Mobilność to ważny trend. Smartfony, tablety, urządzenia 2 w1, płatności mobilne stały się codziennością. Zobacz, co firmy zyskują dzięki temu.
Tempo życia zawodowego stale wzrasta. Handlowcy raczej nie mogą liczyć na wielkie sukcesy obsługując klientów tylko zza biurka. Warto być u klienta, bezpośrednio od niego zebrać zamówienie i natychmiast przesłać je do firmowego magazynu, gdzie rozpocznie się dostawa.
Co ważne, przyjęcie mobilności jako priorytetu oznacza zmiany w strukturze organizacyjnej firmy. Pracownicy nie muszą, a często nawet nie powinni każdego dnia jechać do biura. Skoro mają pracować „w terenie” bezpośrednio z klientami, nie warto, by poświęcali swój czas na przyjazd do centrali codziennie. Spotkania twarzą twarz z przełożonym mogą być rzadsze. W modelu pracy zdalnej trzeba wypracować nowe sposoby na wyznaczanie zadań pracowników i na mierzenie ich wydajności. Szef większy nacisk powinien kłaść na wyniki, a mniejszy na to ile godzin pracownik spędza w biurze. Jednak co najważniejsze, menedżerowie powinni zadbać, żeby rozproszony zespół był w nieustannym i błyskawicznym kontakcie.
Jednak mobilna praca wymaga nowoczesnych narzędzi. Podstawą jest oprogramowanie, dzięki któremu zamówienia trafią tam, gdzie powinny. Niezbędne są też urządzenia przenośne np. laptop, tablet, urządzenie 2w1 łączące najlepsze cechy obu z nich czy smartfon, na którym można korzystać z mobilnej poczty, kalendarza czy odpowiednio dostosowanego do firmy oprogramowania.
Morze możliwości
Mobilność zakłada przenikanie się dotychczas odseparowanych funkcji i możliwości. Smartfony zapewniają moc obliczeniową desktopów sprzed kilku lat, tablety umożliwiają atrakcyjne zaprezentowanie np. firmowego katalogu, a wydajne baterie laptopów pozwalają na wielogodzinną pracę. Dodatkowo producenci urządzeń tworzą nowe kategorie doskonale wpisujących się w trend mobilności. Przykładem są tzw. hybrydy, czyli urządzenia 2w1 łączące zalety laptopa z elastycznością tabletu. Konstrukcja obudowy umożliwia odłączenie ekranu - wtedy pracujemy na tablecie. Jeśli ponownie połączymy go z klawiaturą otrzymamy wydajnego laptopa z pojemną baterią.
Dzięki możliwościom laptopa możemy bez problemów korzystać z szybkiego procesora, wydajnej pamięci i oprogramowania koniecznego do pracy, ale hybryda pozwala także cieszyć się wygodą jaką daje tablet. Kiedy potrzebujemy napisać maila lub wykonać inną operację do której wygodniejsza będzie klawiatura, wystarczy ją podłączyć. Jeśli chcemy zaprezentować katalog produktów wygodniej jest pokazać go na tablecie z dotykowym ekranem.
Innym przykładem mobilnego urządzenia, które może się przydać, gdy jesteśmy z dala od centrali firmy jest pecet w formie pendrive'a. Intel ComputerStick podłącza się bezpośrednio do monitora lub telewizora. „Paluszek” zamieni telewizor lub monitor w peceta, który pozwala pracować – edytować dokumenty, przeprowadzać prezentacje, korzystać z internetu. Rolą tego komputera nie jest zastąpienie klasycznych laptopów czy desktopów, ale ułatwienie korzystania z multimediów i dokumentów w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie, wtedy, kiedy nie mamy przy sobie standardowego komputera.
Mobilne wsparcie
Tego typu i inne mobilne rozwiązania (nie tylko sprzęt, ale i odpowiednie oprogramowanie) zapewniają stały dostęp do aktualnych informacji. I tak na mobilności mogą skorzystać niemal wszyscy pracownicy firmy.
Przykładowo przedstawiciele handlowi, dzięki mobilności i odpowiednim aplikacjom, zawsze mają pod ręką aktualne cenniki i stany magazynowe. Z kolei kierowcy szybko wybiorą najlepsze trasy przejazdów, a logistycy będą mogli skontrolować realizację zamówień.
W firmach usługowych i handlowych rozwiązania mobilne stosowane są właśnie po, to by usprawnić obieg dokumentów, komunikację z klientami oraz procesy dostawy towarów. Handlowcy i ich przełożeni mają stały i natychmiastowy dostęp do aktualnych danych, raportów sprzedaży i materiałów reklamowych. Niespodziewane pytania kontrahenta nie zaskoczą przygotowanego pracownika, który wie, gdzie szukać informacji. Ważna wizyta nie musi być przełożona tylko dlatego, że interesujące dane znajdują się w stacjonarnym komputerze dyrektora handlowego.
Dzięki technologiom mobilnym magazynier jest wiedziony „jak po sznurku” poprzez labirynt regałów do właściwego miejsca składowania poszukiwanego towaru. Mobilność wspiera też firmy specjalizujące się w serwisowaniu urządzeń i naprawianiu awarii. Informacja o potrzebie wizyty serwisowej trafia bezpośrednio do najwłaściwszego pracownika. Tym samym niepotrzebne staje się codzienne rozdzielanie zadań pomiędzy personel. Dzięki mobilności skraca się czas interwencji, gdyż w wielu przypadkach naprawa może być przeprowadzona natychmiast.
Podsumowując mobilność wyzwala spore zmiany w firmach. Dlatego jest tak popularna wśród przedsiębiorców i ich klientów. Zyskują dzięki temu nie tylko elastyczność w działaniu, zmniejszają się geograficzne ograniczenia wynikające z położenia firmy i jej klientów. Jednocześnie odpowiednie zastosowanie różnych aplikacji na mobilne urządzenia, zwiększa szybkość i skuteczność działania. I daje to realne oszczędności.
Czytaj więcej w Money.pl