Unit Franczyzowy w sieci
We franczyzie najbardziej oczywistą jednostką będzie unit franczyzowy. Ale też jednostką może być klient, produkt, usługa, transakcja lub pojedyncza sprzedaż. np. jeden franczyzobiorca, jedna restauracja franczyzowa, jedno danie, jeden klient, jeden kurs programowania, jedno miasto, w którym prowadzimy zajęcia z matematyki dla dzieci. W przypadku sklepu detalicznego, na przykład, jego ekonomikę jednostki stanowi wielkość przychodu, jaki jest w stanie wygenerować co miesiąc od każdego pojedynczego klienta.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W przypadku linii lotniczych jednostka może być sprzedana jako pojedyncze miejsce, podczas gdy aplikacja do wspólnych przejazdów taka jak Uber definiuje jednostkę jako jedną jazdę w ich pojeździe. Jednostki te są następnie analizowane w celu określenia, jaki zysk lub stratę generują indywidualnie. W przypadku sklepu detalicznego na przykład jego jednostką ekonomiczną jest wielkość przychodu, jaki jest w stanie wygenerować co miesiąc od każdego pojedynczego klienta.
Co wpływa na ekonomikę jednostki franczyzowej, że niektóre modele franczyzy są bardziej atrakcyjne niż inne?
Budując biznes w modelu franczyzy, Franczyzodawca sprzedaje licencję na rentowny sprawdzony biznes. Powinieneś zatem przygotować swój model ekonomiki jednostki, aby odpowiednio ocenić, jaki zysk przyniesie Ci każda jednostka, jakie kluczowe czynniki wpływają za ekonomikę jednostki, w jakim tempie może rosnąć (tak, to kwestia świadomej decyzji) i mieć pewność, że biznes sieciowy ma sens ekonomiczny zarówno dla Ciebie, jak i Twojego franczyzobiorcy.
Kluczowe jest, abyś wiedział, ile pieniędzy zarabiasz na jednej jednostce franczyzowej, a ile zarobi na swojej jednostce Twój franczyzobiorca.
Mówiąc o ekonomice jednostki, szukając tego silnika ekonomicznego, koniecznie trzeba spojrzeć z perspektywy franczyzodawcy i franczyzobiorcy. – Przyjąć kluczowe wskaźniki wyjściowe i wskaźniki w zakresie budowania i maksymalizowania wzrostu.
Webinarium "O Ekonomice Jednostki Franczyzowej 'Unit Economics'" w Studio Franczyza 2.0
Co mówicie do Kandydata na Franczyzobiorcę, prezentując mu model finansowy = model zarabiania w sieci? Na co ma patrzeć, aby zrozumieć, co kształtuje jego tzw. ekonomikę jednostki franczyzowej ‘Unit Economics’? - To pytanie o to, co jest tym silnikiem ekonomicznym, który pozwoli mu osiągać swoje cele wzrostu i rentowności (zarobić na współpracy sieciowej).
Czy Wasz Franczyzobiorca rozumie ekonomikę swojego biznesu, swoją krytyczną rolę w budowaniu lokalnego wyniku i swoje ryzyka? - Jeśli będzie rozumiał, to też będzie umiał oddziaływać na swój wynik finansowy, prowadzonymi działaniami w rynku.
O tym wszystkim w szóstym odcinku webinarium z cyklu 'My Franchise 2.0. Jak wybrać dla siebie dobrą franczyzę?' O Ekonomice Jednostki Franczyzowej, marży brutto i samofinansującym się wzroście'.
Łukasz Hadyś CFO, Członek Zarządu Sklepy Komfort S.A.
Monika Pruszyńska, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Hanbud
Jolanta Czyżewska, Dyrektor Zarządzająca Quick
Tymon Zastrzeżyński, Co-founder, CEO LOANDO Group
W ekosystemie Franczyza 2.0 pomagamy Kandydatom na Franczyzobiorców dobrze zrozumieć, wybrać i dopasować dla siebie dobrą franczyzę. Podrzucamy narzędzia i rozwiązania, które pomogą im zrozumieć, które franczyzy na rynku spełnią ich ambicje, cele życiowe i finansowe. Warto wybrać taką franczyzę, mówimy, gdzie można się rozwijać przedsiębiorczo, spełniać się po ludzku, budować markę osobistą lokalnego przedsiębiorcy i jako biznes, rosnąć zyskownie!
Materiał sponsorowany przez I’GS In Good Strategy