"Port Solidarność pozwoli w przyszłości na zaspokojenie odbudowanego popytu na podróże lotnicze, uwzględniając przy tym najnowsze rozwiązania m.in. z zakresu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji. Cieszy nas fakt, że trzecie z kolei spotkanie ACC spotkało się z tak dużym zainteresowaniem linii lotniczych. Z pewnością pomoże to w opracowaniu master planu CPK, w tym dokumentacji przedprojektowej, wychodzących naprzeciw oczekiwaniom przewoźników" - powiedział wicedyrektor ds. rozwoju lotnisk w IATA Martin Braun, cytowany w materiale.
W zorganizowanym przez IATA spotkaniu Komitetu Konsultacyjnego (Airport Consultative Committee - ACC) dotyczącym CPK uczestniczyli przedstawiciele m.in. Polskiej Grupy Lotniczej (w tym Polskich Linii Lotniczych LOT), American Airlines, El Al, Emirates, Enter Air, Qatar Airways, SAS, Smartwings, SprintAir, Wizz Air, Ryanair oraz grup lotniczych: IAG (w jej skład wchodzą British Airways, Iberia, Aer Lingus, Level i Vueling) i Lufthansa Group (należą do niej Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines i Eurowings). W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele sojuszu Star Alliance, grup logistycznych, m.in. DHL i FedEx, a także Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP), wymieniono.
Podczas spotkania przedstawiciele spółki CPK zaprezentowali przewoźnikom aktualny status przygotowań do budowy CPK wraz z zakładanymi harmonogramami i zakresem prac. Jednocześnie rozpoczęli kolejny etap pozyskiwania na potrzeby master planu CPK specjalistycznych danych i prognoz dotyczących m.in. przewozów pasażerskich i cargo, floty i pracowników. Celem jest dopasowanie przyszłej infrastruktury do realnych potrzeb linii lotniczych i rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych w 2023 r.
"COVID-19 to wielkie wyzwanie dla całej branży lotniczej. Dla CPK oznacza on podwójnie wytężoną pracę. Z jednej strony, musimy dopilnować, aby przygotowania do uruchomienia Portu Solidarność nie zwolniły. Z drugiej, musimy zaadaptować się do dynamicznie zmieniających się oczekiwań podróżnych. Dlatego też na bieżąco uzgadniamy nasze plany z wiodącymi liniami lotniczymi i innymi przedstawicielami sektora lotniczego" - dodał prezes CPK Mikołaj Wild.
Dyrektor biura strategii i planowania komponentu lotniskowego CPK Artur Mazurek przedstawił przewoźnikom status zakończonych i trwających postępowań na specjalistycznych doradców technicznych. Jak przypomniał, spółka CPK w listopadzie ub. roku podpisała umowę z firmą Arup, która została konsultantem ds. badań środowiskowych. Do roli doradcy strategicznego został wybrany w listopadzie przez CPK port lotniczy Incheon z Seulu, z którym umowa jest gotowa do podpisania.
Wybór wykonawcy master planu CPK, konsultanta ds. badań terenowych i tzw. integratora są na etapie zaawansowanych postępowań, a spółka CPK zakłada podpisanie tych umów przed końcem pierwszego kwartału. Zamawiane usługi będą dotyczyły etapu planowania i projektowania portu lotniczego. W zależności od postępowania kontrakty będą zawierane na okres od 15 do 40 miesięcy, przypomniano.
Uczestnicy spotkania podkreślali, że załamanie rynku, któremu w związku z COVID-19 musi obecnie stawić czoła branża lotnicza, ma charakter tymczasowy. IATA spodziewa się, że tzw. efekt szczepionki może być widoczny w ożywieniu ruchu lotniczego już w drugiej połowie tego roku. Według najnowszych prognoz IATA, powrót do wyników przewozów pasażerskich sprzed COVID-19 powinien nastąpić ok. 2024 r.
ACC to platforma dialogu i wymiany informacji między spółką CPK a liniami lotniczymi, które w przyszłości planują korzystać nowego lotniska. Celem ACC jest weryfikacja założeń koncepcyjnych inwestycji, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników i rekomendowanie ewentualnych korekt. ACC dotyczący CPK został powołany w maju 2019 r. przez IATA. Do pierwszego spotkania doszło w Warszawie w lipcu, a drugie miało miejsce w stolicy Polski w październiku 2019 r. Z powodu COVID-19 trzecie spotkanie ACC odbyło się wczoraj w formie telekonferencji
ACC to forum konsultacyjne obecne w wielu portach lotniczych na całym świecie. Przy IATA działają obecnie analogiczne komitety konsultacyjne w sprawie planowanej rozbudowy m.in. portów lotniczych Heathrow w Londynie i De Gaulle'a w Paryżu oraz lotnisk w Hong Kongu, Bangkoku i Kuala Lumpur.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.