Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Płatna współpraca z marką Comarch

AI w biznesie. Jak nowe technologie wspierają rozwój firm?

Podziel się:

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze biznesu. Nowoczesna technologia ułatwia zarządzanie firmą, pomaga pracownikom w wykonywaniu zadań, zwiększa efektywność i poprawia relacje z klientami. Systemy oparte o AI sprawdzają się w każdym obszarze działalności.

AI w biznesie. Jak nowe technologie wspierają rozwój firm?
(Adobe Stock)

Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI) to termin, który w świecie technologii i nauki pojawił się za sprawą amerykańskiego matematyka Johna McCarthy’ego już w 1956 r. Na szeroką skalę obecny w naszym życiu jest jednak dopiero od kilku lat. A dopiero w ostatnim czasie AI, a konkretnie generatywna sztuczna inteligencja, stała się codziennością. Wystarczy wspomnieć, że ChatGPT był jednym z najpopularniejszych słów ubiegłego roku.

Prawdziwą rewolucję wywołaną przez AI obserwujemy szczególnie w świecie biznesu. Sztuczna inteligencja stale usprawnia funkcjonowanie produkcji, sprzedaży, marketingu oraz handlu. Zwiększa wydajność i kreatywność firmy, jednocześnie podnosząc umiejętności i potencjał jej pracowników. GenAI wspiera również obsługę klienta, jeszcze precyzyjniej odpowiadając na jego potrzeby.

Dlatego po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji sięga coraz więcej przedsiębiorstw. Rynkowi liderzy w obszarze nowych technologii nie tylko wprowadzają AI do własnej działalności, ale również pomagają wdrażać ją innym przedsiębiorstwom. Tak właśnie działa spółka Comarch.

Polski gigant technologiczny od lat rozwija Inteligentne Systemy Comarch ERP. To szereg rozwiązań dla podmiotów z różnych branż (m.in. produkcyjnych, logistycznych, handlowych), które posiadają w swoich zasobach narzędzia i mechanizmy pozwalające na wykorzystanie AI w biznesie.

Inteligentne systemy Comarch ERP pomagają w osiąganiu celów biznesowych, takich jak zwiększenie efektywności operacyjnej, wspierają procesy produkcyjne, logistyczne i sprzedażowe, a także poprawiają płynność finansową firmy.

Inteligentny komunikator wesprze codzienną pracę

Algorytmy sztucznej inteligencji wbudowane w systemy Comarch ERP są pomocne w wielu obszarach biznesowej działalności. Przykładem jest Comarch ChatERP. Narzędzie, dzięki interaktywnemu interfejsowi w formie czatu, odporności na literówki i rozumieniu kontekstowemu, umożliwia użytkownikowi komunikowanie się z systemem w sposób naturalny, podobny do rozmowy z drugą osobą. Co istotne, system podaje aktualne dane, które weryfikuje w czasie rzeczywistym.

ChatERP umożliwia nie tylko błyskawiczne wyświetlanie wyników zadanych pytań (np. listy firm będących naszymi dłużnikami), ale też pozwala na szybkie wykonywanie zadań w systemie (m.in. zablokowanie transakcji ze wskazanym kontrahentem, wystawienie zamówienia czy zatwierdzenie faktury). W przyszłości narzędzie ma wspierać również użytkowników w codziennych obowiązkach, m.in. usprawniając automatyzację procesów, np. poprzez proponowanie szybszego sposobu wykonywania rutynowych czynności.

- ChatERP pozwala obniżyć próg wejścia do systemu Comarch ERP bez studiowania tysięcy stron dokumentacji technicznej. Podpowie klientowi, co robić, jak poruszać się po systemie i jakie kroki wykonać. W innym wypadku musiałby on przeznaczyć kilka tygodni na zapoznanie się z systemem. Aplikacja ułatwia życie zarówno nowym użytkownikom, jak i tym bardziej doświadczonym, którzy przesiadają się na nasze oprogramowanie, a wcześniej korzystali z rozwiązań innych dostawców – mówi Mariusz Zygmułka, dyrektor AI/ML w sektorze Comarch Enterprise Solutions.

Wydajniejsza produkcja i magazynowanie

Systemy Comarch stworzone przy wsparciu sztucznej inteligencji sprawdzą się także w zakresie logistyki i magazynowania. Comarch WMS pomaga w lepszym zarządzaniu magazynem wysokiego składowania. Algorytm AI przewiduje przyszłe zapotrzebowanie na dany produkt, a tym samym zapewnia lepszą dystrybucję towarów i optymalizację stanu zapasów. Co więcej, rozwiązanie, analizując uprawnienia, umiejętności i historyczną pracę magazynierów, przewiduje czas realizacji danego zadania i automatycznie przydziela dyspozycje, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał pracowników.

- Nasze systemy umożliwiają optymalizację pracy magazynu. Klient wie, ile towaru powinien zamówić, by nie blokować magazynu, a także ile środków na to zaplanować. Pozwalają także odpowiednio rozłożyć pracę między pracownikami – przyznaje Mariusz Zygmułka.

Rozwiązaniami wspierającymi automatyczne planowanie produkcji są z kolei systemy Comarch ERP XLComarch ERP Enterprise. Pomoc AI sprawia, że te narzędzia potrafią samodzielnie wyliczać zapotrzebowanie na materiały i wyroby, co znacznie usprawnia cały proces zaopatrzenia. Jeszcze większe możliwości zapewnia zbieranie danych z hali produkcyjnej za pomocą platformy Comarch IoT. I tak np. w przypadku awarii system jest w stanie automatycznie zmienić plan produkcji, a także zaplanować zlecenie naprawy maszyny.

Z myślą o finansach i przejrzystej księgowości

Inteligentne Systemy Comarch sprawdzają się również w branży e-commerce. Handel internetowy z rozwiązań AI czerpie praktycznie w każdym obszarze działalności. Narzędzia dostarczane przez Comarch wpływają m.in. na atrakcyjność oferty sklepów online. Rekomendacje produktowe i zakupowe nie tylko zwiększają konwersję oraz średnią wartość koszyka zakupowego, ale też poprawiają doświadczenia użytkowników. Użytecznym narzędziem w Comarch ERP XT jest automatyczny generator opisów (także w formie tłumaczeń) produktów wystawianych w sklepach internetowych i na platformach typu marketplace. Rozwiązanie to wkrótce będzie dostępne także w Comarch ERP Optima.

Systemy Comarch pomagają także sklepom stacjonarnym, wspierając pracę merchandiserów, czyli przedstawicieli handlowych, którzy dbają o odpowiednią ekspozycję towarów na półkach. Na podstawie zdjęcia witryny AI rozpoznaje produkty, zlicza je oraz generuje ich spis wraz z facingiem (ułożenie towaru na półce pod względem liczby wystawionych produktów tego samego rodzaju). Te wszystkie elementy mają wpływ na zainteresowanie kupujących, a co za tym idzie – ich sprzedaż.

Sztuczna inteligencja jest też nieocenionym wsparciem w obszarze księgowości i finansów firmy. W tym pomaga Comarch OCR. Zastosowana technologia optycznego rozpoznawania tekstu umożliwia sczytanie kluczowych danych biznesowych z zeskanowanych dokumentów oraz ich digitalizację. Narzędzie sprawdzi się także w automatycznym wprowadzaniu faktur i dokumentów magazynowych.

Comarch ERP Optima pomaga natomiast przedsiębiorcom skuteczniej zarządzać płynnością finansową, wyznaczając m.in. spodziewany termin płatności, wyliczając limity kredytowe czy badając wiarygodność kontrahenta. Co istotne, przy wsparciu sztucznej inteligencji można zautomatyzować cały proces windykacji – od tworzenia, zatwierdzania, wysyłania wezwań do zapłaty po generowanie not odsetkowych, blokowanie sprzedaży czy skierowywanie spraw do zewnętrznej windykacji.

To tylko wybrane przykłady inteligentnych rozwiązań oferowanych dziś przez spółkę Comarch. Podsumowując, automatyzacja procesów biznesowych ma ogromny wpływ na bieżącą działalność i rozwój danego przedsiębiorstwa. Rozwiązania AI niemal całkowicie eliminują czynnik tzw. błędu ludzkiego, odciążają pracowników od powtarzalnych czynności, poprawiają wydajność procesów, a co się z tym wiąże – umożliwiają znaczącą redukcję kosztów.

Alternatywa dla zagranicznych systemów

Inteligentne systemy Comarch są doskonałą alternatywną dla globalnych rozwiązań ERP. Mowa tu m.in. o niższych kosztach wdrożenia i aktualizacji oprogramowania. Comarch jako rodzimy dostawca bardzo dobrze rozumie krajowe przepisy i szybko wprowadza wszelkie zmiany w swoich rozwiązaniach. Ogromną zaletą dla użytkowników jest łatwy dostęp do specjalistów Comarch i centrów kompetencyjnych firmy.

Narzędzia Comarch gwarantują elastyczny model instalacji. To klient decyduje, czy chce mieć infrastrukturę ERP w chmurze, czy w wersji stacjonarnej.

- Inni dostawcy budują rozwiązania praktycznie tylko dla klientów chmurowych. My oferujemy nasze produkty dla wszystkich. Klient może zainstalować np. Comarch ERP Optima na swoim laptopie i mieć lokalnie hostowaną bazę. Nie wymagamy kupna licencji wersji chmurowej. Rozwiązania Comarch oparte na algorytmach sztucznej inteligencji są zintegrowane ze wszystkimi naszymi produktami i aplikacjami. Nie wymagają one oddzielnej instalacji – podkreśla Mariusz Zygmułka.

Systemy Comarch ERP wytwarzane są w Polsce, dlatego też rodzimi klienci nie tylko mogą zgłosić uwagi związane z poszczególnymi funkcjami danego produktu, ale ich sugestie stale przekładają się na jego rozwój.

Więcej o inteligentnych systemach ERP można znaleźć na stronie firmy Comarch.

Płatna współpraca z marką Comarch

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl