Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MNR
|
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez TOGETAIR 2022

Europejska bezemisyjna gospodarka. Międzynarodowa debata podczas TOGETAIR 2022

0
Podziel się:

Sprawiedliwa transformacja wymaga wielu nowych technologii, nowych łańcuchów dostaw i nowych ścieżek dla biznesu. Czy program zeroemisyjny jest realistyczny, czy ryzykowny? W jaki sposób Europa może dojść do zerowej emisji i redukcji CO2, postarali się odpowiedzieć uczestnicy drugiego panelu międzynarodowego w trakcie Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2022.

Europejska bezemisyjna gospodarka. Międzynarodowa debata podczas TOGETAIR 2022
Debata "Europejska bezemisyjna gospodarka. Międzynarodowa debata podczas TOGETAIR 2022" (materiały partnera)

Udział w debacie wzięli:

-         Christian Stenberg, Deputy Permanent Secretary, EU and int. climate and energy, Ministry of Climate, Energy and Utilities in Denmark

-         Anamaria Stroia-Tilley, Manager Sustainability Consulting Deloitte Romania

-         Judita Liukaitytė-Kukienė, Ministry of Environment in Lithuania

-         Grzegorz Słomkowski, Członek Zarządu PAIH SA

-         Jacek Bogusławski, Wicemarszałek Woj. Wielkopolskie

-         Dominika Bettman, Dyrektor Generalna Microsoft

-         Adam Czyżewski, Główny Ekonomista, PKN ORLEN

-         Yvon Slingenberg, Director, DG Climate Action

-         Michal Kiča, State Secretary, Ministry of Environment of Slovakia

-         MODERATOR: Dominika Tarczyńska, POLSAT NEWS

Energia w dobie kryzysu

Jako pierwsza przemówiła Judita Liukaitytė-Kukienė z Litewskiego Ministerstwa Środowiska. W swoim wystąpieniu odniosła się do tego, jak rosyjska inwazja na Ukrainę wpłynęła na litewską politykę energetyczną:

Od 1 kwietnia 2022 roku zrezygnowaliśmy z surowców rosyjskich absolutnie, chcemy polegać na naszych własnych źródłach, szczególnie na Odnawialnych Źródłach Energii. W tym momencie mamy jakieś 20 proc. OZE w miksie energetycznym i współpracujemy z naszym rządem, żeby ten udział zwiększyć.

Następnie głos zabrała Yvon Slingenberg, dyrektor w DG Climate Action. W swoim wystąpieniu podkreśliła potrzebę szybkiego przejścia na bezemisyjność, żeby nie polegać na ropie i gazie z Rosji.

– Musimy poszukać nowych źródeł, ale co jeszcze ważniejsze, dostosować wszelkie działania podejmowane, żeby wpisać je w długoterminową strategię Unii Europejskiej. Myślę, że całe pojęcie niezależności energetycznej stało się teraz jeszcze bardziej zrozumiałe dla ludzi. Cała Europa musi wspierać się w uzyskaniu tej autonomii energetycznej.

Po niej wystąpił Christian Stenberg z Duńskiego Ministerstwa Klimatu i Energii. Przyrównał sytuację Polski do sytuacji Danii kilka dekad temu. W latach 90’ XX wieku, Dania była uzależniona od energii generowanej z węgla, a obecnie 75-80 proc. energii pochodzi już z OZE.

– Zużywaliśmy w Danii nie tylko duże ilości węgla, ale również gazu ziemnego i ropy. Stwierdziliśmy, że będziemy odsuwali się od ich zużycia i celem jest całkowita rezygnacja z nich do 2050 roku. Wiemy, że polska ma silny sektor węglowy, ale jesteśmy przekonani, że możliwa jest taka zmiana.

Za czynniki konieczne dla transformacji wskazał poparcie społeczeństwa dla idei zmiany, a także niezbędność wzrostu gospodarczego dla utrzymania zielonego kursu w gospodarce.

Wielkopolska perspektywa

Po głosach zagranicznych, wystąpił Jacek Bogusławski, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. Jako problem dla jego rejonu, wskazał konieczność zastępstwa dla zatrudnienia w górnictwie (Konin i okolice), jak jednak stwierdził:

– Wdrażamy strategię neutralności klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040. My chcemy być do 2040 roku regionem neutralnym klimatycznie. Jest to możliwe dzięki środkom na sprawiedliwą transformację, które będą pochodziły z nowej perspektywy unijnej, która jest negocjowana m. in. przez Pana Marszałka Marka Woźniaka. Mamy zaplanowane tam 387 milionów Euro na tę transformację.

Perspektywa biznesu

Jako kolejna wystąpiła Anamaria Stroia-Tilley, Manager Sustainability Consulting Deloitte Romania. Stwierdziła w swoim wystąpieniu, że biznes w Rumunii jest coraz bardziej zainteresowany dekarbonizacją. Największe starania w tym zakresie obejmują branżę energetyczną, cementową, stalową, a także rolnictwo i budownictwo.

– Badania i rozwój jako pierwsze przychodzą mi na myśl. Była tu mowa o współpracy na poziomie międzynarodowym. Każdego rodzaju współpraca ponad granicami krajów jest absolutnie kluczowa. Nie wystarczą działania na szczeblu przedsiębiorstwa czy lokalnym. Przedsiębiorstwa potrzebują również finansowania, bez wsparcia o państwa i od Unii, dekarbonizacja nie stanie się faktem.

Następnie głos zabrała Dominika Bettman, Dyrektor Generalna Microsoft. Stwierdziła, że gospodarka cyfrowa jest lewarem wszelkich wysiłków, jakie są podejmowane w kierunku niskoemisyjności i neutralności klimatycznej.

– Dane są złotem współczesnej gospodarki. Chodzi o to, aby nieustannie zbierać dane, analizować je, poddawać je przeróżnym modelom analitycznym, żeby na tej podstawie podejmować trafne decyzje, tak aby by wysiłki, które podejmują wszystkie gałęzie przemysłu podejmują, minimalizować. I tutaj gospodarka cyfrowa przychodzi z całym arsenałem narzędzi.

Po niej głos zabrał Adam Czyżewski, Główny Ekonomista PKN ORLEN. W jego opinii, w drodze do zeroemisyjności należy zmienić sposób myślenia o posiadaniu środków transportu i konsumpcji:

– Myślimy dzisiaj sobie myślimy, że przyszłość zielona to przesiadka na samochody elektryczne. Wedle wszelkich znanych mi kalkulacji - a przyszłość, żeby była Zielona, to i konsumpcja musi być Zielona - a żeby konsumpcja była Zielona, wtedy każdy z nas musi być zero emisyjny netto. Jeżeli ktoś z nas będzie miał samochód prywatny, samochód osobowy, to bez względu na napęd, zeroemisyjny nie będzie.

Podkreślił również wagę technologii pochłaniania CO2. Następnie wystąpił Grzegorz Słomkowski, Członek Zarządu PAIH SA. Odniósł się do bieżącego kryzysu i perspektyw transformacji:

– Myślę, że ta cała sytuacja związana z Ukrainą pokazała nam, że musimy budować niezależność energetyczną na poziomie europejskim. Musimy szukać takich źródeł energii, które w tym miksie są niezależne. My jesteśmy tylko kawałkiem wielkiego globalnego obrazka, bo jak podała jedna z dużych firm doradczych McKinsey, na całą transformację przez 30 lat cały świat musi wydać 275 trylionów dolarów. To są olbrzymie kwoty, wręcz niewyobrażalne i oczywiście ten wysiłek musi być większy na samym początku.

Na zakończenie wyświetlono nagranie Michal Kiča z Ministerstwa Środowiska Słowacji. W swoim wystąpieniu podkreślił, że Słowacja zrealizowała swoje cele na rok 2022. Apelował również o utrzymanie celów przedstawionych w pakiecie Fit for 55.

Jako że Unia Europejska wyznaczyła sobie cel by stać się kontynentem neutralnym węglowo do 2050 roku, musimy uzgodnić i znaleźć wspólny język jeśli idzie o legislację i zobowiązania klimatyczne. Dlatego musimy sfinalizować wdrożenie pakietu Fit for 55 i wdrożyć jego środki i przepisy.

Dowiedz się więcej:

OBSERWUJ TOGETAIR na:

YouTube TOGETAIR

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022

PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl Polska, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Creative Harder Group

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał sponsorowany przez TOGETAIR 2022

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)