- poinformowała Dębica w czwartkowym komunikacie.
Zysk operacyjny Dębicy w trzecim kwartale zmniejszył się do 23,2 mln zł z 29,7 mln zł przed rokiem.
Przychody Dębicy ze sprzedaży wzrosły w trzecim kwartale 2004 roku do 340 mln zł z 329,8 mln zł rok wcześniej. 75 proc. przychodów spółki stanowi eksport, a głównymi rynkami sprzedaży są Niemcy, USA, Anglia, Francja, Włochy, Rumunia, Węgry i Hiszpania.
W komentarzu do wyników Dębica poinformowała, że na wyniki w trzecim kwartale wpłynął wzrost kosztów produkcji, w tym kosztów materiałów i surowców importowanych. Wyższy koszt kosztów wynika również ze zmiany od 1 lipca 2004 roku zasad wyceny wyrobów sprzedanych.
"Wzrost kosztów produkcji został zrekompensowany w dużej mierze wzrostem cen sprzedaży i w efekcie rentowność w dalszym ciągu utrzymywana jest na wysokim poziomie, pomimo dużej konkurencji rynkowej" - napisano w komunikacie.
Zarząd Dębicy szacuje, że w tym roku polski rynek wymiany opon w samochodach osobowych i dostawczych wzrośnie o 3 proc., co oznacza, że wymienionych zostanie 7,15 mln opon w porównaniu z 6,94 mln wymienionych w ubiegłym roku.
Największy potencjał wzrostu oczekiwany jest w segmentach opon przystosowanych do większych prędkości. W segmencie H (dopuszczalna prędkość 210 km/godz.) wymienionych może zostać 580 tysiecy opon, aż o 21,5 proc. więcej niż przed rokiem.
Na rynku opon zimowych dla samochodów osobowych przewiduje się stabilizację, a potencjał wymiany może wynieść 2,74 mln sztuk.
Zarząd firmy przewiduje, że liczba samochodów osobowych w Polsce wzrośnie w 2004 roku do 11,9 mln sztuk, o 5,8 proc. w stosunku do końca 2003 roku. Tylko w tym roku w Polsce sprzedanych zostanie 790 tysięcy samochodów, z czego 330 tysięcy nowych i 460 tysięcy używanych. Prognozy mówią, że w 2010 roku w Polsce sprzedawanych będzie milion samochodów.
Głównymi akcjonariuszami Dębicy są Goodyear Luxemburg, posiadający 59,87 proc. udziału w kapitale zakładowym oraz Commercial Union PTE BPH CU WBK S.A., który ma 9,20 proc. kapitału zakładowego spółki.