Nadużywanie niektórych czasowników może podkopywać zdolność do inspirowania innych i sugerować słuchaczom, że nie jest się do końca pewnym siebie. Według autorki serwisu Fastcompany.com Judith Humphrey jest sześć czasowników, które mogą hamować nasz rozwój w pracy.
1. Myślę
Czasownik "myśleć" nie brzmi jednoznacznie. Lekko pozbawia mocy to, co po nim następuje. Mówi raczej o rozważaniu stanowiska, a nie o jego podjęciu. W sytuacjach zawodowych lepiej powiedzieć "Mam dobry pomysł" niż "Myślę, że mam dobry pomysł"
2. Potrzebuję
Użycie wyrażenia "potrzebuję" wywołuje u mówiącego poczucie zależności, a nie obowiązku i odpowiedzialności ze strony zespołu. Aby wzbudzić większość pewność siebie, lepiej zamienić "potrzebuję" na stanowcze, ale uprzejme sformułowania, jak "Proszę, przekaż mi ten raport do następnego piątku".
3. Chcę
Podobnie jak w przypadku "potrzebuję", czasownik "chcę" sugeruje, że osoba mówiąca nie otrzymuje od współpracownika tego, czego oczekuje. Lepszym sposobem, zamiast powiedzenia "Chcę, abyś poprawił jakość swojej pracy", jest przedstawienie faktów: "Twoja praca nad tym raportem musi być wyższej jakości", co powoduje, że ciężar odpowiedzialności spoczywa na pracowniku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Lepiej powiedzieć "Uważam, że moje wynagrodzenie i wyniki w ciągu ostatniego roku stanowią mocne argumenty za podwyżką" niż "Chcę podwyżki", co odwołuje się do emocji i sygnalizuje brak pewności siebie.
4. Przypuszczam
Zgadywanie oznacza niepewność. Powiedzenie "Przypuszczamy, że nasz zysk na koniec roku będzie minimalnie lepszy niż w roku ubiegłym" warto zamienić na "Oczekujemy, że nasz zysk za cały rok będzie wyższy niż w roku ubiegłym". Zamiast przypuszczania, warto użyć najbardziej pewnego wyrażenia, jakie odpowiada sytuacji.
5. Mam nadzieję
Wyrażenie "mam nadzieję" ma charakter modlitewny i sugeruje, że mówiący ma niewielką kontrolę nad wynikiem. Zamiast używać tych słów, lepiej postawić na stwierdzenia bardziej wzmacniające i budujące zaufanie.
Referencje – co należy o nich wiedzieć?
Zamiast "Mam nadzieję, że zdobędziemy tego klienta" lepiej powiedzieć: "Nie mogę się doczekać wygranej" lub "Wiem, że dacie z siebie wszystko".
6. Zakładam, że
Podobnie jak "przypuszczam", określenia typu "domniemywam", "zakładam" dają sygnał, że tak naprawdę nie zależy nam na załatwieniu jakiejś sprawy i nie jesteśmy w pełni zaangażowani.
Okazywanie obojętności może negatywnie wpływać na autorytet osoby mówiącej. Zamiast powiedzieć "Zakładam, że się pojawię", lepiej użyć słów: "Przyjdę, chcę usłyszeć, co masz do powiedzenia".