Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

PRCH: W 2017 r. oddano 356 tys. m2 powierzchni handlowej, 550 tys. m2 w budowie

0
Podziel się:

Na polskim rynku handlowym w ub.r. do użytku oddano 356 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej, wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) Retail Research Forum. Według Rady, pod koniec ubiegłego roku znajdowało się ponad 550 tys. m2 powierzchni handlowej, z czego ok. 70% ma trafić na rynek w 2018 r.

PRCH: W 2017 r. oddano 356 tys. m2 powierzchni handlowej, 550 tys. m2 w budowie

"W 2017 roku w Polsce do użytku oddano 356 m2 nowoczesnej powierzchni handlowej. Choć to jedynie ok. 80% wolumenu zarejestrowanego w 2016, to właśnie w zeszłym roku nastąpiły otwarcia pięciu długo wyczekiwanych wielkoskalowych projektów, w głównych aglomeracjach kraju: Galerii Północnej w Warszawie, sklepu IKEA oraz Skende Shopping w Lublinie, Wroclavii we Wrocławiu oraz Serenady w Krakowie. Projekty te stanowiły ponad 60% nowej powierzchni handlowej zrealizowanej w Polsce w 2017" - czytamy w komunikacie.

Według PRCH, w budowie z kolei pod koniec ubiegłego roku znajdowało się ponad 550 000 m2 powierzchni handlowej, z czego ok. 70% ma trafić na rynek w 2018. Deweloperzy realizujący nowe inwestycje nadal koncentrują się na największych ośrodkach, a wśród kluczowych projektów w budowie są: Galeria Młociny w Warszawie, Forum w Gdańsku i Galeria Libero w Katowicach.

"2018 zapowiada się na niezwykle dynamiczny. Spodziewamy się m.in. kilku spektakularnych roszad w portfelach największych graczy oraz otwarcia prestiżowych obiektów handlowych w dużych miastach. Niewątpliwie piętno na całej branży odcisną kontrowersyjne zmiany legislacyjne, tzw. ,,podatek galeryjny" oraz zakaz handlu w niedziele. Przed wszystkimi uczestnikami rynku stoją zatem duże wyzwania związane z adaptacją do nowych regulacji i możliwych zmian w strukturze rynku handlowego" - powiedział dyrektor generalny PRCH Radosław Knap, cytowany w komunikacie.

Podsumowując ostatnie pięć lat, powierzchnia zasobów handlowych w Polsce wzrosła o ok. 2,5 mln m2 i obecnie wynosi blisko 11,74 mln m2 powierzchni handlowej (GLA). Nadal największy udział w rynku należy do centrów handlowych (ok. 88%), podano także.

Według danych PRCH, 2017 r. to także kolejny rok niesłabnącego zainteresowania inwestorów nieruchomościami komercyjnymi w Polsce. "Całoroczny wolumen transakcji wyniósł 5,16 mld euro, przekraczając wynik z 2016 o ok. 12%. Zakupy centrów handlowych odpowiadają za prawie 37% tej kwoty, osiągając 1,9 mld euro, co potwierdza ich dobrą i stabilną kondycję. Do największych transakcji zaliczyć można przejęcie Magnolia Park we Wrocławiu oraz czterech obiektów od IKEA Centers" - czytamy także.

"Warto zaznaczyć, że w ubiegłym roku inwestorzy zwrócili większą uwagę na mniejsze miasta, np. Sieradz, Kalisz czy Inowrocław, gdzie małe obiekty handlowe dają możliwość lokowania kapitału na atrakcyjnych warunkach oraz wykazują się potencjałem wzrostu w perspektywie średniookresowej. O ile jednak do niedawna przedmiotem transakcji były głównie centra handlowe, to w ostatnim okresie na celowniku inwestorów znalazły się nowe formaty, w tym m.in. centra wyprzedażowe, parki handlowe czy małe obiekty typu strip mall" - powiedziała research projects coordinator w PRCH Anna Zachara-Widła, cytowana w komunikacie.

Odwiedzalność w polskich centrach handlowych utrzymała się na poziomie zbliżonym do tego z 2016 roku. Średnia z całego 2017 wyniosła ponad 390 tys. osób na miesiąc. Najwięcej odwiedzających zarejestrowano w grudniu (aż o 29% więcej niż w listopadzie), zaś najsłabszy wynik miał miejsce w lutym, który tradycyjnie jest miesiącem schyłku dużych poświątecznych wyprzedaży oraz czasem ,,reperowania" domowych budżetów, podano także.

Z roku na rok natomiast rosną średnie obroty w centrach handlowych we wszystkich kategoriach sklepów. W 2017 wyniosły one 865 zł/m kw. i były wyższe o ponad 3% niż w 2016 oraz o 5% wyższe niż dwa lata wcześniej. Podobnie jak w przypadku odwiedzalności, najwyższe średnie obroty odnotowano w grudniu (aż o 33% wyższe niż średnia z całego roku), najniższe natomiast - w lutym (28% niższe niż średnia z całego roku).

"Wzrost średnich obrotów obserwowany jest we wszystkich kategoriach poza żywnością, gdzie spadek wyniósł aż 16%. Najbardziej dynamicznie rozwija się kategoria usług, która odnotowała najwyższe średnie obroty na m kw. i najwyższy, bo aż o 18%, wzrost wobec 2016. Znacząco rosną też obroty sklepów z kategorii dom i wnętrze, artykułów specjalistycznych oraz gastronomii. Co ciekawe, Polacy wciąż najmniej wydają w centrach handlowych na rozrywkę. Choć segment ten stale rośnie, dynamika tego wzrostu jest nadal dość niska" - podsumowała Zachara-Widła.

PRCH Retail Research Forum powstało z inicjatywy Polskiej Rady Centrów Handlowych w 2009 roku. Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) powstała w 2003 roku i jest największą organizacją w Polsce skupiającą firmy związane z branżą centrów oraz ulic handlowych.

budownictwo
nieruchomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)