"Udział w dzisiejszym przedsięwzięciu jest elementem horyzontalnego zaangażowania ministra infrastruktury w działania związane z wdrażaniem rozwiązań dotyczących automatyzacji transportu drogowego. Trwa właśnie rewolucja technologiczna - dążenie do zautomatyzowania przewozów, do cyfryzacji modeli zarządzania i całkowitej zmiany modelu podróży. Coraz częściej przeprowadza się testy gotowych rozwiązań umożliwiających kierowanie pojazdami przy ograniczonym udziale człowieka - stoimy w przededniu wdrożenia rozwiązań pozwalających urządzeniom pokładowym na przejmowanie kontroli nad ruchem pojazdu na drodze. Ministerstwo Infrastruktury konsekwentnie stoi na stanowisku, że ze względu na konieczność zwiększania bezpieczeństwa użytkowników dróg, jak i bezpieczeństwa transportu, a także coraz ważniejszego bezpieczeństwa danych przekazywanych na masową skalę, konieczne jest, aby do użytku dopuszczać tylko dobrze zweryfikowane technologie - stąd nasze poparcie dla stworzenia w Polsce obszaru testowego, gdzie w różnych
warunkach możliwe będzie testowanie nowych rozwiązań" - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz, cytowany w komunikacie.
Jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym. Zamówione pojazdy muszą cechować się autonomicznością na poziomie co najmniej 3 w klasyfikacji SAE International, co oznacza, warunkową jazdę autonomiczną pod nadzorem człowieka. W praktyce pojazdy będą w stanie same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni. W szczególności powinny same podjechać na stanowisko ładowania oraz po naładowaniu zaparkować na wskazanym miejscu. Według harmonogramu programu testy prototypów pojazdów bezemisyjnych transportu publicznego odbędą się już pod koniec przyszłego roku, podano także.
Podpisane porozumienie dotyczy stworzenia w Jaworznie obszaru do przeprowadzania testów pojazdów autonomicznych, które mają powstać w ramach programu "Bezemisyjny Transport Publiczny" prowadzonego przez NCBR. Program realizowany jest w oparciu o unikatową formułę partnerstwa innowacyjnego, a jego celem jest stworzenie pojazdu transportu publicznego, który będzie nie tylko pojazdem zeroemisyjnym, ale także modułowym i częściowo samosterownym. Uruchomione postępowanie jest największym w Europie przetargiem ogłoszonym w nowym trybie partnerstwa innowacyjnego na opracowanie i sprzedaż pojazdów transportu publicznego. Inicjatywa ta wpisuje się w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a szczegółowo w Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce, przypomniano.
"Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na opracowanie i dostawę innowacyjnych autobusów zeroemisyjnych złożyło 9 wykonawców. Po podpisaniu umów w ramach partnerstwa innowacyjnego, prace B+R realizowane będą w trzech etapach. Po drugim etapie, do którego zostanie dopuszczonych maksymalnie 7 wykonawców gotowe będą prototypy pojazdów. Chcemy, aby testy prototypów odbyły się w Jaworznie pod koniec przyszłego roku. Natomiast po stronie odbiorców innowacyjnych autobusów znajduje się 26 jednostek samorządu terytorialnego, w tym Jaworzno, oraz Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 gmin. Zakładamy, że do końca 2023 roku po polskich drogach będzie jeździć ponad 1000 bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego opracowanych w ramach naszego programu" - poinformował zastępca dyrektora NCBR Aleksander Nawrat.
Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Ok 40% floty lokalnego przewoźnika komunikacji miejskiej to dziś pojazdy elektryczne, a władze miasta dążą do tego, aby udział takich autobusów wzrósł do 80%. Miasto chce być także pionierem w zakresie transportu autonomicznego - w tym roku na jego terenie przeprowadzony został pilotaż skanowania wybranych ulic i obszarów, który miałby być podstawą do poruszania się pojazdów autonomicznych.
"Jesteśmy miastem otwartym na innowacje. Lubię zmiany i dobieram do pracy ludzi nastawionych na nieustanny rozwój. Wolimy być pionierami wielu przedsięwzięć, zamiast brać przykład z wyłącznie sprawdzonych i utrwalonych rozwiązań. Czasem trzeba i warto zaryzykować, tak było choćby z elektrycznymi autobusami w komunikacji miejskiej. Przypomnę także, że to w Jaworznie miały premierę bilety w systemie OPS, które nie obciążają pasażera osobnymi nośnikami czy jakimikolwiek drukowanymi potwierdzeniami. To, co dla innych może być transportową przyszłością, my już przekuliśmy w codzienny standard. I dlatego wierzę, że tak samo będziemy miastem, w którym rozpocznie się historia polskich pojazdów autonomicznych. Mamy wyjątkową infrastrukturę, wielu wizjonerów i zapał, by aktywnie współtworzyć technologiczną przyszłość w kraju" - dodał prezydent Jaworzna Paweł Silbert.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od ponad 10 lat Centrum łączy świat nauki i biznesu, tworząc odpowiednie warunki do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Poprzez współfinansowanie procesów B+R wspiera rodzimych przedsiębiorców, istotnie zmniejszając ich ryzyko biznesowe towarzyszące wdrażaniu przełomowych projektów badawczych.