Sowo partycypacja oznacza wzięcie udziału. W ten sposób określamy uczestniczenie w grupie, formacji, projekcie, czy instytucji.
Partycypować można w kosztach projektu czy instytucji, zarządzaniu firmą, a nawet państwem.
Partycypacja w kosztach inwestycji
To określenie najczęściej stosowane w budownictwie społecznym. Formą partycypacji jest na przykład Towarzystwo Budownictwa Społecznego.
Partycypant to osoba, która będzie brała udział w kosztach budowy, dzięki czemu będzie mogła wskazać osobę, z którą Towarzystwo Budownictwa Społecznego zawrze umowę najmu.
Prawo do partycypacji mają też osoby, które same chcą wynajmować lokal.
Partycypantem może być:
• osoba fizyczna;
• pracodawca, działając w celu uzyskania lokali mieszkalnych dla swoich pracowników;
• osoba prawna mająca interes w uzyskaniu mieszkania przez wskazaną przez nią osobę;
• powiat, gmina lub związek międzygminny.
Partycypacyjne zarządzanie
Określenia "partycypacja" używa się też przy zarządzaniu firmą. partycypacyjny styl zarządzania to taki, w którym pracownicy biorą na siebie część zarządzania przedsiębiorstwem i mają udział w podejmowaniu decyzji.
Formą zarządzania partycypacyjnego może być np. budowanie organizacji pracowniczych, czy samozarządzających się zespołów projektowych.
Jedną z form zarządzania partycypacyjnego jest wprowadzenie własności pracowniczej przedsiębiorstwa. Pracownicy posiadający akcje pracownicze mają dzięki temu głos na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy i mogą podejmować własne decyzje.
Stają się przez to współodpowiedzialni za firmę, a jej sukcesy lub porażki mają dla nich bezpośredni efekt finansowy.
Zarządzanie partycypacyjne nie polega jedynie na zbieraniu opinii zespołu, czy zachętach do dzielenia się pomysłami.
Aby styl zarządzania uznać za partycypacyjny kadra kierownicza oddać pracownikom część kontroli nad ich pracą.
Do efektywnego zarządzania partycypacyjnego potrzebny jest też zaangażowany zespół, który chce brać udział w podejmowaniu decyzji.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl