Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Akcenta: Eksport ozdób świątecznych z Polski wzrósł o 93% r/r w 2017 r.

0
Podziel się:

Polska była czwartym największym dostawcą artykułów bożonarodzeniowych na świecie, a wartość wysłanych z Polski ozdób wyniosła 66,3 mln USD. Nasz świąteczny eksport zanotował 93% wzrostu w stosunku do 2016 r., wyliczyli eksperci instytucji płatniczej Akcenta.

Akcenta: Eksport ozdób świątecznych z Polski wzrósł o 93% r/r w 2017 r.

W kategorii "artykuły bożonarodzeniowe" klasyfikowanych jest wiele świątecznych ozdób i dekoracji, z wyłączeniem świec i zestawów oświetlenia elektrycznego, naturalnych choinek i stojaków na choinki, podano.

"Artykuły bożonarodzeniowe są na tyle ważnym i wyjątkowym produktem, że mają swoją oddzielną kategorię w statystyce handlowej. Stąd wiemy też, jak duży jest obrót nimi na całym świecie. A to wcale niemały biznes, bo wartość eksportu tego typu towarów w ubiegłym roku sięgała aż 5,2 mld USD" - powiedział dyrektor polskiego oddziału Akcenty Radosław Jarema, cytowany w komunikacie.

Eksperci Akcenty przeanalizowali szczegółowe dane statystyk międzynarodowych na temat handlu artykułami bożonarodzeniowymi. Wynika z nich, że w 2017 r. Polska awansowała z 9. na 4. miejsce wśród najważniejszych eksporterów tego rodzaju towarów na świecie. Do tak dużego awansu przyczynił się ogromny wzrost wartości sprzedanych ozdób świątecznych z naszego kraju (o 93% r/r).

"Patrząc wstecz, na lata przed 2017 r., polski wywóz artykułów bożonarodzeniowych był bardzo stabilny. Ogromny skok w roku ubiegłym to ewenement. Czy to sygnał o dużym wzmocnieniu pozycji Polski w handlu tego typu towarami na świecie? O tym przekonamy się dopiero po najbliższych świętach. Takie skoki mogą być bowiem wynikiem jednorazowego kontraktu lub wynikać z reeksportu dużego zamówienia" - dodał Jarema.

Polskie artykuły bożonarodzeniowe cieszą się uznaniem zarówno w Europie, jak i na innych kontynentach. Największym odbiorcą świątecznych ozdób z Polski są Niemcy. Według wyliczeń Akcenty, do naszych zachodnich sąsiadów w 2017 r. powędrowało 40% eksportu dla tej kategorii (w ujęciu wartościowym). Bożonarodzeniowe dekoracje z Polski są również bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych, gdzie pod względem wartości trafiła ponad 1/4 całej polskiej sprzedaży. Na trzecim miejscu wśród naszych odbiorców uplasowała się Rosja, a bardzo blisko za nią Holandia i Francja, podano także.

W zeszłym roku Chiny sprzedały na światowe rynki artykuły świąteczne za prawie 4,2 mld USD. Co więcej, to wynik z wyłączeniem Hong Kongu, ujmowanego w statystykach oddzielnie. A eksport z tego kierunku to dodatkowe 55 mln dolarów i 1% udziału w wywozie świątecznych towarów, zaznaczają eksperci Akcenty.

Drugim największym dostawcą bożonarodzeniowych ozdób na międzynarodowe rynki jest Holandia, ze sprzedażą sięgającą 297 mln USD, a trzecim Stany Zjednoczone z wartością eksportu wynoszącą 71 mln USD w 2017 r. W pierwszej piątce, oprócz Polski znajdują się też Niemcy z wynikiem 62 mln USD.

"Polska to ważny eksporter bożonarodzeniowych artykułów, jednak kraj nad Wisłą także je importuje. Wartość wwozu (41,5 mln USD) jest jednak mniejsza niż krajowa sprzedaż na rynki zagraniczne (66,3 mln USD). Zaskoczeniem nie będzie kierunek, z którego importujemy najwięcej świątecznych dekoracji. Chiny odpowiadają za prawie 87% całego wwozu tego typu produktów do naszego kraju (pod względem wartości). Na dalszych pozycjach plasują się takie kraje jak Niemcy, Wietnam, Ukraina i Holandia" - podsumowano.

Akcenta to międzynarodowa instytucja płatnicza, oferująca obsługę transakcji walutowych dla firm zajmujących się eksportem i importem. Działa na rynkach finansowych od ponad 20 lat, obecnie w 6 krajach Europy: w Czechach, Niemczech, Polsce, Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)