"Na mapie obiektów handlowych ubywa tzw. białych plam, a Polska umacnia swoją pozycję jako rynku dojrzałego. Oznacza to, że deweloperzy ostrożniej podejmują decyzje inwestycyjne, a wielu poszukuje nowych możliwości rozwoju, koncentrując się na parkach handlowych i centrach convenience, odpowiadając tym samym na potrzeby klientów z mniejszych miast" - powiedziała analityk rynku Joanna Tomczyk, cytowana w komunikacie.
Największe otwarcia mijającego roku to premiera Forum Gdańsk (62 tys. m2), otwarcie Libero w Katowicach (45 tys. m2) oraz Gemini Park w Tychach (36,6 tys. m2), wymienia JLL.
Jak wskazuje firma doradcza, rosnącą popularnością w Polsce cieszą się również projekty mixed-use, łączące funkcje handlowe, biurowe, rozrywkowe i gastronomiczne. W samym 2018 roku w Warszawie do użytku oddano CEDET, a także ukończono budowę Centrum Marszałkowska i kolejnego etapu Konesera. Z kolei na 2019 r. planowana jest premiera Elektrowni Powiśle, a w Łodzi zostanie oddana do użytku I faza Monopolis, czytamy dalej.
"Mocną sytuację na rynku handlowym w Polsce potwierdzają również debiuty nowych marek. W tym roku w naszym kraju swoje sklepy otworzyło 29 nowych marek, w tym m.in. irlandzki Dealz, chińskie Miniso, czy niemiecki Tedi. Wiele firm poszukuje też sposobów na maksymalizację sprzedaży i dotarcia do swoich klientów poprzez tworzenie nowych konceptów, czego przykładem jest np. H&M z A' found czy LPP, które już wcześniej wykreowało markę Sinsay, ale obecnie planuje ewolucję tego konceptu odpowiadając na zmieniające się otoczenie konkurencyjne oraz wychodząc naprzeciw wymaganiom klientów. Oprócz tego na rynku przybywa ciekawie zaprojektowanych projektów handlowych, które jasno pokazują, że jakością dogoniliśmy już kraje Europy Zachodniej. To dobra wiadomość dla polskich konsumentów, którzy mogą spodziewać się dalszego urozmaicania oferty handlowej w nadchodzącym 2019 roku" - podsumowała dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, w JLL Anna Wysocka.