukas Bank 6
4. BZ WBK 6
4. Getin Bank 6

Z 34 banków , które poddaliśmy badaniu, 15 odpowiedziało na pytanie przesłane mailem bądź za pośrednictwem formularza kontaktowego jeszcze w tym samym dniu. Zaznaczmy, że z premedytacją pytania wysyłaliśmy w piątek przed długim weekendem w godzinach popołudniowych.

Najszybciej zareagował Getin Bank, który potrzebował tylko 9 minut na przysłanie odpowiedzi na nasze pytanie. Drugi był Volkswagen Bank Polska (17 minut), a trzeci Bank Ochrony Środowiska (29 minut). W ciągu godziny z reakcją zmieściły się jeszcze Lukas Bank (40 minut) i DZ Bank Polska (46 minut).

W następnym dniu, czyli w sobotę, która teoretycznie jest dniem wolnym, ale nie dla wielu przedsiębiorców, interesujące nas informacje przysłały kolejne trzy banki (jeszcze przed upływem doby od wysłania pytania). Trzy banki odpowiedziały dopiero po długim weekendzie - we wtorek. Osiem w ogóle nie odpisało na zadane pytanie.

Przy tej części badania okazało się że dwa banki nie zamieszczają na swoich stronach adresu poczty elektronicznej pod który można by przesłać pytanie albo formularza kontaktowego (Invest Bank, Gospodarczy Bank Wielkopolski). W przypadku Idea Bank nie ma z kolei możliwości zadania pytania w formularzu kontaktowym dla przedsiębiorców - można przesłać tylko swoje dane i czekać na kontakt z doradcą, co nie dla wszystkich jest preferowaną formą kontaktu.

Zdarzyły się także problemy techniczne w przypadku dwóch innych banków. Mimo wypełnienia formularzy kontaktowych w FM banku i Inteligo (marka PKO BP), dwukrotne próby wysłania ich skończyły się niepowodzeniem. Strona informowała o wystąpieniu błędu.

*Badanie przeprowadzone *zostało w dniach 8-19 sierpnia 2011 roku.
Osobnej ocenie poddawaliśmy jakość przysyłanych odpowiedzi. Pod tym względem dwanaście banków przysłało rzeczowe i wyczerpujące odpowiedzi. Kilka banków udzieliło niepełnych informacji w kwestiach związanych kosztami odsyłając do tabel opłat i prowizji (podano linki) lub polecając kontakt z oddziałem (wskazywano niekiedy najbliższą placówkę). Były jednak i takie, które uzależniały podanie precyzyjnej odpowiedzi od przesłania im bardziej szczegółowych danych na temat firmy (BNP Paribas Bank Polska).

ranking
giełda
raport
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)