Zdaniem autorów raportu, popyt zgłaszany przez gospodarstwa domowe na rynku consumer finance będzie w najbliższym czasie mocno ograniczony.
"Nastroje konsumenckie uległy w IV kwartale 2020 r. ponownemu tąpnięciu na skutek drugiej fali pandemii, przy czym spadki nie były tak głębokie, jak w II kwartale" - napisano w komentarzu do badania.
Z badania wynika, że przed rokiem wartość barometru wynosiła 71,6 pkt, po czym spadła, osiągając w II kwartale 2020 r. wartość 46 pkt. Następnie nastąpiło delikatne odbicie do 48,9 pkt w III kwartale oraz ponowny lekki spadek do 48,4 pkt w IV kwartale 2020 r.
"Konsumenci pesymistycznie oceniają ogólną sytuację gospodarki, boją się wzrostu bezrobocia w kraju, boją się też o własne biznesy i miejsca pracy" - napisano w badaniu.
"Bardziej pesymistycznie też ocenią swoją sytuację dochodową w nadchodzących 12 miesiącach. W sytuacji takiej niepewności konsumenci będą mniej skłonni do wydatków i wiązania się z produktami finansowymi" - dodano.
We wszystkich grupach poważnych wydatków nastąpił spadek skłonności do zakupów wraz z drugą falą epidemii.
"Obserwujemy też lekki spadek skłonności do korzystania z kredytu, z wyjątkiem wydatków na zakup samochodu, choć głębokość spadku nie jest tak duża, jak w II kwartale. Skłonność do ponoszenia poważnych wydatków jest w trendzie spadkowym, ale mimo to jest nadal wyższa niż średnio w poprzednich latach" - napisano także.
Badanie przeprowadzono w październiku 2020 r. na próbie 1 000 osób.