Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

Bariera przebita. Tak w lipcu wzrosły ceny w sklepach

25
Podziel się:

W lipcu średnia cena koszyka zakupowego przebiła barierę 300 zł - wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Najniższe ceny odnotowano w sieci Auchan. Kolejne miejsca na podium zajęły Biedronka i Makro Cash and Carry. Największy wzrost ceny koszyka widać w sieci Lidl.

Bariera przebita. Tak w lipcu wzrosły ceny w sklepach
W lipcu średnia cena koszyka zakupowego przebiła barierę 300 zł (East News, Bartlomiej Magierowski)

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lipcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 4,85 zł, czyli 1,64 proc., i wyniosła 301,22 zł, po raz pierwszy od lipca ubiegłego roku przebijając barierę 300 zł.

Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Średnie ceny koszyków przekroczyły 300 zł w siedmiu sieciach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zrobił biznes na urządzaniu piekła! Twórca Runmageddonu Jarosław Bieniecki w Biznes Klasie
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (9,15 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarche (-4,03 proc). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost ceny koszyka odnotowano po raz kolejny w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w lipcu 2024 r. była wyższa aż o 69,47 zł niż w 2023 r., tj. o 27,98 proc. - wskazano w raporcie.

Spadek cen zaobserwowano w czterech sklepach. Były to m.in. Selgros Cash & Carry (-6,80 proc.), Makro Cash & Carry (-5,02 proc.) i Intermarche (-4,03 proc). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła w lipcu rok do roku o 0,21 proc. z 300,58 zł do 301,22 zł.

Według przedstawionej analizy za koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,64 zł (więcej o 8,35 zł niż w czerwcu), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 359,45 zł (mniej o 2,00 zł niż w czerwcu).

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu br. wyniosła 143,81 zł i jest ona o 10,35 zł niższa niż w czerwcu. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w lipcu 2024 r. była niższa o 4,42 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2024 r. tańszy o 2,16 proc. niż w 2023.

Naszym zdaniem do końca wakacji klienci będą odczuwać wyższe koszty zakupów. Sieci handlowe, wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem nowego roku szkolnego, będą prowadzić wzmożone działania dotyczące walki o klientów. W tym czasie możliwe są promocje i akcje specjalne, ale na spektakularne obniżki cen klienci póki co nie powinni liczyć - prognozuje Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency.

Auchan na pozycji lidera. W Netto dużo drogich produktów

Z lipcowego badania wynika, że na pozycji lidera pod względem najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 252,73 zł, czyli o 20,82 zł (8,98 proc.) więcej w porównaniu do najtańszego koszyka w czerwcu br., należącego przed miesiącem również do tej sieci.

Na drugim miejscu uplasowała się Biedronka (za koszyk trzeba w niej było zapłacić o 10, 71 zł więcej), a na trzecim Makro Cash and Carry (36,42 zł więcej niż w Biedronce). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu br. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 332,62 zł.

Zestawienie cen kategorii produktowych określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazało, że w lipcu br. rok do roku zdrożało 5 na 10 analizowanych kategorii produktów. Najbardziej podrożały napoje (20 proc.). W górę poszły również ceny nabiału, słodyczy, produktów sypkich oraz używek i piwa. W ujęciu rok do roku największy spadek cen odnotowały natomiast produkty tłuszczowe (18,68 proc.). Staniały też chemia domowa i kosmetyki, dodatki spożywcze, mięso, wędliny i ryby oraz mrożonki.

W lipcu pod względem minimalnych cen produktów liderem był Auchan, który oferował 18 produktów w cenach minimalnych. Tuż za nim uplasowała się Biedronka z 6 produktami z najniższymi cenami, a kolejne miejsca zajęły: Intermarche (4 produkty) oraz Selgros Cash & Carry (3 produkty). W sieciach Kaufland i Makro Cash & Carry w ofercie były po 2 najtańsze produkty, a w sklepach Aldi, Carrefour, Dino, E.Leclerc, Netto i POLOmarket po 1 produkcie.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było w lipcu br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy POLOmarket (6 produktów) i Dino (5 produktów). Następne na liście znalazły się: Carrefour, Kaufland, Selgros Cash & Carry (po 4 produkty), Aldi i Lidl (po 3 produkty) oraz Biedronka, E.Leclerc i Intermarche z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych - wskazano w raporcie.

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły sie? najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii - nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(25)
mmm
wczoraj
"cena koszyka w lipcu 2024 r. była wyższa aż o 69,47 zł niż w 2023 r., tj. o 27,98 proc" - mega logika w tym tekście ;)))
Ekspert banko...
wczoraj
Nawet wzrost cen w sklepach wzmacnia naszego złotego. To taki cud nad Wisłą.
samoel
2 dni temu
nie manipulujcie, lewacki gus podał, że inflacja wynosi tylko 4,2%, to tyle wynosi!!!!!!!!!!! jak nie chcecie mieć innego wrażenia, to nie róbcie zakupów, nie opłacajcie rachunków w ogóle!!!!!!!!!!!!!!!
Aaaa
2 dni temu
Wykoncza Polaków cenami idzie bieda podatki prąd woda śmieci wszystko juz podnieśli brak slow
Aaaa
2 dni temu
Wykoncza Polaków cenami idzie bieda podatki prąd woda śmieci wszystko juz podnieśli brak slow
...
Następna strona