Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

A4. Tańszy przejazd przez koncesyjny odcinek autostrady. Ale nie dla wszystkich

19
Podziel się:

Część kierowców zapłaci nawet o 30 proc. mniej za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 między Katowicami a Krakowem. Ale jest jeden warunek - obniżone zostaną wyłącznie te rachunki, które opłacimy elektronicznie.

Nowy pomysł ma rozładować korki przy bramkach na A4.
Nowy pomysł ma rozładować korki przy bramkach na A4. (Materiały prasowe)

Taką decyzję podjęła zarządzająca autostradą spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Jak podaje "Rzeczpospolita", preferencyjne stawki dla płatności mobilnych mają obowiązywać co najmniej do końca marca 2020 roku. Mniej zapłacimy w systemach A4Go, Autopay i Telepass.

Użytkownicy tych aplikacji zaoszczędzą od 3 do 5 złotych na każdej bramce. Różnica cenowa jest uzależniona od kategorii pojazdu. Zdaniem przedstawicieli SAM, dla samochodów osobowych oznacza to obniżkę nawet o 30 proc.

"Rz" podaje kilka przykładów, kto zaoszczędzi. Samochody osobowe z kategorii 1 zapłacą 7 złotych za przejazd, zamiast dotychczasowych 10. Z kolei najcięższe pojazdy z kategorii 5 uiszczą o 5 złotych mniejszą opłatę - ich stawka wyniesie 30 złotych.

Zobacz także: Obejrzyj: Kredyt dla mikroprzedsiębiorców

Taki system obniżek ma na celu skłonić kierowców do skorzystania z elektronicznych płatności. Powód jest prosty: taka forma opłat znacznie przyspiesza przejazd przez bramki. A przyspieszenie jest konieczne, ponieważ, jak podaje gazeta, w I kwartale 2019 roku koncesyjnym odcinkiem A4 przejeżdżało na dobę średnio 42 tys. pojazdów.

Na początku grudnia operator A4 zaproponował również rozbudowę koncesyjnego odcinka A4 od Katowic do Krakowa. SAM zadeklarował gotowość do wybudowania trzeciego pasa. W zamian spółka oczekiwałaby przedłużenia koncesji - wprost proporcjonalnie do poniesionych nakładów na tę rozbudowę.

Koncesję SAM ma od 1997 roku. Według obecnej umowy wygaśnie ona w 2027 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wskazywała, że koncesja nie zostanie przedłużona.

W 2018 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady zanotowała przychody rzędu 336,5 mln złotych. To wzrost o ok. 9,5 proc. w porównaniu z rokiem wcześniej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Gość
5 lata temu
Rewelacja!!! Autostrada wybudowana za państwowe pieniądze, z której korzyści czerpie aferzysta.
Piotr
5 lata temu
Bardzo dobrze nie przedłużać koncesji to chyba najdrozsza autostrada w Europie i wiecznie w budowie.
bbbb
5 lata temu
No i jak już większość przejdzie na elektronikę to znów podniesiemy opłaty. Żeby zrekompensować sobie straty związanie z obniżeniem opłat.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
passa
5 lata temu
Omijam autostrady, bo w Polsce to porażka: drogo, same roboty i ograniczenia, a poza tym często dłuższa trasa.
rdey
5 lata temu
nie daje zaraobic mafi
mark
5 lata temu
Takie umowy to jakaś parodia. Jakim prawem ktoś podpisał umowę, która jest jeszcze utajniona przed społeczeństwem. Za coś takiego powinien być trybunał stanu, bo utajnienie zwykłej umowy dotyczącej społeczeństwa to zakwestionowanie faktu, że społeczeństwo jest suwerenem. Idea suwerena sięga czasów feudalnych, w których suweren był zwierzchnikiem swoich sług (stąd nazwa minister). Nie wyobrażam sobie, jak skończyłyby sługa, który powiedziałby swojemu suwerenowi, że nie ma prawa znać umowy, którą sługa zawarł tylko dlatego, że suweren mu pozwolił. Kontrola ze strony suwerena jest oczywistym uprawnieniem, które w tym kraju nie jest przestrzegane.
bumerang
5 lata temu
To jest AUTOSTRADA ŚMIERCI!.
obywatel
5 lata temu
Umowa dalej tajna? W związku z tym mam pytanie, czy konstytucja obowiązuje? Czy naród przestał być suwerenem? Można przed suwerenem utajniać umowy, które w imieniu suwerena zawierali słudzy suwerena (ministrowie). Gdzie są obrońcy konstytucji?