"Mimo słabszego marca, który utrzymał się jednak powyżej średniomiesięcznego rezultatu z ubiegłego roku (191 szt.), skumulowany wynik autobusowych rejestracji jest na rekordowym, niespotykanym dotąd poziomie. Razem - w ciągu I kwartału br. - w Polsce sprzedano 628 autobusów (+78 szt. / +14,2%), co jest rekordowym poziomem dla autobusowego rynku, wyższym o jedną siódmą od doskonałego wyniku z ub.r., kiedy po I kwartale rejestracje wyniosły 550 szt" - czytamy w komunikacie.
Wzrost ten związany jest przede wszystkim z realizacją dużych miejskich zamówień, w tym z przesunięciem rejestracji z warszawskiego i kieleckiego kontraktu z ub.r. na styczeń br. oraz dostawami dla Wrocławia i prywatnych przewoźników pod kątem obsługi pakietów linii w Chrzanowie i Kobierzycach. Wcześniej niż zwykle wystartowały także odbiory autokarów, podano także.
"Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotować w Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowego rynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowych pojazdów, czyli więcej o 310 (+15,6%) niż rok wcześniej. Spodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza tempo wzrostu na poziomie ok. +30%, czyli ok. 700 więcej nowych rejestracji niż w ubiegłym, rekordowym roku" - czytamy dalej.
Sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych, które w przypadku wejścia z dniem 1 stycznia 2019 r. przygotowywanej zmiany ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, mogą znacząco podnieść wolumen całego rynku, zaznaczono.
"Spadek w marcu, to przede wszystkim efekt słabszych wyników w trzech strategicznych dla rynku segmentach:
- miejskich, gdzie zarejestrowano w marcu 55 pojazdów (-49 szt./-47,1%), z czego najwięcej w Zielonej Górze;
- turystycznym, gdzie wydania spadły do poziomu 62 autokarów, czyli o 26 szt. mniej (-29,5%) niż rok wcześniej;
- MINI, gdzie sprzedaż skurczyła się do 80 szt. (-36 szt./-31%) w porównaniu z sytuacją sprzed roku.
- w najsłabszej na rynku kategorii - autobusów międzymiastowych odnotowaliśmy w marcu 13 szt., podczas, gdy rok wcześniej 11 szt." - czytamy również.
W I kwartale 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (328), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 180 pojazdów. Drugie miejsce ma Solaris, który oferuje pojazdy wyłącznie powyżej 8 t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w tym roku 93 miejskie autobusy (+11 szt. / +13,4%), co zapewniło marce udział na poziomie 14,8% (-0,1 pkt proc.). Trzecie miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyli Ford (46), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów, podano także.