"W strategii ponad 4 mld zł to będą zakupy taboru, natomiast kwotę 3 mld zł przeznaczymy na modernizacje, m.in. nowe stacje postojowe. To bardzo ambitny program inwestycyjny. Z jednej strony potrzebujemy w nim partnerów, a z drugiej - to my musimy być wiarygodnym partnerem dla instytucji finansowych" - powiedział Resmer podczas konferencji prasowej.
Jako główne grupy źródeł finansowania wskazał środki własne, które mają dać łącznie ok. 2 mld zł, środki z dokapitalizowania przez PKP SA, gdzie z ok. 1 mld zł pozostało do wydania jeszcze ok. 600 mln zł i źródła unijne - z wkładem na poziomie 790 mln zł.
"Pozostaje ok 3,6 mld zł - pozyskamy je z zewnętrznych, nowoczesnych i efektywnych źródeł finansowania" - wskazał Resmer.
"To program bardzo ambitny, ale jesteśmy przygotowani do jego realizacji" - podsumował swoje wystąpienie na konferencji.
Dziennikarzom Resmer powiedział, że PKP IC jest podmiotem z udziałem Skarbu Państwa, dlatego źródła finansowania strategii taborowej "muszą być pewne".
"Na dziś same kredyty są jeszcze bardzo atrakcyjne. Też mogą być ciekawe obligacje hybrydowe. Rozmawiamy z dużymi bankami inwestycyjnymi i są zainteresowane finansowaniem strategii taborowej na bardzo dobrych warunkach" - podkreślił Resmer.
Zaktualizowana strategia taborowa PKP Intercity na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 r. zakłada ponad 7 mld zł wydatków na modernizację i zakup taboru. W sumie w ramach strategii do 2023 r. PKP IC zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Ponadto pasażerowie skorzystają z 19 nowych i 14 zmodernizowanych EZT oraz dwóch składów push-pull. Przewoźnik kupi też 118 lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, a także zmodernizuje blisko 200 lokomotyw. W ramach strategii przewidziano też modernizację 16 stacji postojowych.
Wcześniej w strategii na lata 2016-2020 w PKP IC zamierzało na inwestycje przeznaczyć 2,5 mld zł.
PKP Intercity zakłada, że jednocześnie z realizacją ogłoszonej dziś strategii taborowej będzie zwiększać liczbę przewożonych pasażerów - do 70 mln w 2030 r.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2016 roku miał 38,5 mln pasażerów.