Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

150 mln zł na elektromobilność. Rusza nabór wniosków

14
Podziel się:

Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 26 czerwca otworzą nabór wniosków do trzech nowych programów dotyczących elektromobilności: "Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber". Łączna kwota dofinansowania to blisko 150 mln zł.

Ruszają kolejne programy dla elektromobilności. Do zgarnięcia 150 mln od państwa
Ruszają kolejne programy dla elektromobilności. Do zgarnięcia 150 mln od państwa (Pixabay)

- Trwająca epidemia COVID-19 wymaga od nas rozpoczęcia poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą pobudzić gospodarkę. Mamy ambicje, by ożywienie gospodarcze wytyczało nowe ścieżki rozwoju i wzrostu, zielonego wzrostu, stąd tak duże wsparcie dla rozwoju elektromobilności. Szacujemy, że całkowity wpływ trzech naszych nowych programów na polską gospodarkę to ok. 700 mln zł - powiedział minister klimatu Michał Kurtyka, cytowany w komunikacie.

"Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber" stanowią część większego Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 r. całkowity dostępny budżet dofinansowania w wysokości ok. 7,8 mld zł, a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł.

- Najwięcej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopłaci do zakupu elektrycznych aut dostawczych (do 70 tys. zł) oraz taksówek (do 25 tys. zł), co przyniesie największy efekt ekologiczny, gdyż te auta mają największe przebiegi roczne - zapowiedział wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.

Zobacz także: Obejrzyj: Mity o elektromobilności: MIT 1

Narodowy Fundusz w piątek 26 czerwca rozpocznie przyjmowanie wniosków od przedsiębiorców oraz osób fizycznych. Będzie je można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej.

"Zielony samochód" to program zapewniający dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego. Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez wsparcie zakupu pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym wykorzystywanych do celów prywatnych. Do rozdysponowania jest 37,5 mln zł ze środków NFOŚiGW.

Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15% kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Jest jeszcze jeden ważny warunek: cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet nowego programu pozwoli na dofinansowanie zakupu 2 tys. elektrycznych aut.

"eVAN" zapewnia dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego. Obejmuje 70 mln zł, które trafią do kieszeni przedsiębiorców zdecydowanych na zakup elektrycznych samochodów dostawczych (kategoria N1). W sumie będzie można dofinansować 1 tys. takich inwestycji.

Przewidziano dotacje do 30% kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW - kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 stycznia 2020 r.

Na pilotażowy program "Koliber" przeznaczony dla taksówek zarezerwowano 40 mln zł wsparcia na zakup/leasing 1 tys. elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box. Pilotaż skierowany jest do mikro-, małych lub średnich przedsiębiorców, posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym.

Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę. Okres kwalifikowalności kosztów liczy się od 1 stycznia 2020 r.

Przypomnijmy, że kwestia samochodów elektrycznych wróciła do debaty kilka dni temu. Minister aktywów państwowych Jacek Sasin podkreślił w ubiegłym tygodniu, że Polska jest gotowa do budowy polskiego elektryka.

- Nie wycofujemy się, jesteśmy od strony technologicznej przygotowani, żeby uruchomić produkcję - zapowiedział wicepremier.

Na początku kadencji PiS premier Mateusz Morawiecki zapewniał, że do 2025 roku w Polsce będzie jeździć ponad milion elektrycznych aut. Na razie realizacja tej obietnicy idzie średnio.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(14)
WYRÓŻNIONE
Bingo
4 lata temu
Program wsparcia dla bogaczy, na autko dla żony. To nie jest Auto za 125 tysięcy dla zwykłego Kowalskiego. Kpiny w żywe oczy. Polaków na elektryczne auta nie stać, nawet z dopłatą. To tylko denerwuje ludzi.
handlarz
4 lata temu
Dostawczak o mocy poniżej 22kW, to żart ministerstwa, tam pracują niemoty.
olo
4 lata temu
to ochłap, a nie dopłata!!! wybory tuż, tuż to trzeba było uruchomić!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (14)
Tomasz
4 lata temu
Nawet po dopłatach elektryki są drogie. Zostaję przy moim avensisie trójce d-4d. Kilka lat ma ale jest nadal niezawodny. A z elektrykami to nic nie wiadomo
Daro
4 lata temu
Powiedzcie ile samochodów elektrycznych kosztuje mniej niż 125tys PLN.
Lem
4 lata temu
Jak będę chciał auto do miasta to sobie yarisa hybrid za połowę ceny elektryka. Nawet dopłaty nie przekonają mnie do kupna wozu na prąd
Obserwator
4 lata temu
JAk zwykle dzialanie pod publiczke. JAkby chcieli cos zrobic to by urzedy panstwowe przestawili na elketryki. Poczta polska i inne firmy i urzedy zyjace z podatkow. Oni powinni jezdzis na eleketrykach.
sam
4 lata temu
Samochód o mocy 22 kW to chyba Meleks. Urzędnikom popieprzyło się w łbach.