"Są to najlepsze wyniki jakie osiągnął dotychczas ten segment rynku. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że masa ładunków w transporcie intermodalnym w 2017 roku wzrosła o 1,9 mln ton w porównaniu do roku 2016. Praca przewozowa wyniosła 5,4 mld tono-km i wzrosła o ok. 1 mld tono-km w porównaniu z rokiem poprzedzającym. Istotnie wzrosła też liczba przewożonych jednostek jak i TEU odpowiednio o 130 tys. sztuk i 231 tys. TEU. W strukturze przewożonych jednostek, podobnie jak w latach poprzednich, dominowały kontenery 20 i 40-stopowe, które stanowiły w 2017 roku 91,5% wszystkich przetransportowanych jednostek" - czytamy w raporcie.
W 2017 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych. Przewieziono po raz pierwszy w historii ponad 1 mln jednostek. Rynek osiągnął poziom 1 081 tys. sztuk, z czego blisko 1 053 tys. były to kontenery. W porównaniu z 2016 r. liczba przetransportowanych jednostek wzrosła o ok. 13,6 %, podano także.
"Dane zebrane przez UTK wskazują na potencjał transportu intermodalnego i dalsze możliwości jego rozwoju. Istotne jest wprowadzenie projektu strategicznego dla wzrostu transportu intermodalnego w najbliższych latach. Szczególnie, że umożliwia on świetne wykorzystanie transportu kolejowego i drogowego. Te dwa środki transportu powinny więc ze sobą współpracować, a nie konkurować" - skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
W 2017 r. przewozy intermodalne na największą skalę pod względem przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej wykonała spółka PKP Cargo, odpowiednio 46,4% i 50,2% udziału w rynku, podano także.
Znaczącą pozycję na rynku pod względem wielkości transportu intermodalnego w 2017 r. posiadały również spółki DB Cargo Polska oraz Lotos Kolej. Ich udział w rynku, biorąc pod uwagę przewiezioną masę, wyniósł 17,7% oraz 14,2%. Pod względem wykonanej pracy przewozowej udział tych spółek wyniósł odpowiednio 21,1% i 12,4%. Zwraca uwagę również rosnący udział w rynku pozostałych spółek. Przewoźnik Captrain Polska na koniec 2017 r. osiągnął 8,7% udziału w przewiezionej masie oraz 7,3% w wykonanej pracy przewozowej (wzrost odpowiednio o 2,2 pkt proc. i ponad 0,9 pkt proc. w stosunku do 2016 r.). Kolejne dwie spółki Ecco Rail i LTE Polska posiadały 3,7% i 2,4% biorąc pod uwagę masę ładunków i 3,8% oraz 2,2% pod względem wykonanej pracy przewozowej, wylicza Urząd.
W 2017 r. przewozami intermodalnymi zajmowało się 18 przedsiębiorców, wobec 13 rok wcześniej.