Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Enter Air ma problem. UOKiK postawił zarzuty

43
Podziel się:

Prezes UOKiK postawił zarzuty liniom lotniczym Enter Air, które - według UOKiK - wprowadzają konsumentów w błąd, a przez to mogą naruszać ich zbiorowe interesy. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu za każdą z zakwestionowanych praktyk.

Enter Air ma problem. UOKiK postawił zarzuty
UOKiK zakwestionował 10 praktyk linii lotniczej Enter Air (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

Jak podano w komunikacie, UOKiK zakwestionował 10 praktyk linii lotniczych Enter Air.

"Z analizy Urzędu wynika, że Enter Air może na kilka sposobów utrudniać konsumentom dochodzenie roszczeń reklamacyjnych. Przede wszystkim nie respektuje prawa, które zmieniło obowiązki przedsiębiorców w zakresie terminu odpowiedzi na reklamację. Od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy mają na to 14 dni. Jeśli w tym czasie nie ustosunkują się do reklamacji konsumentów, oznacza to, że uznali je w całości. Tymczasem Enter Air nadal informuje, że rozpatrzy reklamacje w ciągu 30 dni. Co za tym idzie, brak odpowiedzi po 14 dniach według spółki nie świadczy o tym, że zostały one uznane, a konsumenci nie otrzymują automatycznie tego, o co wnioskowali" - napisano w komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zagubiony lub zniszczony bagaż. O tym dokumencie trzeba pamiętać

Zarzuty UOKiK dla Enter Air: utrudnia dochodzenie odszkodowań

"Ponadto, przewoźnik wymaga złożenia reklamacji w sprawie bagażu na lotnisku bezpośrednio po locie w biurze reklamacji bagażowej. Sporządzany jest wówczas Raport Niezgodności Własności (Property Irregularity Report – PIR). W opinii Prezesa UOKiK jest to już reklamacja, od której powinno liczyć się 14 dni, jakie spółka ma na odpowiedź. Jednak Enter Air obliguje konsumentów do złożenia ponownej reklamacji - pisemnie lub elektronicznie za pośrednictwem formularza na stronie internetowej linii lotniczych, do której muszą załączyć PIR i inne dokumenty, jak np. awers i rewers przywieszki bagażowej czy jej odcinek kontrolny. Poprzez tak ustalone wymogi, warunkujące rozpatrzenie reklamacji, spółka może naruszać prawa konsumentów" - dodano.

W opinii prezesa UOKiK, Enter Air przekazuje konsumentom wprowadzające w błąd informacje o ograniczeniu swojej odpowiedzialności za opóźnienie w dostarczeniu bagażu rejestrowanego, jak również o jego zasadach odpowiedzialności za zniszczenie lub uszkodzenie bagażu rejestrowanego albo podręcznego.

"Przepisy określają jasno prawa i rekompensaty przysługujące konsumentom, a przedsiębiorca ma obowiązek ich o tym poinformować i wypłacić należne odszkodowanie. Jakiekolwiek próby limitowania praw konsumenckich i nierespektowania należnych roszczeń przez przedsiębiorców są niedopuszczalne. Podobnie jak nieudzielanie odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie. W naszej ocenie praktyki przewoźnika, jak np. wymaganie składania podwójnej reklamacji, mogą wskazywać na naruszanie zbiorowych interesów konsumentów" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Firmie grozi m.in. kara do 10 proc. obrotu za każdą z zakwestionowanych praktyk. Dodano, że "UOKiK na bieżąco monitoruje skargi wpływające do Urzędu i Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W ramach postępowań wyjaśniających przygląda się praktykom również innych linii lotniczych".

Enter Air: nie naruszamy zbiorowych interesów konsumentów

W przesłanym money.pl oświadczeniu spółka Enter Air stoi na stanowisku, że w jej działalności nie dochodzi do naruszania zbiorowych interesów konsumentów. "Działalność Spółki polega na czarterowaniu samolotów tour operatorom, a jedynie wyjątkowo na oferowaniu biletów lotniczych bezpośrednio pasażerom, którzy mogą być uznani za konsumentów. Spółka w przeważającej większości przypadków nie zawiera umów z konsumentami. UOKiK widzi tę kwestie inaczej" - czytamy w oświadczeniu.

Dodano, że spółka będzie współpracować z UOKiK i w toku postępowania Enter Air zamierza przedstawiać wyjaśnienia "przemawiające za jego stanowiskiem". "Spółka oraz jej doradcy prawni analizują obecnie treść i zakres zarzutów" - czytamy.

Enter Air podkreśla, że "przestrzeganie przepisów prawa, w tym prawa międzynarodowego regulującego kwestie związane z uprawnieniami pasażerów oraz polskiego prawa lotniczego, są w działalności Spółki traktowane bardzo poważnie".

Zwraca jednak uwagę, że "działalność lotnicza podlega szeregowi bardzo szczegółowych regulacji, które znajdują stosowne odzwierciedlenie np. w ogólnych warunkach przewozu stosowanych przez Spółkę".

wykres dla: ENT
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(43)
Gdzie jest mó...
wczoraj
Zatytułowałem go "RAINBOW czy ITAKA ?" nie bez powodu. Wiem że artykuł jest o ENTER AIR. Od czasu gdy dwukrotnie leciałem tymi "liniami lotniczymi" to właśnie to jest podstawowym czynnikiem kiedy wybieram z którym biurem podróży lecę na wakacje. Najgorsza linia lotnicza jaka leciałem. Zero moiwosci kontaktu z ich przedstawiecielem. Zarówno przed jak i po locie.
RAINBOW czy I...
wczoraj
Tak, tak - to nie pomyłka. Wiem że artykul dotyczy ENTER AIR ale od czasu gdy dwukrotnie leciałem z tymi "liniami lotniczymi" to głównym czynnikiem mojego wyboru z którym biurem podróży lecę na wakacje jest właśnie to, czy korzystają oni z ENTER AIR czy z kogokolwiek innego. Beznadziejna firma. Zero możliwości kontaktu przed albo po locie.
Weteran
2 dni temu
Jeszcze tak na marginesie: Jaśnie Państwo się drą o odszkodowania od Enter Air za walizeczki... Drogi konsumencie, wielu- ale to naprawdę wielu powinno dziękować Panu Bogu, że Enter nie rości do szlachciców za zniszczenia na pokładzie. Samolot i jego wyposażenie też jest czyjąś własnością, a to co zostawia po sobie Jaśnie Pasażer kosztuje firmę gigantyczne pieniądze. A ustalenie wcale nie jest trudne. Sugeruję UOKIK wyrównać szanse i rzetelnie i obiektywnie podejść do tematu
Weteran
2 dni temu
Problem polega na tym, że ludzie nie mają pojęcia jak wygląda rzeczywistość. W praktyce Enter Air jest przewoźnikiem... Tylko przewoźnikiem. Czy ktoś widział kiedyś pracownika w kamizelce "Enter Air Services" rozładowującego walizki? Dla mnie to chore, że wiesza się psy na firmie, która robi wszystko co jest w mocy by do opóźnień i zniszczeń nie dochodziło. Tak naprawdę tą robotę wykonują inne firmy handlingowe, inny personel, który delikatnie rzecz ujmując ma głęboko w nosie stan naszej własności. Sam kiedyś reklamowałem zniszczenie walizki, ale trzeba mieć obiektywną świadomość, że to nie Enter i nie jego personel do tego doprowadził... Tak, jestem pracownikiem, ale zwykłym, szeregowym. Wiem jakiego nakładu pracy potrzeba, żeby ludzie mogli bezpiecznie latać na wakacje. Uważam, że nazywanie firmy i personelu niewybrednymi komentarzami, nie mając wiedzy jak to wygląda w rzeczywistości jest zwykłym polackim buractwem... Nie pozdrawiam wszelkich znawców, ekspertów i wiedzących lepiej...
Leon 😎
5 dni temu
Nie jestem fanem enterair i oceniam ich jakość nisko. Mało miejsca, reklamy produktów po 15 minut, personel ograniczony i przez to przemęczony, przerwy krótkie i nieposprzątane odpowiednio. Ale o ile wiem, to bagaże są w gestii obsługi lotniska. Chyba że mylę się. może ktoś mnie poprawi. Ps. Kiedyś zniszczono mi bagaż. Ubezpieczenie obejmuje zawartość bagażu. Ta była ok. Od tamtej pory dokupuje ubezpieczenie samej walizki.
...
Następna strona