Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

UKNF przygotował pakiet działań wzmacniających odporność banków 'PIN'

1
Podziel się:

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) opracował pakiet działań dodatkowo wzmacniających odporność sektora bankowego i możliwości finansowania gospodarki w związku z pandemią koronawirusa COVID-19 - tj. Pakiet Impulsów Nadzorczych na rzecz Bezpieczeństwa i Rozwoju, w skrócie "PIN". UKNF planuje m.in. działania w obszarze buforów kapitałowych, których celem byłoby umożliwienie oferowania rozwiązań osłonowych dla klientów banków i utrzymanie zdolności do finansowania klientów i gospodarki. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jest gotowa odłożyć w czasie wdrożenie Rekomendacji R, co pozwoli zarządom banków na większą elastyczność w ustalaniu zasad rachunkowości, w tym zasad szacowania odpisów na oczekiwane straty kredytowe.

UKNF przygotował pakiet działań wzmacniających odporność banków 'PIN'

"Działania te koncentrują się na utrzymaniu równowagi między zapewnieniem właściwych wskaźników stabilności systemu finansowego (w szczególności sektora bankowego), a utrzymaniem i wsparciem aktywności gospodarczej (w szczególności utrzymaniem dostępności kredytu dla przedsiębiorstw). Utrzymanie tej równowagi powinno być priorytetem w działaniach organów nadzoru finansowego oraz regulatorów w obliczu pandemii COVID-19. Nasze inicjatywy wpisują się w podejście innych organów nadzoru finansowego na świecie oraz głównych banków centralnych, są również zgodne z aktualnymi rekomendacjami Międzynarodowego Funduszu Walutowego" - napisał przewodniczący KNF Jacek Jastrzębski.

Dodał, że niektóre elementy pakietu nie mogą być zrealizowane samodzielnie przez UKNF i wymagają ścisłego współdziałania m.in. z Narodowym Bankiem Polskim, Ministerstwem Finansów, Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, Związkiem Banków Polskich, Polską Agencją Nadzoru Audytowego, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z audytorami, a przede wszystkim z zarządami banków. Organ nadzoru deklaruje pełną otwartość na współpracę oraz podjęcie aktywnych działań w celu wdrożenia proponowanych rozwiązań.

"Przewidujemy także możliwość - w odpowiednim zakresie - ograniczenia lub zawieszenia bardziej obciążających banki (organizacyjnie lub kadrowo) działań nadzorczych. Zakładamy również pragmatyczne podejście do środków sankcyjnych związanych z przejściowym brakiem wypełniania norm" - czytamy dalej.

Proponowane w ramach Pakietu inicjatywy w głębokim przekonaniu nadzoru stworzą zarządom banków możliwość adekwatnej reakcji na obecne i przyszłe ryzyka, w tym pozwolą zachować ciągłość finansowania klientów lub oferować im zróżnicowane działania osłonowe, podkreślono.

UKNF planuje działania w obszarze rezerw i klasyfikacji ekspozycji kredytowych. Celem jest utrzymanie zdolności do finansowania klientów i gospodarki, umożliwienie budowy rozwiązań osłonowych dla klientów banków, ograniczenie negatywnego wpływu rezerw i odpisów na sytuację finansową banków.

"W stosunku do banków sporządzających sprawozdania finansowe na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy (PSR), organ nadzoru zaproponuje wprowadzenie odpowiednich zmian do rozporządzenia ministra finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków. Zmiana polegałaby na wprowadzeniu przepisów, które pozwoliłyby na wyłączenie z obowiązku przekwalifikowania ekspozycji kredytowych wobec mikro - oraz małych i średnich przedsiębiorców i osób fizycznych - pracowników (w tym osób tracących pracę) w szczególnie dotkniętych branżach, w przypadku których zmiana harmonogramu spłaty byłaby spowodowana sytuacją ekonomiczno-finansową związaną z pandemią" - czytamy w komunikacie.

W przypadku banków sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz związanymi z nimi interpretacjami ogłoszonymi w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej (MSR), zarządy banków są zobowiązane do ustalania zasad rachunkowości, w tym zasad szacowania odpisów na oczekiwane straty kredytowe w oparciu o MSR, przypomniano.

"MSSF 9 wprowadza obowiązek szacowania oczekiwanych strat kredytowych dla całego portfela aktywów finansowych wycenianych wg zamortyzowanego kosztu oraz według wartości godziwej przez inne dochody całkowite. Przypominamy, że w przypadku kredytobiorcy w dobrej sytuacji ekonomiczno-finansowej, przy braku opóźnień w spłatach, zmiana harmonogramu spłaty kredytu nie powinna wpłynąć na przeklasyfikowanie tego kredytu do fazy II lub fazy III, czyli nie powinna prowadzić do wzrostu wysokości odpisów na oczekiwane straty kredytowe" - czytamy dalej.

UKNF wskazał, że implementacja proponowanego podejścia będzie pozostawać w gestii zarządów banków, przy czym nadzór identyfikuje również konieczność ich bliskiej współpracy z audytorami i akceptacji przez audytorów proponowanego podejścia.

Nadzór zastosuje elastyczne podejście do stosowania wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA) odnośnie do ekspozycji nieobsługiwanych i restrukturyzowanych.

"KNF jest gotowa odłożyć w czasie wdrożenie Rekomendacji R, co pozwoli zarządom banków na większą elastyczność w ustalaniu zasad rachunkowości, w tym zasad szacowania odpisów na oczekiwane straty kredytowe. W odniesieniu do banków stosujących PSR, UKNF zarekomenduje MF zmianę przepisów dotyczących okresu ujmowania zabezpieczeń kredytowych w rachunku rezerw celowych w rozporządzeniu MF w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków. Zmiana ta polegałaby na wydłużeniu okresu ujmowania zabezpieczeń kredytowych dla celów pomniejszania podstawy tworzenia rezerw celowych" - głosi komunikat.

UKNF planuje także działania w obszarze buforów kapitałowych, których celem byłoby umożliwienie oferowania rozwiązań osłonowych dla klientów banków i utrzymanie zdolności do finansowania klientów i gospodarki w wyniku uwolnienia znacznej ilości kapitałów. Przewodniczący KNF jako członek Komitetu Stabilności Finansowej poparł obniżenie bufora ryzyka systemowego, co nastąpi na mocy rozporządzenia MF.

"Organ nadzoru liczy się z ryzykiem czasowego funkcjonowania banków poniżej wymogu połączonego bufora i podejmując działania nadzorcze będzie uwzględniał sytuację zewnętrzną oraz dążenie banków do utrzymania finansowania gospodarki. Organ nadzoru w dalszej kolejności rozważy możliwość konsumpcji lub zmniejszenia bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym (bufora O-SII) - podano.

UKNF dopuszcza zmianę struktury dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych (P2R, tzw. add-on) i możliwość pokrycia tego wymogu w mniejszym stopniu kapitałem podstawowym Tier I (CET1).

Planowane są także działania w obszarze norm płynności. Celem jest zapewnienie obsługi klientów i obiegu pieniądza w gospodarce przy zachowaniu bezpieczeństwa deponentów - w wyniku ograniczenia dodatkowych napięć płynnościowych związanych z koniecznością wypełniania norm LCR.

"UKNF będzie w sposób indywidualny, uwzględniając również sytuację zewnętrzną, podchodził do kwestii wysokości bufora płynności, odpowiednio dostosowując reakcję nadzorczą na wypadek kształtowania się wskaźnika LCR banku poniżej norm regulacyjnych" - podano.

Nadzór chce także umożliwić bankom skoncentrowania się na obsłudze klientów i procesach kluczowych oraz na bieżącej działalności operacyjnej, dlatego też UKNF zaktualizuje plany inspekcji przy zachowaniu celów nadzorczych (zakładane jest ograniczenie inspekcji w najbliższym czasie).

"UKNF zminimalizuje lub odsunie w czasie wybrane obowiązki nadzorcze, np. badania pozasprawozdawcze, pozyskiwanie informacji na potrzeby BION. UKNF uwzględni szczególną sytuację przy decydowaniu o przesuwaniu terminów aktualizacji planów naprawy i innych obowiązków, zgodnie z potrzebami podmiotów nadzorowanych i możliwościami UKNF. UKNF przesunie w czasie o pół roku termin dostosowania się banków do wytycznych EBA w sprawie outsourcingu" - czytamy także.

Urząd podjął już także działania na rzecz zmian legislacyjnych w celu umożliwienia bankom uwzględnienia szczególnej sytuacji niektórych kredytobiorców z segmentu mikro- oraz MŚP wskutek wystąpienia stanu zagrożenia epidemicznego.

"W celu umożliwienia bankom uwzględnienia szczególnej sytuacji, w jakiej mogą znaleźć się kredytobiorcy (zwłaszcza z segmentu mikro- oraz małych i średnich przedsiębiorstw) wskutek zagrożenia COVID-19, UKNF zaproponował regulację pozwalającą bankom - w odniesieniu do ich obecnych klientów z tego segmentu - wydłużać zapadalność lub w inny sposób modyfikować na korzyść klienta warunki kredytów, przy czym decyzja taka będzie mogła bazować na dokonanej uprzednio przez bank (nie wcześniej niż 30 września 2019 r.) ocenie sytuacji finansowej i gospodarczej klienta. Alternatywą dla tego typu działań dla wielu przedsiębiorców sektora MŚP byłyby opóźnienia w regulowaniu zobowiązań, a nawet niewypłacalność. Zaproponowane rozwiązanie zwiększa więc elastyczność po stronie banku, a w efekcie - perspektywę utrzymania finansowania przez klienta" - czytamy także.

Proponowane rozwiązanie jest obecnie - z inicjatywy UKNF - przedmiotem prowadzonych w trybie pilnym prac legislacyjnych na poziomie ustawowym, podkreślono.

"UKNF zaprasza wszystkich, od których działań zależy sprawne i bezpieczne wdrożenie proponowanego Pakietu, do otwartego dialogu w celu utrzymania zdolności sektora bankowego do finansowania gospodarki przy zapewnieniu jego stabilności i bezpieczeństwa. Tylko wspólnymi działaniami możemy zapewnić dalszy rozwój Polski i stawić czoła przejściowym wyzwaniom, z którymi mierzy się światowa gospodarka" - podsumował Jastrzębski.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
rezi
5 lata temu
Bankster dba o swoją bankową mafię :)
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
rezi
5 lata temu
Bankster dba o swoją bankową mafię :)