"Pozytywne nastroje zarówno menedżerów firm dystrybuujących, jak również producentów pojazdów oczywiście cieszą, zwłaszcza, że od naszego ostatniego badania utrzymują się na względnie stabilnym poziomie. Nie należy jednak zapominać o problemach branży, które w dłuższej perspektywie 2-3 lat mogą nieco obniżyć obecny wskaźnik. Chodzi o coraz trudniejszy dostęp do wykwalifikowanych pracowników dla przemysłu motoryzacyjnego, przez co rosną i będą rosły koszty pracy" - powiedział prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.
Jak wynika z badania, 62% menedżerów firm dystrybuujących oraz 75% menedżerów firm produkujących pojazdy, zabudowy i części samochodowe pozytywnie ocenia obecną sytuację branży motoryzacyjnej. W porównaniu do pierwszej edycji badania przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja br. wskaźnik nastrojów w grupie firm produkcyjnych spadł o 4 punkty i wyniósł 85/100 pkt. Wskaźnik nastrojów menedżerów firm dystrybucyjnych pozostaje niezmiennie na tym samym poziomie - 79 pkt, podano także.
"Przedstawiciele producentów, jak i dystrybutorów w branży motoryzacyjnej są optymistyczni w kwestii prognoz na najbliższy rok. Około 30% z nich uznało, że w ciągu następnych 12 miesięcy sytuacja sektora się poprawi. W obu grupach przeważa jednak opinia, że w najbliższej przyszłości sytuacja w branży będzie stabilna i nie ulegnie wyraźnym zmianom - twierdzi 58% menedżerów z firm produkcyjnych i 55% z firm dystrybucyjnych" - czytamy dalej.
Producenci pojazdów i części motoryzacyjnych wskazali, że w ciągu następnych 6 miesięcy zwiększą sprzedaż (42%), przychody (28%), a także poziom eksportu (19%). Firmy produkcyjne deklarują, że poziom zatrudnienia (26%) oraz nakłady inwestycyjne (21%) utrzymają na obecnym poziomie, podano także.
"Producenci pojazdów pozostają optymistyczni w kwestii przyszłej sytuacji firmy. Żadna z badanych firm nie zadeklarowała, że w ciągu następnych 6 miesięcy spodziewa się spadku poziomu sprzedaży, eksportu bądź dochodów. Wśród dystrybutorów nastroje są podobne - blisko 60% menedżerów firm dystrybuujących pojazdy i części samochodowe deklaruje, że ich firmy w ciągu następnych 6 miesięcy zwiększą poziom sprzedaży. 41% z nich uważa, że zwiększą się również przychody sieci" - podsumował partner w dziale doradztwa podatkowego KPMG Mirosław Michna, również cytowany w komunikacie.