Na pokładzie samolotów ma obowiązywać specjalna procedura #BezpiecznyLOT, wypracowana w oparciu o rekomendacje Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS) i międzynarodowych organizacji branżowych.
W dwóch tygodniach czerwca pasażerowie będą mogli skorzystać z połączeń LOTu, na trasie:
- z Warszawy do Gdańska - do trzech razy dziennie;
- z Warszawy do Krakowa, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Wrocławia i Zielonej Góry - do dwóch razy dziennie;
- z Krakowa do Gdańska - jeden raz dziennie.
"Realizację kolejnych etapów przywracania połączeń rozkładowych Polskie Linie Lotnicze LOT będą komunikowały na bieżąco. Są one uzależnione od rekomendacji polskich i europejskich instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo sanitarne, a także ograniczeń nakładanych przez państwa docelowe" - podano w komunikacie.
"Wznawianie połączeń zaczynamy bardzo rozważnie, biorąc pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo naszych pasażerów i załóg pokładowych. W pierwszej kolejności, w oparciu o procedurę #BezpiecznyLOT udostępniamy regularne, bezpośrednie połączenia krajowe. Jednocześnie intensywnie współpracujemy z lotniskami i służbami odpowiedzialnymi za zdrowie publiczne w celu dopracowania procedur bezpieczeństwa dla wznawianych rejsów m.in. wypracowania standardu w zakresie materiałów ochronnych czy przygotowania jak największej liczby stanowisk samoobsługowych, zgodnie z zasadą ,,no contact" - powiedział członek zarządu PLL LOT ds. handlowych Michał Fijoł, cytowany w komunikacie.
Procedura #BezpiecznyLOT obejmuje zarówno zasady bezpieczeństwa obowiązujące na pokładzie samolotu, jak i podczas całej ścieżki, którą pasażer przemierza od chwili dotarcia na lotnisko.
BezpiecznyLOT w samolocie to:
- Filtry typu HEPA (High Efficiency Particulate-Air), w które wyposażono samoloty LOTu usuwają 99,9% bakterii i wirusów unoszących się w powietrzu. Dodatkowo pokład, schowki ponad siedzeniami oraz luki bagażowe są regularnie dezynfekowane za pomocą specjalnych środków biobójczych.
- Załogi pokładowe obsługujące pasażerów podczas lotu zostaną wyposażone w maseczki i rękawiczki.
- Wszyscy pasażerowie udający się w podróż samolotami LOTu będą zobowiązani do zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki przez cały czas trwania lotu.
- W ramach serwisu pokładowego będzie miała zastosowanie zasada ,,no contact", ograniczająca bezpośrednie interakcje pasażerów z załogą. Napoje i przekąski serwowane będą w indywidualnych opakowaniach.
- W celu zminimalizowania kontaktu oraz usprawnienia wejścia do samolotu, pasażerowie otrzymają możliwość przewozu jednej sztuki bagażu podręcznego w wymiarach 55 cm/40 cm/23 cm i zwiększonej wadze do 10 kg (plecak, torebkę, laptop lub reklamówkę z zakupami).
PLL LOT we współpracy z zarządem przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, Głównym Inspektoratem Sanitarnym i dyrekcjami lotnisk krajowych wypracował spójne procedury bezpieczeństwa dla lotów.
BezpiecznyLOT na lotnisku to:
- kontrolne pomiary temperatury przy wejściu do terminali
- odizolowanie pasażerów przylatujących i wylatujących,
-dystans przestrzenny w gate'ach i podczas boardingu
- ograniczenie dostępnej infrastruktury (sklepów, saloników biznesowych)
-dostęp do środków antybakteryjnych i płatnych dyspenserów z maseczkami ochronnymi czy obowiązek zakrywania ust i nosa
W ramach ograniczania kontaktu pasażerów z obsługą lotniska, LOT pracuje także nad zastąpieniem dotychczasowych procedur mechanizmami samoobsługowymi m.in. obowiązkową odprawą on-line oraz samodzielnym boardingiem, poinformowano także.
Szczegółowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na lotniskach mają zostać przedstawione pasażerom do 25 maja.